Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.
Digital konvergens har startet en
it-højkonjunktur, der forandrer
branchen fundamentalt. Nye
konvergensprodukter vil inden 2010 skabe omsætning for over en billion dollars, og
it-chefen skal allerede nu forudsige, hvad teknologiforandringerne vil betyde for
virksomheden.
Konvergens var hype i it-branchen omkring årtusindeskiftet. Da talte alle om de enorme muligheder, der opstod, når tv'et, pc'en og internettet smeltede sammen på indholds- og produktsiden.
Tankerne var store, men det kneb med produkter og tjenester, som forbrugerne gad købe, så konvergensdiskussionen røg i skammekrogen. Og dog, diskussionen døde aldrig helt. Det, der forsvandt, var diskussionen om digital konvergens for tele-, it- og medieselskabernes egen skyld.
Samtidig forsvandt besættelsen af at diskutere de spektakulære muligheder, som teknologien måske kan levere i morgen.
I dag er digital konvergens ikke længere hype, men virkelighed. Det vælter frem med konvergensprodukter og -tjenester fra online-musikbutikker over avancerede mobiltelefon/kamera/MP3-afspillere til en perlerække af nye IP-applikationer.
Fælles for dem er, at de i modsætning til tidligere opfylder eller skaber reelle behov hos forbrugerne og genererer både omsætning og indtjening.
Den digitale konvergens vil ifølge rådgivnings- og revisionsfirmaet Deloitte i rapporten "The trillion dollar challenge" skabe helt nye produktkategorier, nye markeder og vende op og ned på de magtstrukturer, der præger it-branchen i dag.
Konvergensprodukter for en billion
Dermed er Deloitte på linje med analytikere verden over, som mener, at den digitale konvergens er så veludviklet, at den inden udgangen af dette årti vil have skabt nye milliardindtægter for de virksomheder, der formår at udnytte digitaliseringen.
Deloitte regner således med, at nye konvergensprodukter og -tjenester vil skabe merværdi for mindst en billion dollars inden 2010. Deres konkurrenter hos PricewaterhouseCoopers sætter ikke tal på, men forudser, at den digitale konvergens sætter gang i en ny teknologisk højkonjunktur, som it-branchen så småt er begyndt at nyde godt af.
Et eksempel på den forandring, udviklingen medfører, er it-selskabet Ciscos udvikling i den seneste tid. Dets kerneforretning er at udvikle og sælge netværksudstyr. Cisco har imidlertid været på storindkøb de sidste par år og blandt andet indlemmet sikkerhedsfirmaer, producenter af forbrugerelektronik, producenter af IP-telefoniudstyr og Wi-Fi-selskaber i virksomheden.
Dermed har Cisco bevæget sig et stykke væk fra kerneforretningen og bragt sig på kollisionskurs med dets gamle venner hos softwaregiganten Microsoft. De to firmaer har altid respekteret hinanden på afstand, da Cisco groft sagt er for netværksudstyrsbranchen, hvad Microsoft er på markedet for styresystemer; nemlig den altdominerende spiller.
Men samtidig med, at Cisco er trængt længere ind på sikkerhedsmarkedet, er Microsoft ved at sparke døren ind til markedet for IP-telefoni og "unified messaging". Dermed er de to firmaer i løbet af ganske få år blevet direkte rivaler. ?
?Den massive stræben efter at tjene kassen på digital konvergens skaber naturligvis travlhed på direktørgangene. It-virksomheder køber, bliver solgt, fusionerer eller indgår tætte partnerskaber med hinanden og - lige så ofte - med firmaer fra andre brancher. Alt sammen for at høste frugterne af den digitale konvergens.
Det har revisions- og rådgivningsvirksomheden PricewaterhouseCoopers set nærmere på i rapporten "Technology Executive Connections: Shaping digital convergence through mergers & acquisition". Undersøgelsen er udført i samarbejde med Economist Intelligence Unit.
Den konkluderer blandt andet, at virksomhederne er under pres for at få foden inden for i den digitale industri. De skal med andre ord være særdeles aktive og sørge for at indgå partnerskaber, købe op eller indgå fusionsaftaler, hvis de ikke vil risikere at blive kørt ud på et sidespor.
Der er dog ingen fare for, at hele it-branchens økonomi bliver så overophedet, at det ender med et brag som ved den foregående teknologiske højkonjunktur. Virksomhederne er blevet mere forsigtige og griber konsolideringsbølgen, som følger i kølvandet på højkonjunkturen, mere strategisk an end i tiden op til it-krakket ved årtusindeskiftet.
Den nuværende hurtige udvikling bygger i langt højere grad på konkrete produkter og kommercielt gennemførlige projekter, end det var tilfældet i dotcom-tiden, mener PricewaterhouseCoopers.
Alliancer på tværs af brancheskel
I Danmark er udviklingen også i fuld gang. Tele-, medie- eller teknologiselskaber køber selskaber eller etablerer alliancer på tværs af de tidligere brancheskel for at sikre sig adgang til teknologi, indhold eller en digital distributionskanal.
- Vi har blandt andet været vidner til Ciscos køb af KiSS Technology, Allers køb af et mindre mobiltelefonselskab og samarbejdet mellem Nordisk Film og TV2 om TV2 Sputnik, siger Anders Christensen, direktør for PricewaterhouseCoopers Corporate Finance i Danmark, der fremhæver, at der på det danske marked primært har været gang i digitaliseringen inden for etableringen af såkaldte Triple Play-løsninger, hvor en bredbåndsforbindelse bruges til både internetadgang, telefoni og tv.
Nye udfordringer til it-chefen
Den digitale konvergens vil også sende chokbølger gennem virksomhedernes maskinrum: It-afdelingen, hvor der virkelig bliver tryk på kedlerne de næste fem år.
Det spår John Gantz, chefanalytiker hos it-analysehuset IDC. Han forventer, at udviklingen kulminerer i 2011, hvor virksomhederne enten er i fuld gang med at integrere teknologiforandringerne eller afvikle firmaet.
Chokbølgen af teknologiforandring vil påvirke alle it-segmenter fra datacentre over software til telekommunikation. Den centrale person bliver virksomhedens it-chef, der fremover ikke blot skal kunne skrive adrenalinhungrende, teknisk kyndig person med forretningsforståelse på cv'et, men også spåmand. It-cheferne skal nemlig allerede nu forudsige - eller gætte, hvis man foretrækker et mere nøgternt ord - teknologiforandringernes betydning for virksomheden på områder som konvergens, databaser og pervasive computing (it i alting).
Den absolut største forandring - og dermed it-chefens primære udfordring - er sammensmeltningen af internettet og øvrige netværk. John Gantz mener, at konvergensen mellem World Wide Web og telenetværk - i takt med, at IP-teknologien breder sig - skaber et helt nyt dyr i it-universet, som han kalder "Det store Internetværk".
Internetværket vil række langt videre end til kontor-pc'er og telefoner og omfatte biler og et hav af mobile platforme. Dette vil fundmentalt ændre måden, vi driver forretning på, da antallet af såkaldte "kundekontaktpunkter", talt som antallet af internethandler, vil eksplodere.
Med kontaktpunkter mener han steder, hvor kunder, medarbejdere, leverandører og så videre kan komme i kontakt med den rette person i virksomhedens organisation, få adgang til kundesystemet, lageret med mere. Det kræver, at it-chefen får toptunet virksomhedssystemerne, så der bliver fuld adgang fra eksempelvis mobile enheder på den anden side af virksomhedens firewall. Vel at mærke uden at it-sikkerheden bliver sat over styr.
Gnu på vandring i Serengeti
Internetværket er måske nok it-chefernes største udfordring i de næste år, men de skal også følge udviklingen på database-området tæt, da de - om muligt - bliver endnu mere centrale i det 21. århundredes it-systemer end tidligere.
- Alle vil koble sig på databasen, der mest af alt kommer til at minde om en gnu på vandring i Serengeti, hvor alle rovdyrene bare venter på en chance til at tage en bid af den, siger John Gantz.
Samtidig vil der ske store forandringer på softwarefronten, som får næring af trends som open source-udvikling, SOA (serviceorienteret arkitektur), sammensmeltningen mellem webbaserede og desktopservices såsom Goggles Toolbar og sammensatte applikationer som IBM's WebSphere og software fra SAP.
Den tredje store forandring bliver pervasive computing (it i alting), der spreder sig som en steppebrand fra PDA'er over musikafspillere til RFID-tags. Hele bygninger vil blive en del af internetnetværket, hvor alt fra parkeringskontrol over adgangskontrol til varme- og vandinstallationer kan kontrolleres.
I 2015 vil salget af pc'er toppe og stagnere på et niveau omkring en milliard solgte enheder om året, mens salget af telefoner, spil, legetøj, kameraer og håndsæt udstyret med VOIP- og GPS-teknologi vil eksplodere. Forandringerne vil udfordre it-chefer til at håndtere konstante ændringer i netværkstrafik og administrere et hav af forskellige apparater. Samtidig skal der tænkes nyt, fordi datastrømmen så at sige bliver vendt om, da internetværkets udkant kommer til at tale mere til netværkets centrum end omvendt.
Boks:
Billioner ligger og venter
Fra 2005 til 2010 vil nye konvergensprodukter og tilknyttede tjenester generere mindst en billion dollars i ny omsætning, estimerer revisions- og rådgivningsvirksomheden Deloitte blandt andet på baggrund af markedsanalyser fra Gartner, Diffusion Group, Multimedia Research Group og Strategy Analytics.
Den mest indbringende tjeneste forventes at blive på IP-telefoni, der alene i 2007 vil generere nye indtægter for 196 milliarder dollars. Digital konvergens vil også skabe nye indtægter på forskellige IP-applikationer til både private og erhvervslivet. Det er blandt andet den næste generation af digitale musikafspillere, underholdningssystemer, videotelefoner til hjemmet og samarbejdssystemer til virksomheder, som forventes at bidrage til væksten.
Andre nye produkter, der vil skabe markante indtægter, er samarbejdssoftware, IPTV, indholdstjenester til mobiltelefoner, netværksspil og online-musik.
OriginalModTime: 04-10-2007 14:09:51