RMA på Kiss produkter har været en langsommelig proces i 2006. I maj måned talte CRN med en række forhandlere, der havde oplevet ventetider på flere måneder på blot at få Kiss til at afhente RMA-varer.
Kiss Technology der er ejet af Cisco kender udmærket til problematikken, og derfor er der nu blevet indført et nyt system.
»Vi satte det allerede i værk den 5. juni, og det fungerer virkelig godt,« fortæller Bo Lystrup der er marketing manager hos Kiss Technologies.'
Tidligere skulle Kiss selv afhente produkterne hos de enkelte forhandlere og så efterfølgende undersøge skaderne på produktet, en langsommelig proces. Men med de nye regler har kunder to muligheder.
De kan enten selv kontakte Kiss, modtage et RMA nummer og så afhenter producenten varer direkte hos kunden og udskifter til et nyt.
Alternativt kan produktet indleveres hos forhandleren.
»Vi henter ikke længere hos forhandlerne. I stedet sender forhandlerne alle produkter til den danske danske distributør, som så står for den videre forsendelse,« forklarer Bo Lystrup.
Kiss Technology´s nye RMA regler er blevet indført i hele Europa fra juni. Hovedreglen er, at der skal ske en ombytning af defekte varer indenfor 14 dage.
Ifølge SHGs direktør Thomas Falborg virker det nye system upåklageligt.