Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. februar 2006.
Innovation er ikke for nybegyndere. Det kræver erfaring, indsigt og respekt, mener CSC's Chief Innovation Officer.
Efter 15 år med forskellige topjob i it-service-koncernen CSC fik Lemuel Lasher 1. juli 2005 nyt job. På visitkortet står der Chief Innovation Officer, og han refererer direkte til koncernens topchef.
- Jeg har ingen kundeportefølje. Men alle ved, at jeg i fire år var ansvarlig for koncernens største kunde, har haft mange forskellige ledelsesopgaver og nu har mandat til at skabe forandring, siger Lemuel Lasher.
- Det kræver erfaring og indsigt at skabe innovation. For kernen i innovation er forandring af processer i vores dagligdag. Forandringer, som vi hader, med mindre vi kan forstå, hvorfor ændringen er nødvendig eller respekterer og stoler på den leder, som gennemfører ændringen, siger han.
Innovation er, efter Lemuel Lashers mening, evnen til at løse et eksiterende problem på en ny måde. Det lyder så nemt, men er betydelig vanskeligere at praktisere. Især når ideerne skal føres ud i livet som forandringer.
Derfor kræver arbejdet med innovation, at man både kender virksomhedens forretning til bunds og har evnen til at finde de værktøjer i form af viden og teknologi, som kan bruges til løse et eksisterende problem på en ny måde. Lemuel Lasher ser sin egen rolle i CSC som en netværksarkitekt, der forbinder ressourcerne på en ny måde til gavn for kunder og aktionærer.
- CSC er kendt for at være et konservativt foretagende - og det er derfor, vi stadig har en forretning. Men nu har vi et behov for at være mere kreative og drevet af de forandringer, som kundernes udfordringer skaber, siger Lemuel Lasher.
Han var i denne uge på besøg hos CSC i Danmark for officielt at åbne koncernens tredje I-Lab. Og netop muligheden for at tænke nyt og eksperimentere sammen med kunder og andre interessenter om nye måder at løse problemer, finder Lemuel Lasher afgørende for at identificere de processer, der bør ændres i en virksomhed som CSC.
- Det sidste, du ønsker om bord på et fly, er en innovativ pilot. Når produktet er købt og betalt, skal det leveres som aftalt. Men under rammer, som i vores I-Lab, er der mulighed for at afprøve nye ideer, viden og teknologier, siger Lemuel Lasher.
Han betrager blot teknologi som ét værktøj i innovationsarbejdet. Men der er sket en udvikling, som har gjort værktøjet vigtigere de seneste år.
- For 10 år siden havde vi den bedste teknologi på arbejdspladsen. I dag har vi den bedste teknologi derhjemme. Det får os helt naturligt til at stille krav til, hvad teknologien kan gøre for os på arbejdspladsen. Krav, der virker som brændstof på udviklingsarbejdet, siger han.
Billedtekst:
Nytænkning Der står CIO på Lemuel Lashers visitkort. I'et dækker over "Innovation", som han er øverst ansvarlig for hos CSC.