Hype bliver realiteter

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. august 2006.


hype-cycle Teknologier kommer og går, men hvilke består og bliver en del af alles dagligdag? Analysefirmaet Gartner kigger dybt i krystalkuglen. Og her vrimler det med internetteknologier med med fremtidig gennemslagskraft.

Web 2.0 er langt mere end varm luft. Om to til fem år har en række internet-teknologier ændret vores måde at samarbejde og bruge nettet på, spår analyse­firmaet Gartner.

Hvordan kommer et arsenal af nøgleteknologier til at udvikle sig i løbet af de næste ti år? Og hvilke opreklamerede begreber er allerede ved at forsvinde i glemslen uden overhovedet at have udviklet sig til konkrete produkter? Svarene på disse spørgsmål er de højambitiøse mål for Gartners årlige hype cycle-rapporter.
Rapporterne ser på den livstidscyklus, som en bestemt teknologi gennemgår. Om teknologier som talegenkendelse, det semantiske web og folks­onomier nogensinde dukker op som håndgribelige produkter og tjenester, afhænger af parametre som modenhed, samfundsbetydning og hasten, hvormed teknologierne kan blive omsat til noget brugbart.
Dermed gør hype cycle-rapporterne det praktisk muligt at få øje på de spirende teknologier, som kan blive bredt udbredte om blot et par år.

Ifølge forskningsleder Nikos Drakos fra Gartner er rækken af spirende teknologier, som går under paraply-betegnelsen Web 2.0 allerede meget synlige i den forbrugerrettede del af internettet.
- En vigtig af af Web 2.0 er ­ideen om netbaserede fællesskaber. Det betyder, at jeg i øjeblikket ser, at vi begynder at anvende nettet på samme måde, som de allerførste brugere anvendte world wide web i begyndelsen af halvfemserne. De første frontløbere havde deres egen server - de bidrog ikke blot som forbrugere af indhold. De første webbrugere havde viden og mulighed for selv at bidrage, konstaterer han.
At det nu er muligt for almindelige slutbrugere at blive indholdsproducenter, tilskriver Nikos Drakos kombinationen af programmeringsteknikker som Ajax.
- Vi ser brugere, der allerede nu samarbejder i sociale netværk som Linkedin og Myspace. Og jeg vurderer, at Ajax om to år vil være en moden teknologi, som bliver en del af netbaserede applikationer i virksomhederne.

Gartneranalytikeren peger på, at en række andre beslægtede teknologier også er meget tæt på at være produktmodnede. Det drejer sig om sociale netværksanalyser, som på intelligent vis kan kombinere små informationsbidder til meningsfulde nettjenester.
Det er mashup-teknologier, som gør det nemt at kombinere flere forskellige webtjenester som for eksempel Google Maps og onlineauktioner som eBay til en helt ny webtjeneste, der finder gode tilbud i din nærhed.
- Mange vurderer, at vi inden for området social computing oplever et dotcom-boom. Alle de større portal-tjenester udforsker de samarbejdsmæssige muligheder. Og vi ser de første eksempler på velfungerende anvendelser af sociale netværksanalyser, siger han.
Et vellykket eksempel fra forbrugermarkedet på anvendelsen af analyser af brugermønstre og præferencer er musiktjenesten Last.fm, som er i stand til at sammensætte en individuel radiostation baseret på brugernes kollektive musiksmag.

Nikos Drakos peger på, at arsenalet af Web 2.0-beslægtede teknologier kombineret med de såkaldte folksonomier - en slags anarkistisk rubricering af tekster via brugernes egne nøgleord - bliver et gennembrud for nye måder at lave halv- og helautomatiske strukturerering af beslægtet net­indhold, som ultimativt vil komme til at fremstå som nettets kollektive intelligens.
- Ideen om kollektiv intelligens på nettet er måske nok en smule pinlig i øjeblikket. Så langt er vi endnu ikke. Men ideen om at tage vilkårlige små slutbrugerbidrag og kombinere dem til informationsprodukter og tjenester, ser jeg spirerne til overalt.
De store mængder data, som i øjeblikket er tilgængelige på internettet, vil i fremtiden blive mangedoblet med nye sensor­teknologier. Sporbarhed og etablering af meningsfulde sammenhænge mellem beslægtede informationer bliver ifølge Nikos Drakos den største udfordring.
- Hvis vi vil udnytte data bedre, skal de beskrives bedre. De beskrivelser vil bane vej for en bedre strukturering af data i metadata. Det er vigtigt, at vi formaliserer metadata, så de er maskinlæsbare. Og det semantiske web er midlet, der vil slå igennem, vurderer analytikeren.

Det semantiske web er et forslag til en standard, som skaberen af world wide web, Tim Berners-Lee, lancerede for seks år siden. To års forberedende arbejde var gået forud for de komplekse overvejelser i retning af at forbedre mulighederne for med høj præcision at bearbejde det uhyre informationsrum på www med automatiserede processer. Populært sagt gør teknikken det muligt at skrive programmer, der med pålidelighed nemt kan afsøge et antal websider for informationer.
Indtil nu er teknikken ikke blevet udbredt, og Nikos Drakos vurderer, at det fortsat kommer til ar tage 5-10 år, før det semantiske web i firmamæssig sammenhæng er på vej.

- Lokationsbaserede tjenester og mobile commerce generelt er blevet udråbt til en stor ting. Vi vurderer, at det har en god mulighed for at få få et solidt marked i løbet af de næste to til fem år, siger Nikos Drakos.
Gartner vurderer, at udbredelsen af instant messaging (IM) og netbaserede samarbejdssystemer i virksomheder vil vokse kraftigt de næste to år. Blandt andet som følge af de ekstra behov som outsourcing af virksomhedens opgaver skaber for at kommunikere over afstande om fælles arbejdsopgaver.
- Shared workspaces, wikis, talechat er eksempler på ting, der også i de næste par år vil være inde i en rivende udvikling, konstaterer Nikos Drakos.

Faktaboks:

Fem fremadrettede værktøjer
Først set på det folkelige internet, men med stigende betydning for virkomheders informationshåndtering. Gartner har identificeret fem tendenser, som vil åbne fremtidens virksomheder for samarbejde på tværs af organisationer i stor skala.

Folksonomier: Brugergenererede metadata, som tjener som kategoriseringer af indhold, der kan anvendes til brugbar og naturlig klassifikation af informationer. Fototjenesten Flickr og et antal blogs brug af frit definerede nøgleord for indhold er eksempler på folksonomier.

Sociale bogmærker: Fortidens individuelle samling bogmærker som en liste over yndlingssteder på nettet rykker i stigende omfang ud i det fælles informationsrum på nettet. Så kan du dele, inspireres af og opbygge tillid til andre beslægtede brugeres bogmærker.

Smagsdeling: En mekanisme som anvendes til at opbygge meninger om indhold på samme måde som social bookmarking blot i andre sammenhænge. Kollaborative musiktjenester og dele af Amazons
ratingsystemer er eksempler.

Prædiktionsmarkeder: Intern opsamling af markedsforudsigelser, som belønner ansatte, der gætter rigtigt om kommende resultater, kan bruges som en kollektiv viden om generelle markedsbetingelser. Et eksempel er tjenesten www.longbets.com.

Indholdsvurdering: Når brugere uddeler karakterer til andre brugere. Ebays "rate the seller" og "rate this buyer" er et eksempel. Resultatet bliver nem adgang til relevante informationer og undertrykkelse af støj i informationerne.

OriginalModTime: 24-08-2006 14:16:04




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere