Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. august 2007.
SKAT er i gang med et af de mest omfat-tende digitaliseringsprogrammer i den offentlige sektor. Det har igen bragt SKAT ind på en digital 1. plads i det offentlige.
SKAT er det offentliges digitale duks. Det viser de igen i analysen "Public Digital Governance 2007", hvor SKAT topper listen over best practice-virksomheder.
SKAT's ledelse prioriterer digitaliseringen. Og samtidig har de gode erfaringer fra SKAT været med til at sætte gang i en selvforstærkende udvikling.
Jørgen Pedersen er kontorchef i SKAT's kontor for strategi og udvikling. Han peger på, at det store digitaliseringsprojekt, som SKAT er midt i, betyder meget for udviklingen.
"Det betyder meget, at der bliver bevilliget penge, og lige så meget, at vi har opbakning i den politiske ledelse, departementet og Finansministeriet," siger han.
"Så snart der er mulighed for at lave en digital løsning, så gør vi det," siger Jørgen Pedersen.
I SKAT's effektiviseringsplaner er digitalisering en vigtig bestanddel.
Stor målgruppe
Kontorchefen forklarer, at der i løbet af de næste fire år er opstillet mål for, hvordan organisationen kan blive mere effektiv ved hjælp af digitale løsninger. Men opgaven bliver vanskeliggjort af en meget stor målgruppe.
"Der er det specielle træk ved skattevæsnet, at det har alle borgere og virksomheder, som kunder. De fleste andre har et specialområde," siger Jørgen Pedersen.
Et af de steder, hvor SKAT's gode eksempel bliver iagttaget, er hos Den Digitale Taskforce.
Her er kontorchef Lars Frelle-Petersen ikke i tvivl om, at der ud over håndteringen af den brede målgruppe og de mange data også er en anden god grund til, at SKAT markerer sig positivt.
Lars Frelle peger på, at SKAT's kerneforretning er tal. Derfor er det lettere at digitalisere SKAT end en børnehave.
Og kontorchef Jørgen Pedersen medgiver da også, at SKAT's arbejde med internettet skal betragtes som en udbygning på de allerede digitaliserede arbejdsgange i SKAT.
"Vi har været vant til at køre den slags systemer i årtier, så på den måde kan man måske sammenligne os lidt med bankerne og finanssektoren," lyder hans bud på en forklaring.
Faktaboks: Ti gode råd til bedre digitalisering
Med en ny ti-punktsplan mener konsulenthuset Brøndum & Fliess, at mange offentlige virksomheder kan forbedre deres digitalisering.
Med udgangspunkt i interviews med de ti offentlige virksomheder, der klarede sig bedst i analysen "Public Digital Governance 2007" er der opstillet ti punkter, som er kritiske for at forbedre udbyttet af digitaliseringen.
Involver direktionen.
Klar rolle- og ansvarsfordeling i it-governance-modellen.
Ret og pligt til at optimere arbejdsprocesser. Værdi-baseret virksomhedskultur i praksis.
Løbende procesoptimering, for eksempel Lean,
hvor der fokuseres på kundernes behov.
Relater it-strategien til forretningsstrategiens
målsætninger.
Skab sammenhæng mellem business cases og vurdering af værdipotentiale.
Systematisk og kontinuerlig porteføljestyring af strategiske projekter.
Systematisk og kontinuerlig porteføljestyring
af kritiske it-teknologier.
Indhold og kvalitet i serviceniveau-aftaler er aftalt
med de forretningsansvarlige.
Styrk strukturering og systematisering af interne videnprocesser.
Billedtekst: SKAT-avatar SKAT prioriterer digitalisering, og er som en af de første offentlige danske institutioner til stede i det virtuelle univers Second Life.
OriginalModTime: 23-08-2007 14:09:28