Læs også:
Danske it-firmaer: De store kunder træder på os
I sidste uge langede flere små og mellemstore it-virksomheder ud efter flere af deres store kunder.
Beskyldningen gik på, at de store udnytter deres muskler til at presse de små til en accept af meget lange betalingsfrister, for at de store kan score rentepenge, hvorimod de små it-firmaer må døje med at have store ubetalte udlæg til sine underleverandører og moms.
Ved en rundringning til de store it-selskaber i Danmark er det kun it-giganten IBM, der ikke afviser, at selskabet trækker betalingsfristerne så længe, det er muligt.
"Det er korrekt, at betingelserne omkring betaling er blevet en parameter, hvor også IBM søger så gunstige vilkår som muligt," fortæller IBM's danske pressechef, Carsten Grønning.
Spiller med musklerne
IBM er bevidst om sin størrelse og position på it-markedet og drager da også nytte af det i forhandlingssituationer.
Pressechef Carsten Grønning fortæller, at hvis man ønsker at handle med IBM, så må man også acceptere virksomhedens betalingsbetingelser.
"Som leverandør til IBM skal man gøre op med sig selv, om det er et vilkår, man kan leve med lige som alle andre parametre, inden man indgår en aftale," siger han til Computerworld.
Uforskammet teknik
De små og mellemstore virksomheder kalder forhandlingsteknikken uforskammet og påpeger, at det er en udbredt praksis i branchen.
"Vi har kunder, der kræver, at vi skal acceptere 90 eller 120 dages betalingsfrister. Ellers får vi ikke aftalen. Så er det jo svært at sige nej," fortæller Lars Damgaard, som er administrerende direktør i den mellemstore konsulent- og projektvirksomhed Ciber Danmark A/S.
De små og mellemstore virksomheder er ofte afhængige af indtjeningen fra de store kunder og har derfor ikke råd til, at de lægger deres penge andetsteds.
"Der er jo ikke nogen af os, der i øjeblikket tør sige nej, fordi hver eneste omsat krone betyder alt for os," siger Jesper Rytter, direktør i den lille odenseanske it-servicevirksomhed ProKOM.
Af samme grund har ingen villet navngive specifikke kunder.
Gået i flyverskjul
De fleste større it-virksomheder fortæller til Computerworld, at de opererer med 45 dages betalingsfrister.
Det har ikke været muligt at opspore de andre it-firmaer, der angiveligt skulle kræve betalingsfrister på tre til fire måneder - eller længere.
Af de adspurgte har nemlig kun IBM forklaret, at virksomheden bevidst arbejder på at sikre sig selv de bedste betalingsvilkår.