Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Top 100 d. 28. september 2007.
Outsourcing og offshoring kan være en del af løsningen på medarbejdermanglen i den danske it-branche. Topcheferne forventer at outsource endnu mere fremover.
Danske it-virksomheder vælger i stigende omfang at lægge arbejdsopgaver uden for huset. Outsourcing og offshoring bliver ikke længere blot betragtet som genveje til at få adgang til kompetencer, selskabet ikke selv har, eller til at begrænse produktions- eller lønomkostninger. Det er i lige så høj grad en løsning på problemet med at skaffe medarbejdere nok.
"Outsourcing hjælper blandt andet med den nødvendige fokusering i et stærkt konkurrencepræget marked, og det kan medvirke til at mindske behovet for flere medarbejdere. Begge dele er afgørende konkurrenceparametre i dagens it-marked," siger Kim Gerner, partner og leder af Deloittes division for teknologi-, medie- og televirksomheder.
Deloittes IT-Vækstbarometer viser, at 88 procent af de danske it-virksomheder betragter deres allerede indgåede outsourcing-aftaler som vellykkede og svarer ja til, at de har opnået formålet med at outsource. Af dem har knap halvdelen (44 procent) outsourcet til Danmark, mens 24 procent har sendt arbejdsopgaver til udlandet (offshoring).
"Det er samtidig værd at bemærke, at hele 40 procent af de dygtigste it-virksomheder har outsourcet til udlandet," siger Kim Gerner.
Griber om sig
Blandt de virksomheder, der allerede har outsourcet, planlægger mange at lægge endnu flere arbejdsopgaver uden for virksomheden.
"31 procent forventer at outsource til udlandet, som derved for alvor er blevet populært. Det er faktisk så populært, at den planlagte outsourcing til udlandet er større end den planlagte outsourcing til Danmark," siger Kim Gerner.
Det er primært de store virksomheder i den danske it-branche, som benytter sig af outsourcing, mens der er længere mellem de små virksomheder, der vælger at lade andre stå for dele af virksomhedens arbejdsopgaver. Over halvdelen (53 procent) af it-virksomheder med mellem fem og ni ansatte har ikke outsourcet funktioner eller opgaver. Det gælder kun for 27 procent af virksomhederne med 200 eller flere medarbejdere.
Ikke overraskende er det særligt hardwareproducenterne, der lægger mange arbejdsopgaver i udlandet. Her har næsten hver anden virksomhed (49 procent) sendt arbejdsopgaver til udlandet. Men udlandets betydning som outsourcingkilde for alle brancher tiltager i de kommende år, forventer Deloitte.
"Særligt softwarebranchen tager et kvantespring. Hidtil har lidt flere end hver fjerde (26 procent) softwarevirksomhed outsourcet til udlandet. I de næste par år forventer halvdelen at sende arbejdsopgaver til udlandet," siger Kim Gerner.
Billedtekst:
"Outsourcing hjælper blandt andet med den nødvendige fokusering i et stærkt konkurrencepræget marked, og det kan medvirke til at mindske behovet for flere medarbejdere," siger Kim Gerner, Deloitte. Arkivfoto: Torben Klint
OriginalModTime: 27-09-2007 15:22:35