Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 5. maj 2006.
Store danske virksomheder som BRF Kredit, PBS og Post Danmark har for længst lært, at forretningssiden skal have det afgørende ord i udviklingen af it-systemer. Derfor skal forretningen også være meget tæt på håndteringen af ændringer og uklarheder i kravspecifikationen.De to vigtigste årsager til, at udviklingsprojekter bliver dyrere end beregnet, er, at kravene til det kommende system har været uklare, eller at der dukker nye krav op i løbet af udviklingsprocessen. Den sandhed er senest dokumenteret af en undersøgelse, som softwarehuset Borland offentliggjorde for nylig.
Den fælde undgår store danske virksomheder, som Computerworld CTO har talt med, at falde i. Hos både PBS, BRF Kredit og Post Danmark følger udarbejdelsen af kravspecifikation og efterfølgende it-udvikling et nøje defineret mønster. Et mønster, som i høj grad afspejler forretningens ønske om effektiv og lønsom systemudvikling.
Hos PBS har udviklingschef Jan Hayden Jensen det overordnede ansvar for it-projekterne. Afklaring af kravene til nye systemer foregår i tre trin:
- Først opstilles de forretningsmæssige krav af forretningen. Ud fra dem defineres det, vi kalder brugerkrav. Når brugerkravene er definerede, går vi i gang med at opstille de tekniske krav til systemet, siger Jan Hayden Jensen.
For at undgå såkaldt scope-creep (projektets omfang ændrer sig, red.) skal ethvert brugerkrav være forankret i et forretningsmæssigt krav. På samme måde skal et teknisk krav kunne henføres til et brugerkrav.
Til at strukturere indsamlingen af krav har PBS tidligere anvendt produktet Testdirector fra Mercury, men PBS er i øjeblikket i gang med at indføre Caliber fra Borland. PBS vil anvende Caliber, da det har en god versionsstyring af krav.
- Som tommelfingerregel siger vi, at 80 procent af udvikling i PBS er videreudvikling. Hvis vi i højere grad kan genbruge eksisterende krav, kan vi blive mere effektive, siger Jan Hayden Jensen.
Han forventer, at Calibers versionsstyring vil kunne hjælpe til med det.
Hos BRF Kredit lægger afdelingschef i it-arkitektur og metode, Gert Frederik, vægt på, at de enkelte projekter hurtigt kan få afklaret eventuelle uklarheder i kravene.
- Vi anvender en iterativ systemudviklingsmetode, hvor de enkelte projekter drager nytte af en hurtig beslutningsproces mellem forretning og it. I alle vores projekter sker en tæt koordinering med forretningen. Derfor har vores projekter to projektledere: En it-projektleder og en forretningsprojektleder, der sidder i samme lokale som de øvrige projektdeltagere. Hvis der er nogle uklarheder i kravene, kan de som regel afklares med det samme, siger Gert Frederik.
Det kan dog hænde, at beslutningerne vedrørende nogle krav skal et ledelsesniveau op. Her har BRF Kredit også en hurtig beslutningsproces, idet selskabet har tilknyttet minimum en leder med beslutningskompetence til projektet i en såkaldt fadderrolle.
- Hurtig respons er vigtig, ellers fungerer den iterative udviklingsmodel ikke, mener Gert Frederik.
Post Danmark hylder også princippet om både at have en forretningsmæssig projektleder og en it-projektleder. Post Danmark opererer også med en speciel stillingsbetegnelse, som er "service manager".
- Et it-projekt begynder ofte som en ide i forretningen. Allerede på ideplanet inddrages vi gennem vores service managers. Service managers har indsigt i både forretning og it og kan i en tæt dialog med forretningen diskutere ideen. It kan måske sætte nogle begrænsninger, men lige så ofte er der nogle muligheder i it, som forretningen måske ikke har overvejet. Her hjælper service managers som bindeled mellem forretning og it, siger Palle Rossil Hansen, udviklingschef i Post Danmark.
Mens de tre virksomheder således lægger stor vægt på, at kravene afspejler forretningens behov, er de også opmærksomme på, at de indsamlede krav er fortrinlige til at styre testfasen af et udviklingsforløb.
- Vi foretager en sammenkobling af krav og test for at kunne se, hvor langt vi er med testen af systemet. For hvert krav, der er defineret, udarbejder vi en række testhændelser, siger Jan Hayden Jensen.
Han suppleres af Gert Frederik fra BRF Kredit:
- Vi bruger de indsamlede krav, når der skal testes. Vi anvender Mercury Testdirector til indsamling af krav og til test. Mercury Testdirector kæder kravene sammen med testforløb. Vi har købt Borland Caliber og vil begynde at anvende det produkt til indsamling af krav. Der er integration mellem Caliber og Testdirector, så kravene kan stadig kædes sammen med testforløb, siger han.
OriginalModTime: 04-05-2006 08:50:33