Innovationens legeplads i filmbyen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. juni 2007.


I Zentropas filmby lærer kursisterne at være innovative på innovations­uddannelse. De kommer fra vidt forskellige brancher, men de kan alle sammen lære noget af Lars von Trier.

Det er ikke nok at få en god ide. Ideen skal også kunne gennemføres og i sidste ende give økonomiske resultater.
Derfor har ledere i alle brancher brug for metoder, der sætter dem i stand til at gennemføre innovative projekter, hvor skyklapperne er væk, og hvor "sådan har vi altid gjort" er en sætning på linje med et grimt bandeord.
"Den forretningsmæssige suc­ces afhænger af, at der er medarbejdere, ledere og projektledere, som evner at præcisere ideen og lede den frem til markedet. Derfor skal der større fokus på relevans og udbytte ved innovation. Det er den kompetence, som den nye uddannelse handler om," siger programchef Claus Havemann Andersen fra DIEU.
Uddannelsen, han refererer til, er den innovationsuddannelse som uddannelses- og konsulenthuset DIEU har skabt i samarbejde med Nokia Danmark og filmkoncernen Zentropas innovations- og udviklingsselskab, Zentropa WorkZ.
"Dårlig ledelse er årsagen til, at tre ud af fire ideer bliver slået ihjel. Derfor skal lederne lære, hvilke knapper de kan skrue på i en innovativ proces. Uddannelsen skal være en øjenåbner for dem, som er parat, men mangler konkrete værktøjer til at lede innova­tion," siger Karsten Vandrup, senior research manager hos Nokia.
Der knækkes nødder
Uddannelsen består af tre moduler af henholdsvis to, fire og to dages varighed. Deltagerne kommer fra vidt forskellige brancher, fra engrosselskaber til it-virksomheder.
Det andet modul på uddannelsen finder sted hos Zentropa i Filmbyen lidt syd for København.
Her er de 15 deltagere fordelt i tre arbejdssjak, som knokler med at knække nødder fra deres egne virksomheder. Dermed kan deltagerne forvente at komme hjem til virksomhederne med et helt konkret bud på en løsning af en reel udfordring. Filosofien er, at den bedste måde at lære innovation er at bedrive innovation.
En af deltagerne er Hans Henrik Bruhn, som er fagkonsulent i selskabet India-Dan, der udvikler og sælger smags- og hjælpestoffer til fødevareindustrien.
"Fødevareindustrien har generelt ry for at være konservativ og traditionsbunden, og den seneste tids fødevareskandaler har vist, at branchen også er meget sårbar. Derfor er det vigtigt, at branchen tænker innovativt og formår at udvikle sig og rette sig mod nye forretningsområder. Vi er en lille virksomhed, men ledelsen hos os har aktivt inddraget innovation som en del af virksomhedens strategigrundlag. Derfor er jeg her," siger Hans Henrik Bruhn.
Nye forretningsområder
Hans sjak kommer med tre forslag til nye forretningsområder for India-Dan. Forslagene fremlægges for alle, og der stilles kritiske spørgsmål til løsningerne fra de andre deltagere.
Et forslag går ud på at lave en webportal, hvor folk selv kan sammensætte smagsstoffer ud fra India-Dans 4.000 forskellige smagsingredienser. Brugerdesignet smag, simpelthen. Skal du lave din egen marinade til grillbøfferne, forestiller gruppen sig, at man klikker ind på India-Dans hjemmeside og vælger smagsnuancer ud fra beskrivelser som tjære, sommer, middelhav og røg. Systemet skal så selv generere et produkt, som blandes, pakkes og sendes til kunden.
"Jaja," siger en af kursisterne begejstret, "og så skal der også være en funktion, der popper op og siger: De, der valgte tovværk, valgte også tjære!"
Innovationssjakket har ikke lige defineret, hvordan sådan et it-system skal se ud, men de er ikke i tvivl om, at det kan lade sig gøre.
Et andet forslag til et nyt forretningsområde for ingrediensvirksomheden er smag uden kalorier, eller mere populært: Hotdog på pille. Ideen er, at meget overvægtige mennesker, som har svært ved at undvære smagen af bestemte og fedende fødevarer, får muligheden for at opleve smagen af mælkechokolade med nødder uden at belaste badevægten.
Drop moderselskabet
Og sådan bliver der tænkt tanker om nye forretningsgange og produkter i de tre arbejdsgrupper. De arbejder med Zentropa WorkZ' egne innovationsværktøjer, og hver gruppe har et videokamera, så den kan dokumentere sin arbejdsproces. Hver især får de en dvd med optagelser af deres egen arbejdsproces med hjem til efterfølgende refleksion.
I et af de andre sjak sidder en deltager fra en af Danmarks største it-virksomheder. Den nød, han skal have knækket, er, at hans virksomhed gerne skulle blive mere udadvendt og mindre afhængig af den koncern, den er udsprunget af.
Gruppens forslag til en løsning er at skifte navn:
"I skal have en ny identitet. I ligner jeres kunder for meget, og I skal løsrive jer fra moderkoncernen. Nyt logo og nyt navn. I skal gå fra at være en maskulin til en mere feminin virksomhed, og I skal ansætte folk med andre kompetencer, end dem, der allerede findes i virksomheden: Sociologer, arkitekter, designere - ansæt folk, der ikke i forvejen ved, hvem I er," lyder rådet fra innovationssjakket.
Kreative benspænd
It-manden ser skeptisk ud, men takker for forslaget. Det der med navnet bliver der nu nok ikke lavet om på.
"Vi har diskuteret det, og vi skiftede navn og farver for få år siden. Men vores moderkoncern er samtidig et fundament og en god indgang til resten af verden. Vi skal løsrive os gradvist og varsomt, vurderer han.
Selvom alle løsningsforslagene ikke umiddelbart kan bruges i virkeligheden, gør det ikke så meget. For når arbejdet med at finde frem til dem er tilendebragt og præsenteret, bliver de skrottet alligevel. Og så starter arbejdet med at finde den fjerde og rigtige løsning.
"Vi kender det alle sammen. Det er først, når vi er færdige med at lave noget, at vi opdager, hvordan det egentlig skulle have været gjort. I hverdagen har man sjældent mulighed for at starte forfra, men her får de den ekstra chance til at gøre det hele om på den rigtige måde," siger Ask Agger, partner i Zentropa WorkZ og procesdriver.
Han kalder Zentropa-metoden for radikal innovation. Det handler om at udfordre virksomhederne med såkaldt kreative benspænd.
"Man kan ikke lave innova­tion i sin egen tryghedszone. Store succeser og radikal innovation opstår sjældent ved at følge en fastlagt sti," siger han.
Lær af Lars von Trier
Det er ikke tilfældigt, at radikal innovation udspringer af filmselskabets lænder. En filmproduktion er kaotisk og består af utallige små enheder og grupper af mennesker, der arbejder tæt sammen på hver deres niveau, men mod et fælles hele.
Den lektie, som virksomhederne kan lære af filmproduk­tioner, er i høj grad inspireret af Danmarks mest nytænkende filminstruktør, Lars von Trier. Han har i sandhed ikke valgt de nemme løsninger og har i sit arbejde bestandigt udfordret sig selv for at skabe banebrydende filmkunst.
"Man skal gøre det svært for sig selv, og man skal hele tiden opfinde nye måder at gøre tingene på. Lars von Triers film, Breaking the Waves, var en kæmpesucces, og han kunne have lavet en to'er og en tre'er. Men så laver han Idioterne. Han udfordrer sig selv ekstremt og laver noget helt andet. Dogme-konceptet fratog ham muligheden for at arbejde med mange af de vigtigste redskaber i filmproduktion, blandt andet lyd og lys. Det var en stor udfordring, og resultatet blev stort. Men så fortsætter han jo ikke med at lave dogme-film, men kaster sig over en musical. Stor succes, men han fortsætter ikke med at lave musicals. Han laver Dogville med Nicole Kidman og en masse kridtstreger på gulvet. Og så lige en lille dansk komedie, hvor en computer styrer klipningen. Det er innovation gennem benspænd, det kan vi lære af," siger Ask Agger.

Billedtekst 1:
Løsninger Deltagerne på innovationsuddannelsen arbejder med at knække hinandens nødder i filmbyen hos Zentropa WorkZ. Hans Henrik Bruhn fra India-Dan (t.v.) ses her sammen med Søren Hesseldahl, Danfoss, Anne Mai Fivelsdal, SuperGros, Richard Breiter, Nokia, og Per Kaiser Andersen fra Novo Nordisk.
Fotos: Torben Klint

Billedtekst 2:
Bløde nødder "Vi bruger en masse energi på at skærpe udfordringerne og gøre nødderne så svære at knække, som muligt. Vores hjerner er dovne. Hvis vi definerer en blød nød, der kan løses med en halvdårlig ide, så får vi kun dårlige ideer. Det må ikke blive for let," siger Ask Agger, innovationsekspert og partner i Zentropa WorkZ.

Boks:
Innovation på skolebænken
Virksomhederne Nokia Danmark, uddannelses- og konsulentvirksomheden DIEU og innova­tions- og udviklingsselskabet Zentropa WorkZ har sammen skabt en innovationsuddannelse i tre moduler.

Modul 1 handler om strategi og organisation. Her skal kursisterne skabe et fælles begrebsapparat og et fælles teoretisk og praktisk fundament for det videre arbejde.
Modulet giver en række metoder og tankesæt til at strukturere virksomhedens innovation, så den bliver mere effektiv.

Modul 2 handler om selve innovationsprocessen. Her arbejder deltagerne med ideer og konkrete opgaver, der skal give forretningsmæssig værdi. Deltagerne udstyres med procesværktøjer, der skal sørge for, at kreativitet bliver til forretning. Udfordringen er at lede disse processer. Modulet varer fire dage og holdes i Zentropas filmby.

Modul 3 handler om ledelse af innovationsprocessen og selve implementeringen. Ledelse af kreative processer kræver en anden ledelsesværktøjskasse end traditionel ledelse og projekt­ledelse.

De tre moduler afsluttes med en eksamen og et kursusbevis. De første 15 kursister startede i april og slutter i juni. Kurset koster 49.500 kroner.

OriginalModTime: 21-06-2007 15:30:55




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere