Rigspolitiet har siden skybruddet forrige lørdag arbejdet akut på at flytte mere end tusind telefonlinjer i Københavns Politigård flere etager længere op i bygningen.
Det sker som en direkte konsekvens af det kraftige skybrud, som raserede rigspolitiets telefonsystem, der hidtil har været placeret i kældrene under polititorvet.
Det bekræfter Niels-Otto Fisker, der er pressechef hos Rigspolitiet.
Skybruddet fik efterfølgende store konsekvenser for telefonien hos Politiet, hvor Københavns Politi måtte benytte mobiltelefoner som nødnumre i dagevis, indtil de rigtige numre igen kom op at køre.
"Telefoncentralerne har jo været helt nede. De overlevede ikke vandmasserne. Og det har vi sammen med vores it-support på området så arbejdet i døgndrift med siden sidste lørdag," siger Niels-Otto Fisker.
Han er usikker på, om man kan tale om held i uheld i denne situation, men faktisk var telefoncentralerne planlagt udskiftet senere på året. At arbejdet nu bliver fremrykket akut og at man samtidig flytter centralerne flere etager op, er en beslutning baseret på oplevelsen med sidste lørdags skybrud, fortæller han på en telefonlinje, som først er begyndt at virke i dag, 10 dage efter skybruddet.
"Man har valgt at tage konsekvensen af, at vi jo ikke kan vide, om der kommer tilsvarene regnmængder. Så de vil altså blive flyttet nogle etager op," siger Niels-Otto Fisker om telefoncentralerne.
Samlet set bliver der i forbindelse med flytningen af telefoncentralerne i Københavns Politigård trukket flere kilometer ny ledning for at nå op i bygningen. Arbejdet berører 5.000 forbindelser og 1.500 telefoner.
Ifølge pressechefen er arbejdet ved at være færdigt, selvom enkelte numre i Rigspolitiet stadig kan drille.