Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. maj 2006.
Firmaer med rejsende medarbejdere udnytter prisstrukturen i mobiloperatørernes interne afregningssystem til at reducere prisen på udenlandske mobilsamtaler.
Der kan være mange penge at spare, hvis man forstår at udnytte det såkaldte roamingsystems prisstruktur.
Roaming er betegnelsen for, at eksempelvis en dansk mobilbruger kan anvende en udenlandsk mobiloperatørs netværk i udlandet. De forskellige landes mobiloperatører har indgået aftaler om, hvordan man skal betale for brugen af hinandens mobilnet. Aftalerne er kendetegnet ved, at det er markant billigere at modtage et mobilopkald i udlandet, end det er at ringe op fra en mobiltelefon i udlandet. Det har fået leverandører som eksempelvis Global NewTech til at udvikle løsninger, der udnytter den del af roamingsystemets prisstruktur.
- Populært sagt så vender vi opkaldet, så opkaldet etableres fra en callback gateway i Danmark, siger Ole Waallan, Country Manager for Global NewTech i Danmark.
Systemet kræver, at en person i udlandet først ringer op til Callback gateway'en. Herefter lægger personen i udlandet på. Callback gateway'en ringer derefter tilbage til personen i udlandet, der indtaster lokalnummeret på en person i det danske kontor og Callback Gateway'en ringer personen i Danmark op. Alternativt kan man vælge at sende en SMS med det lokalnummer man ønsker at tale med til Callback Gateway'en. Callback gateway'en ringer herefter personen i udlandet op og etablerer forbindelse til lokalnummeret.
Faaborg-virksomheden Skako blev introduceret til callback-løsningen, da Sonofon fortalte om mulighederne. Med omkring 20 sælgere og montører der rejser rundt i verden, havde virksomheden, der producerer udstyr til cementindustrien, et besparelsespotentiale, der i dag er blevet realiseret.
- Vi begyndte at anvende systemet for over et år siden. Siden har den årlige besparelse ligget omkring 200.000 kroner, siger Skakos logistikchef Finn Fløjborg, der således er tilfreds med sin investering.
Løsningen har kostet omkring 70.000 kroner for udstyr, implementering og service.
Ifølge Finn Fløjborg er callback-systemet nemt at anvende. Oprettelse af nye brugere varetages for eksempel af Skakos it-chef.
Store virksomheder med eget netværk har også muligheder for at spare på mobiltelefonregningen. Eksempelvis har IBM Nordic siden juli 2003 anvendt sin interne it-infrastruktur til at reducere mobilregningen.
- Løsningen har kørt stabilt i næsten tre år, og vi regner med en besparelse på omkring 80 procent på udgående internationale mobilsamtaler og 60 procent på indgående mobilsamtaler, siger Jan Rasmussen, Nordic Telecom Manager.
IBM's løsning kræver, at man indtaster et ottecifret nummer for en mobil-gateway samt nummeret på den person, man ønsker at tale med.
- Vi kigger på løsninger, der kan gøre løsningen transparent for brugeren. Det vil være bedre, hvis man har lidt intelligens på telefonen, et lille stykke software, som automatisk gør, hvad brugeren normalt skal gøre. Hvis brugeren ikke skal tænke over det, har man garanti for, at løsningen bliver anvendt hver gang, oplyser Jan Rasmussen.
De såkaldte smartphones vil kunne levere den ønskede funktionalitet. Global NewTech satser også på smartphones til at gøre sin løsning transparent for brugeren.
- Med smartphones vil callback-løsningen blive endnu nemmere at anvende, siger Ole Waallan.
OriginalModTime: 10-05-2006 13:32:16