Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. april 2006.
Ved at tænke i arbejdsprocesser frem for funktioner er det lykkedes Danfoss at gøre medarbejderne mere effektive med den eksisterende it-infrastruktur.
Microsoft binder i øjeblikket en rød sløjfe om et koncept, der skal skabe mere effektive medarbejdere hos softwareproducentens kunder. Konceptet, der allerede giver genlyd blandt mange danske kunder, skal formentlig udrulles globalt.
Det bygger på overraskende erfaringer, som Microsoft har høstet i samarbejde med Danfoss. Med et nyt syn på it, hvor der har været fokus på de ansattes arbejdsprocesser frem for nye tekniske features i for eksempel Outlook, er det lykkedes at øge medarbejdernes effektivitet med i gennemsnit 2,6 timer per uge og sikre bedre samarbejde på tværs af geografiske skel.
I første omgang serverer Microsoft konceptpakken for danske virksomheder, men meget tyder på, at Microsofts kunder i hele verden vil få gavn af den.
- Målet er i første omgang at udnytte projektet i EMEA-området, senere globalt, fortæller Anders Skjønaa, information worker solution specialist hos Microsoft. Han fortæller, at konceptet med navnet SmartWorker har vakt så stor interesse i Microsoft-hovedkvarteret i Redmond, at han i øjeblikket er i dialog om en mulig global udrulning.
Hos Danfoss har it-afdelingen i lang tid arbejdet med at udnytte den eksisterende it-infrastruktur bedre. Undersøgelser har vist, at mens antallet af funktioner i it-programmer er steget voldsomt, er brugerne knap så gode til at absorbere og benytte de nye funktioner.
- Vi betaler hvert år millioner af kroner for vores it-infrastruktur - licenser, opgraderinger og generel vedligeholdelse. I lang tid rumsterede tanken om, hvordan vi kan udnytte det bedre, siger CIO Kenneth Egelund Schmidt.
Erfaringerne fra Danfoss viser, at det sagtens kan lade sig gøre at få medarbejderne til at bruge gængse kontorprogrammer og samarbejdsværktøjer bedre. Ikke ved at udarbejde kurser i it-værktøjernes nye fantastiske features, men ved at udtænke kurser i bedre arbejdsprocesser.
De medarbejdere, der har gennemgået kurserne, beretter, at de er blevet bedre til at prioritere arbejdsopgaver og har fået bedre tilfredsstillelse i jobbet. Desuden er de ansatte blevet bedre til at samarbejde på trods af geografiske skel, hvilket er en stor gevinst for Danfoss, der i øjeblikket gennemgår en omfattende globaliseringsproces.
- Kan it-afdelingen levere x antal møder, hvor folk mødes virtuelt, så er geografien pludselig ikke en forhindring, siger Kenneth Egelund Schmidt.
Microsoft erkender, at der nu bliver rådet bod på et område, der tidligere har haft for lidt fokus:
- Vi har lært, at vi som leverandør af software og løsninger må tage ansvar og engagere os i, hvordan software bruges i de daglige arbejdsprocesser, siger Anders Skjønaa.
Billedtekst:
Læs mere i CIO
I magasinet CIO, der følger med avisen
i dag, kan du læse hele historien om, hvordan Danfoss bruger it til at samarbejde bedst muligt.
OriginalModTime: 27-04-2006 13:28:39