It-chefen skal være ledelsens vigtigste partner

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Executive d. 15. juni 2007.


It-lederen bør komme tættere på ledelsen - og måske endda være topledelsens højre hånd. Det er nødvendigt, hvis it skal gøre en forskel, mener eksperter.

Prøv at argumentere mod dette: It har stor strategisk betydning for virksomheder.
Det bliver svært. Undersøgelse på undersøgelse afdækker, at evnen til at anvende informationsteknologi, er et af tidens vigtigste konkurrenceparametre. Måske endda det vigtigste.
For eksempel viser en nylig undersøgelse foretaget af MIT Sloan School of Business, at virksomheder med stor forstand på it scorer højere på alle traditionelle finansielle performancemål som omkostninger, profit, innovation og markedsværdi.
Og at det kun gælder finansielle virksomheder, må nu endelig kategoriseres som en skrøne, eftersom Årets CIO 2007, Kenneth Egelund
Schmidt, står i spidsen for it i en traditionel industrivirksomhed.
Men på trods af, at det efterhånden er en fastslået kendsgerning, at it kan måles på bundlinjen, synes der fortsat at være store udfordringer med at få it-lederen bragt i stilling som den centrale partner for den administrerende direktør, som han efter alt at dømme bør være.
Uudnyttet potentiale
For der ligger stadig et stort uudnyttet potentiale. Senest dokumenteret i en stor, global undersøgelse foretaget af IBM.
I undersøgelsen siger 84 procent af de adspurgte 784 CIO'er, at it er ‘væsentligt' og ‘markant' for transformationen af virksomhederne og deres konkurrencedygtighed.
Men hold nu fast. Kun 16 procent af de adspurgte vurderer, at deres virksomheder er i stand til at udnytte it's fulde potentiale.
Spørgsmålet er, hvordan kommer vi videre?
Svaret lader vi i denne ombæring komme fra blandt andre it-lederne selv - og måske Danmarks dygtigste af slagsen - de nominerede til titlen som Årets CIO 2007. For hvordan arbejder de selv med udfordringen?
Vi har også bedt Per Andersen fra IDC Nordic, der har analyseret indstillingerne til Årets CIO, om at komme med sit bud.
Men lad os først lige komme en løsning nærmere på baggrund af undersøgelserne. For kunne det i virkeligheden ikke handle om, at virksomhedsledelsen blot ikke har ‘set lyset' og anerkendt it's værdi?
Svaret er nej. Flere undersøgelser peger stik modsat. I Rambøll-publikationen "It i praksis" fra i fjor viser en undersøgelse, at 90 procent af virksomhedslederne betegner it som vigtigt for konkurrenceevnen.
En undersøgelse fra IDC Nordic peger på en lignende tendens. På spørgsmålet om it's vigtigste funktioner svarer den gennemsnitlige administrerende direktør følgende i prioriteret rækkefølge: Hurtig levering af projekter, mere forretningsværdi i servicene og bidrag til forretningsinnovationen.
Byg bro over kløften
Ifølge Kenneth Egelund
Schmidt, Årets CIO 2007, har it-afdelingen et stort ansvar for at bygge broen over kløften - både for sin egen og virksomhedens skyld:
"Hvis ikke it tager et ansvar og kommunikerer på forretningens præmisser i form af forretningsmål, risikerer vi, at forretningen begynder at diktere mere detaljerede krav-specifikationer til it-afdelingen," siger Kenneth Egelund Schmidt.
Og det frygter han. Det vil betyde, at virksomheden ikke drager nytte af den store viden om it i it-afdelingen.
Han sammenligner med at bygge en kirke.
Hvis it-folkene ikke formår at se it-projekterne i den store kontekst - i dette tilfælde en kirke - vil virksomheden begynde at diktere, at "nu skal der graves," "nu skal der støbes fundament" og "nu skal der lægges tag på".
Problemet er bare, at slutmålet også er vigtigt at kende for den, der eksempelvis lægger fundamentet.
"Hvis du ikke har billedet af slutmålet og anvendelsen, risikerer du at bygge noget, der slet ikke lever op til forventningerne. Og i det hele taget er det at bygge på baggrund af faste kravspecifikationer helt hen i vejret i disse turbulente tider. Der skal være løbende omfangsstyring" siger Kenneth Egelund Schmidt.
It kan blive stopklodsen
For det er ikke kun et spørgsmål om at udnytte potentialet til innovation og fornyelse. Det handler også om, at it kan gå hen og blive en decideret stopklods.
Blandt andet udtrykt af Michael Moesgaard, it-direktør hos DONG Energy, på denne måde:
"Ellers risikerer it at blive en hæmsko i virksomhedens udvikling," siger han.
Selv tager han udgangspunkt i sine helt konkrete erfaringer fra DONG Energy, der siden fusionen mellem nogle af landets største energiselskaber DONG, Elsam, E2, Københavns Energis elaktiviteter, Frederiksberg Forsyning og NESA har givet sig i kast med en kraftig vækststrategi gennem internationale opkøb.
Forudsætningen er derfor blandt andet, at it-systemerne er gearet til at kunne skaleres op, og at der kan foretages en let migrering eller integration af den opkøbte virksomheds data og systemer til DONG Energys, så synergierne kan høstes.
"Da vi for nylig opkøbte det hollandske selskab Intergas Supply, var en stor del af fu­sionsindsatsen relateret til it," siger Michael Moesgaard.
Spot mulighederne
Kontakten mellem forretningen og it-afdelingen er også altafgørende ifølge Klaus O. Skjødt, it-direktør i Jyske Bank - især når it, som han mener, bør bruges som et differentieringsparameter. Han peger på især tre egenskaber, som en god it-leder bør kunne mønstre i sin organisation:
"Først og fremmest evnen til at spotte, hvor it kan åbne for nye forretningsmuligheder. For det andet skal it-folkene, der ser mulighederne, formå at kommunikere budskabet videre til forretningen. Og til sidst skal it-afdelingen kunne eksekvere og føre idéerne ud i livet," siger Klaus O. Skjødt.
Og lad os så lige aflive en myte. Skulle man gå rundt i den vildfarelse, at linket mellem forretning og it kun er en opgave for private virksomheder, så tro om igen.
Henrik Bang, datachef i Undervisningsministeriet, rumsterer med en lignende udfordringer som chef for Undervisningsminsteriets it-aktiviteter.
Her er en af de mere konkrete og ledelsesmæssige udfordringer at få tænkt digitaliseringen ind tidligere i lovgivningsarbejdet, hvis det skal lykkes at udnytte potentialet i it, som mange mener fortsat kan hjælpe på den store administrationsbyrde og "gøre kolde hænder varme", som han udtrykker det.
"Det er helt nødvendigt at få tænkt it ind tidligere i eksempelvis lovgivningsarbejdet. Flere og flere lovforslag forudsætter jo, at der anvendes it. Derfor bør det inddrages som et element på linje med jura, økonomi og - i vores tilfælde - pædagogik," mener Henrik Bang.
Alles ansvar
Administrerende direktør for IDC Nordic, Per Andersen, har i sin egenskab af formand for juryen, der kårede Årets CIO 2007, analyseret alle indstillingerne til titlen.
På den baggrund har han et bud på, hvordan kløften skal udjævnes. Og det kræver både it-ledelsens og topledelsens engagement.
"It-lederen skal uddanne topledelsen endnu bedre i it's muligheder - og arbejde på at komme endnu tættere på forretningen," siger han.
Topledelsen har også et ansvar for at give it en mere strategisk betydning og involvere it-lederen som sparringspartner. Og at det rent faktisk kan have stor betydning, vidner undersøgelsen bag kåringen af Årets CIO om.
Den viser nemlig, at de mindre centralt placerede it-ledere - dem der typisk refererer direkte til økonomidirektøren - vurderer, at topledelsen i mindre grad forstår it's muligheder end det er tilfældet blandt de it-ledere, som organisatorisk refererer til den administrerende direktør. På en skala fra 1 til 5 melder de mindre centralt placerede it-ledere om en topledelsesforståelse på 3,2, mens de centralt placerede siger 4,6.
"Det viser, at en mere central placering af it-lederen har stor betydning, hvis it skal gøre en større forskel," siger Per Andersen.

Billedtekst: De fem De nominerede til Årets CIO. Fra venstre ses Michael Moesgaard fra DONG Energy, Henrik Bang fra Undervisningsministeriet, Klaus O. Skjødt fra Jyske Bank, Kenneth Egelund Schmidt fra Danfoss og Niels Molzen fra Danisco.

OriginalModTime: 14-06-2007 14:22:37




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere