Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.
Bredbåndsselskabet ComX har i løbet af sin korte levetid både oplevet ukontrolleret storvækst og efterfølgende storvask. Nu er skuden rettet op, og væksten vendt tilbage.
Danskernes uudslukkelige tørst efter lynhurtige bredbåndsforbindelser, gerne kombineret med tv-signaler og telefoni i et og samme kabel (såkaldt triple-play), sender bredbåndsselskabet ComX ind på en andenplads på dette års liste over Danmarks hurtigst voksende it- og teleselskaber.
Det kommer ikke som den store overraskelse, da ComX - på godt og ondt - har levet en vækstkomets tilværelse siden det i 2002 besluttede sig for at tage konkurrencen op mod den etablerede telebranche. ComX var fra begyndelsen lidt af en rebel på bredbåndsmarkedet, da det satsede på egen infrastruktur i stedet for, som de fleste konkurrenter, at leje sig ind på TDC's netværk.
ComX sælger fiberforbindelser til bolig og grundejerforeninger, hvor internet, telefoni og tv leveres via ét stik i væggen. Den cocktail har fra dag ét været en eftertragtet vare, og ComX voksede i løbet af tre år fra 2 til 230 ansatte. Da der var allermest tryk på, havde ComX ifølge daværende direktør Dennis Rohde 40.000 kunder (juli 2005). Men så begyndte alt at gå galt, og det viste sig, at den voldsomme vækst var dyrt købt.
Dyre lærepenge
Først tabte ComX en sag i fogedretten til Viasat, fordi det havde distribueret TV3 i sit fibernet uden at have fået lov. Dennis Rohde blev fyret i efteråret 2005, og den nye ledelse holdt storvask, hvilket kostede næsten halvdelen af medarbejderne jobbet. Det viste sig hurtigt, at ComX-skuden reelt var uden styring og lækkede den ene million efter den anden. Det fik bl.a. det islandske selskab Dagsbrún SMS til at løbe skrigende væk, da det gennemførte en due diligence for at overtage selskabet.
Den voldsomme vækst i omsætning - fra 18 til 102 millioner kroner fra 2004 til 2005 - kostede selskabet et minus på 35 millioner kroner alene i regnskabsåret 2005, men ComX' administrerende direktør, Nils Overgaard, mener, at de blodrøde bundlinjer nu er fortid i selskabet.
- Det er dyrt at vokse, og der var en del uregelmæssigheder, der skulle ryddes op i. Det er gjort nu, og vi har i dag ca. 30.000 kunder, positiv drift, og er på vej med overskud på bundlinjen i årets fjerde kvartal, siger Nils Overgaard.
Store fiberdrømme
Han trådte ind i selskabet samtidig med, at it-millionæren Finn Helmer investerede i ComX og blev bestyrelsesformand. Helmer har i flere år optrådt som en sand fiberapostel og forkyndt budskabet, at en 10 gigabit fiberforbindelse burde være hver husstands eje. Argumentet er, at Danmark kan blive verdensleder på området, hvilket kan løfte hele samfundet til gavn for økonomien. Da Helmer trådte
ind i ComX, blev fibervisionen også ComX' vision.
- Jeg er overbevist om, at jo hurtigere vi får rullet fiber ud til så mange danskere som muligt, jo hurtigere får vi gang i udviklingen af de digitale netværkstjenester, som bliver en meget vigtig del af fremtidens økonomi, siger Nils Overgaard.
Visionen indebærer blandt andet, at ComX hele tiden bestræber sig på at være på forkant med teknologier som IP-tv, video on demand og andre on demand-tjenester, men også at selskabet indgår alliancer med andre spillere på bredbåndsmarkedet.
- Vi kommer til at se flere samarbejder med eksterne partnere fremover. Vi har eksempelvis indgået en aftale med ESS Bredbånd i Sønderjylland, hvor vi står for indholds- og servicesiden af et fibernetværk, der potentielt når ud til 80.000 sønderjyder, siger Nils Overgaard.
Det er også et signal om, at selskabet er "ved at bevæge sig op i værdikæden", som direktøren udtrykker det.
- Vi kommer til at arbejde meget tættere sammen med indholdsudbydere, så vi kan levere unikt indhold til vores kunder. Det kan eksempelvis være spil, film, video, lokal-tv etc., som er målrettet en meget specifik kundegruppe, siger Nils Overgaard, der forventer, at ComX i 2008 er den førende udbyder af fiberbaserede bredbåndsløsninger herhjemme med mindst 100.000 kunder.
Billedtekst:
- Jo hurtigere vi får rullet fiber ud til så mange danskere som muligt, jo hurtigere får vi gang i udviklingen af de digitale netværkstjenester, siger Nils Overgaard, ComX.
Foto: Torben Klint
OriginalModTime: 04-10-2007 13:38:57