Tving borgerne til digital selvbetjening

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. oktober 2006.

Når en digital vej er farbar, så luk den tilsvarende analoge. Sådan mener flere it-leverandører, at man kan sætte fart i digitaliseringen. Ikke muligt, lyder svaret fra Finansministeriet.

Tving borgere til at benytte den digitale forvaltning i stedet for andre kanaler. Eller beløn de borgere, som vælger den digitale kanal. Det offentlige skal trække telefonstikket ud og tape brevsprækken til for at sætte skub i den digitale forvaltning. Det er beskeden fra et par af branchens store leverandører.
Både pisk og gulerod skal findes frem, hvis det offentlige for alvor skal høste gevinsterne fra digitaliseringen. Lars Monrad-Gylling, administrerende direktør i KMD, og John Vammen, som er funktionschef for konsulentfirmaet NNIT, gør sig til talsmænd for at give fordele til borgere, der bruger digital forvaltning. Samtidig vil de lukke de analoge servicekanaler, som telefon og post.
- Tag for eksempel SU-styrelsen. Man må forvente, at alle der søger SU, kan gøre det digitalt, siger John Vammen. Han mener, at man på den måde vil kunne spare penge gennem de lukkede servicekanaler. Synspunkterne om incitament og tvang blev debatteret i denne uge, da en række centrale figurer inden for digital forvaltning mødtes til DM i digital forvaltning, en konference arrangeret af Dansk IT, NNIT og Computerworld.

Banksektoren er det gode eksempel på, hvordan man kan flytte kunder til online selvbetjening. Det skete blandt andet ved at lægge gebyrer på personlige transaktioner.
Lars Monrad-Gylling fra KMD mener, at der skal incitament til for at befolkningen får øjnene op for de digitale tjenester. Han mener, at det for eksempel kunne være en god ide for kommunerne at give rabat til de forældre, der benytter en elektronisk platform til henvendelser vedrørende ventelister til daginstitutioner.
- Når forældrene ringer og spørger fem til seks gange, så kan det tage meget tid og i sidste ende koster det meget, siger Lars Monrad Gylling.
Elisabeth Hvas, kontorchef i Finansministeriets Administrationspolitiske center deltog også på konferencen, og hun vurderer, det ikke er muligt at benytte hverken belønninger eller tvang.
- Der er en del barrierer for, at det kan lade sig gøre at presse digital forvaltning igennem på den måde. Den største forhindring er lovgivningen, som blandt andet skal sikre alle borgere lige adgang til offentlige tjenester, siger hun.
En lovgivning borgmesteren i Gentofte, Hans Toft (K), godt kan se fornuften i, selv om han mener, at det skulle være muligt at være mere fleksibel på nogle delområder.
- Det er godt, at vi har den sikkerhed for, at alle skal behandles på lige, men jeg mener, at man kunne lave nogle frikommune-forsøg, siger Hans Toft.
- Hvis kanallukninger og belønninger skal blive en realitet, kræver det, at politikerne ændrer lovgivning, og ikke mindst at det bliver politisk acceptabelt at sige, at det er i orden. Hans Toft nævner som eksempel, at hvis Gentofte belønner ældre, der skriver sig op til ældreboliger via internettet, så ville han blive stillet til ansvar for at udelukke borgere i TV-avisen samme aften.
John Vammen fra NNIT er opmærksom på, at der kan være problemer med at bruge rabatordninger eller lukke for kanaler. Men han mener, at det er forkert at skrinlægge diskussionen af den grund.
- Det drejer sig om at afdække din brugergruppe og vurdere dens behov. Der findes undersøgelser af hvilke grupper, som bruger selvbetjeningsløsninger blandt andet i "IT i praksis", pointerer John Vammen. Han mener, at det er for letkøbt at verfe diskussionen væk med serviceloven og forvaltningsloven.
- Jeg synes, det bør udfordres fra alle parters side, siger han og peger igen på SU-styrelsen, som et eksempel, hvor han ikke mener, at det ville være et stort problem at sløjfe den analoge kanal. Samtidig kritiserer John Vammen argumentationen om lige adgang til service.
- Vi må gribe i egen barm og sige, at for eksempel studerende fra andre lande ikke kan få service på spansk. Der er i en eller anden grad forskelsbehandling, lyder hans argument.

Formand for Dansk IT Lars Mathiesen, CIO i Nykredit, vil gerne tage diskussionen med politikerne.
- Vi skal sige det til politikerne. Vi skal presse på, og jeg synes, at når vi tager det her emne frem, er der ret stor enighed. De fleste kan se, at det er noget vi bør diskutere, siger Lars Mathiesen.
En af eksperterne på området, professor Mogens Kühn Pedersen fra Copenhagen Business School, tilskriver forslaget utålmodighed. Han mener, at det på længere sigt er en mulighed at lukke servicekanaler, men han mener ikke, at det umiddelbart er en mulighed. Især fordi der i dag ikke er nogen sammenhæng i de digitale løsninger.
- Det er urimeligt over for borgere og virksomheder, at de ikke ved, om servicen er digital eller ej, siger Mogens Kühn Pedersen.
Han mener, at den bedste vej til at få brugere er ved at tilbyde gode tværgående services digitalt. Så kommer brugerne af sig selv.

Læs Computerworlds tidligere artikler om vejen til god digital forvaltning på Computerworld.dk/digitalforvaltning06

Faktaboks:
Oppositionen vil lukke de analoge kanaler
Oppositionen i Folketinget mener, at digitaliseringen af Danmark har nået et niveau, hvor det er i orden at stille krav til befolkningen om at bruge det offentliges digitale løsninger. Spørgsmålet deler regeringen.
Magnus Heunicke it-ordfører hos Socialdemokraterne mener, at det kan lade sig gøre at lukke kanaler, for eksempel post eller telefon.
- Jeg er med på at lukke kanaler, hvis vi sikrer muligheder for dem, der ikke selv har mulighed for at gå på nettet, siger Magnus Heunicke. Han synes, at det ville være indlysende at for eksempel SU-systemet blev fuldstændigt digitaliseret.
- Vi skal være varsomme med hvilke områder, vi vælger, siger han. Morten Østergaard, digitaliseringsordfører for De Radikale, mener også, at SU-styrelsen er et godt eksempel på et sted, hvor det kan lade sig gøre.
- Jeg synes, at man skal begynde med de unge og erhvervslivet, og så skal det være støt stigende, siger Morten Østergaard og tilføjer, at udviklingen er i gang.
- Vi gør det faktisk allerede. Alle ledige skal opdatere deres cv i den digitale jobbank. Hvis de ikke har computer kan de gå ned på AF eller biblioteket og gøre det, siger Morten Østergaard.
Spørgsmålet om kanallukninger deler regeringen. Michael Aastrup Jensen it-ordfører i Venstre er begejstret for ideen, mens De Konservative ikke mener, at tiden er moden til kanallukninger. Per Ørum Jørgensen, it-ordfører for De Konservative, mener, at adgangen til bredbånd og internet skal være fuldstændig, før det bliver aktuelt.
- Det forslag er for tidligt ude. Der vil være nogle, som ikke har adgang til internet, siger Per Ørum Jørgensen.
Til gengæld er han positivt stemt over for at bruge guleroden i form af rabat til brugere af digitale services. Et forslag Venstre er med på.
- Det vil jeg tage op og løbe nogle døre ind hos Helge Sander og Lars Løkke, siger Michael Aastrup Jensen.

Handlingsplan for bedre digital forvaltning

Computerworlds digitale tæskehold har ti bud på, hvordan de bedste eksempler på digital fovaltning bliver udbredt overalt i Danmark. Det handler om både pisk og gulerod.

1) Mål effekten. Løsninger skal kun gennemføres, hvis de har en effekt.
2) Etabler standarder - helst åbne standarder.
3) Ledelsen skal bakke op - også med økonomi.
4) Sørg for lovrammer, der sikrer klare linjer og handlefrihed.
5) Eksperimenter gennem pilotprojekter. Drop 0-fejls-kulturen.
6) Skab samarbejde på tværs af sektorer og systemer.
7) Konkretiser it-strategi og it-governance.
8) Centraliser - styring er bedre end vejledning.
9) Etabler incitamenter - for eksempel brugerbetaling ved analoge transaktioner og rabatter ved digitale.
10) Markedsfør de digitale muligheder mere over for borgerne.

Tæskeholdet består af borgmester Hans Toft Gentofte Kommune, it-direktør Michael Wright Beskæftigelsesministeriet, adm. dir. i KMD og formand for IT-Branchen Lars Monrad-Gylling, CIO i Nykredit og formand for Dansk IT Lars Mathiesen, kontorchef i Administrationspolitisk Center Elisabeth Hvas samt funktionschef i NNIT John Vammen.

Panelet af eksperter og toplederne var samlet af NNIT, Dansk IT og Computerworld til tirsdagens kåring af de bedste digitale forvaltninger i Danmark.

Billedtekster:
"Jeg kan ikke forstå, at man ikke kan lukke en servicekanal, når man åbner en ny. Der vil altid være nogen, som ikke får den samme service. Hvis der for eksempel er en person som ikke kan dansk, så kan personen ikke få den samme service"
John Vammen, funktionschef, NNIT

"Spørgsmålet om at lukke servicekanaler og bruge incitament handler om modenhed og lovgivning. Min umiddelbare vurdering er, at det ikke er en mulighed lige nu"
Elisabeth Hvas, kontorchef, Administrationspolitisk center, Finansmininsteriet

"Det er en af de ting, vi skal sige alle de steder vi kommer. Vi skal sige det til politikerne. Vi skal presse på, og jeg synes, at når vi tager det her emne frem, er der ret stor enighed"
Lars Mathiesen, CIO, Nykredit og formand for Dansk IT

"Når jeg har spurgt direkte om, hvorfor man ikke kan favorisere den digitale servicekanal, er der ikke nogen, som har kunnet forklare mig nøjagtig, hvor det står, at man ikke kan"
Lars Monrad-Gylling, Administrerende direktør, KMD og formand for IT-Branchen

"Det er en spændende ide, men man skal huske, at der er nogle områder, hvor borgerne skal have en sikkerhed for, at de kan kontakte kommunen på lige vilkår. Den sikkerhed skal vi også holde fast i"
Hans Toft, Borgmester i Gentofte Kommune (K)

"Det bliver svært at tvinge folk over til en digital kanal. Det er en stor en stor pædagogisk opgave, men det skal være på langt sigt. Men folk er altså ikke tungnemme, hvis der er gode løsninger, så bruger de dem"
Mogens Kühn Pedersen, professor, Copenhagen Business School

Service I denne uge mødtes en række eksperter, politikere og it-ledere da Danmarksmestrene i digital forvaltning blev kåret. Ved samme lejlighed kom et panel af topledere fra både branchen og det offentlige med en række klare bud på, hvad der skal til for at Danmark kan være i forreste række, når næste generation af digital forvaltning skal indføres. Lars Monrad-Gylling (tv.), administrerende direktør i KMD og formand for IT-Branchen, anbefaler kontant belønning af de digitale brugere.

OriginalModTime: 12-10-2006 14:52:14




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere