RSS bliver alvor næste år

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. september 2006.


Medier bør allerede nu forberede sig på, at Microsoft til næste år integrerer en RSS-læser i sin browser Internet Explorer 7.0.

For nylig besøgte jeg redaktøren af et stort, dominerende website. Han var, som så mange af sine kolleger, ikke interesseret i at lave gode nyhedsbreve, men var meget optaget af at tilbyde RSS (som er en kontinuerlig strøm af nyheder til et særligt program på modtagerens computer, en RSS-læser). RSS er meget smartere end nyhedsbreve, var hans begrundelse.

Jeg er enig, RSS er en rigtig smart måde at få sine nyheder på. Men det er ikke gyldig grund til at droppe nyhedsbrevene. For forholdsvis få mennesker bruger RSS, mens tæt på 100 procent af verdens netbrugere læser mail hver gang, de er på nettet. Og ja, Computerworlds læsere er en undtagelse - rigtigt mange af jer bruger RSS i dag.
For medier, der henvender sig til andre end nørder, er nyhedsbreve fortsat det stærkeste net-medie af alle.
Først og fremmest fordi nyhedsbrevet aktivt opsøger læseren på samme måde som en husstandsomdelt avis (i modsætning til almindelige websider, der som en anden kinesisk vægavis tålmodigt afventer at nogen skal kommer forbi).
Men også fordi nyhedsbrevet er det mest målbare medie af dem alle. Fordi det er et fremragende og effektivt annoncemedie. Fordi det er en afsluttet publikation, som alle har let ved at forstå - i modsætning til web, der evig og altid skal være opdateret. Og selvfølgelig fordi det skaffer masser af trafik til afsenderens website.

Men næste år sker det. Næste år bliver RSS interessant for websites, der har almindelige mennesker som læsere. For den nye Microsoft Internet Explorer har en indbygget RSS-læser, og til næste år vil så mange danskere have skiftet, at det begynder at batte. I løbet af 2007 vil RSS efter al sandsynlighed stille og roligt skifte status fra at være et nørd-ord til at blive et hverdagsord, ligesom det er sket for både sms og Skype.
En af fordelene ved RSS er, at det er rasende simpelt at stille til rådighed for sine brugere. Desværre får man ikke ret meget ud af den simple løsning. For det er ikke særligt interessant at udgive et medie, som man ikke ved hvor mange læser og hvor mange klikker videre fra.

Derfor er det kommende år et godt tidspunkt at forberede sine RSS-feeds til fremtidens massebrug. Gør feedet målbart, præcis ligesom nyhedsbrevene. Få en statistik over, hvor mange der har modtaget feedet, hvor mange der har læst det - og hvor mange, der har klikket videre. For først når den statistik er på plads, kan man begynde at sælge annoncer.

Men tro nu ikke, at RSS kommer til at erstatte nyhedbrevet. For i modsætning til eksempelvis et dagligt nyhedsbrev bliver RSS-feeds løbende opdateret. (Det fremprovokerer i øvrigt den samme forventning til evig opdatering og aktualitet, som gælder for alle web­sites). Så som udgangspunkt skal et RSS feed indeholde alle nyheder og opdateringer på et site. Medens nyhedsbrevet indeholder et mindre udvalg af de bedste historier. Og nogle af os vil altså hellere have få udvalgte godbidder end hele molevitten.
Også derfor er det værd at give produktionen af RSS og
nyhedsbreve en samlet tanke. Hvordan skal de hver især tilrettes, for at give læserne den bedste oplevelse. Hvordan skal de supplere hinanden osv.

Det er tid at tænke sig om. Til næste år går det løs.

Claus Sølvsteen har arbejdet med nye medier siden 1990. han er indehaver af Danmarks første private e-mail-adresse og partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

OriginalModTime: 14-09-2006 14:22:00




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere