RSS bliver alvor næste år

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. september 2006.


Medier bør allerede nu forberede sig på, at Microsoft til næste år integrerer en RSS-læser i sin browser Internet Explorer 7.0.

For nylig besøgte jeg redaktøren af et stort, dominerende website. Han var, som så mange af sine kolleger, ikke interesseret i at lave gode nyhedsbreve, men var meget optaget af at tilbyde RSS (som er en kontinuerlig strøm af nyheder til et særligt program på modtagerens computer, en RSS-læser). RSS er meget smartere end nyhedsbreve, var hans begrundelse.

Jeg er enig, RSS er en rigtig smart måde at få sine nyheder på. Men det er ikke gyldig grund til at droppe nyhedsbrevene. For forholdsvis få mennesker bruger RSS, mens tæt på 100 procent af verdens netbrugere læser mail hver gang, de er på nettet. Og ja, Computerworlds læsere er en undtagelse - rigtigt mange af jer bruger RSS i dag.
For medier, der henvender sig til andre end nørder, er nyhedsbreve fortsat det stærkeste net-medie af alle.
Først og fremmest fordi nyhedsbrevet aktivt opsøger læseren på samme måde som en husstandsomdelt avis (i modsætning til almindelige websider, der som en anden kinesisk vægavis tålmodigt afventer at nogen skal kommer forbi).
Men også fordi nyhedsbrevet er det mest målbare medie af dem alle. Fordi det er et fremragende og effektivt annoncemedie. Fordi det er en afsluttet publikation, som alle har let ved at forstå - i modsætning til web, der evig og altid skal være opdateret. Og selvfølgelig fordi det skaffer masser af trafik til afsenderens website.

Men næste år sker det. Næste år bliver RSS interessant for websites, der har almindelige mennesker som læsere. For den nye Microsoft Internet Explorer har en indbygget RSS-læser, og til næste år vil så mange danskere have skiftet, at det begynder at batte. I løbet af 2007 vil RSS efter al sandsynlighed stille og roligt skifte status fra at være et nørd-ord til at blive et hverdagsord, ligesom det er sket for både sms og Skype.
En af fordelene ved RSS er, at det er rasende simpelt at stille til rådighed for sine brugere. Desværre får man ikke ret meget ud af den simple løsning. For det er ikke særligt interessant at udgive et medie, som man ikke ved hvor mange læser og hvor mange klikker videre fra.

Derfor er det kommende år et godt tidspunkt at forberede sine RSS-feeds til fremtidens massebrug. Gør feedet målbart, præcis ligesom nyhedsbrevene. Få en statistik over, hvor mange der har modtaget feedet, hvor mange der har læst det - og hvor mange, der har klikket videre. For først når den statistik er på plads, kan man begynde at sælge annoncer.

Men tro nu ikke, at RSS kommer til at erstatte nyhedbrevet. For i modsætning til eksempelvis et dagligt nyhedsbrev bliver RSS-feeds løbende opdateret. (Det fremprovokerer i øvrigt den samme forventning til evig opdatering og aktualitet, som gælder for alle web­sites). Så som udgangspunkt skal et RSS feed indeholde alle nyheder og opdateringer på et site. Medens nyhedsbrevet indeholder et mindre udvalg af de bedste historier. Og nogle af os vil altså hellere have få udvalgte godbidder end hele molevitten.
Også derfor er det værd at give produktionen af RSS og
nyhedsbreve en samlet tanke. Hvordan skal de hver især tilrettes, for at give læserne den bedste oplevelse. Hvordan skal de supplere hinanden osv.

Det er tid at tænke sig om. Til næste år går det løs.

Claus Sølvsteen har arbejdet med nye medier siden 1990. han er indehaver af Danmarks første private e-mail-adresse og partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

OriginalModTime: 14-09-2006 14:22:00




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere