Microsoft lærer af Formel 1

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 16. september 2005.


Motorsportens elite er det gennemgående tema ved dette års store "Microsoft Partner Kick Off". Vi har meget at lære af motorsportens elite, siger den danske partnerchef.

TURBO 
Allerede når de 800 Microsoft-partnere træder ind i Odense Congress Center til dette års Partner Kick Off, vil de vide, at det handler om fart. I centerhallen har Microsoft nemlig bygget et helt start- og pit-område, som vi kender det fra verdens førende racerbaner. Der er rigtige racerbiler, teknikere, computere og den særlige lugt af benzin, olie og sved der pibler ud gennem den brandtætte racerdragt.
Ikke blot er der rigtige biler og rigtige mekanikere - også de rigtige kørere vil være at finde omkring deres dyrebare køretøjer. Både Jan Magnussen, Ronnie Bremer og Casper Elgaard fra den danske motorsportselite kigger forbi i Odense og fortæller partnerne om de helt specielle udfordringer, som racersporten byder på. Noget som partnerchef i Microsoft Danmark Jesper Grønbæk tror, partnerne kan få stor glæde af.
- Vi har valgt motorsporten som tema, fordi vi vil søge inspiration blandt motorsportens elite, hvor konkurrencen er drønende hård, og hvor man øger og synliggør sine kompetencer hele tiden. Man arbejder i teams og i netværk af specialister, og man får vredet det sidste ud af kørerne og af maskinerne, så man altid er foran konkurrenterne, siger han.

Fokusering og netværk
Konferencen har en række hovedtemaer, som Microsoft ønsker at slå fast på baggrund af de exceptionelle krav, der stilles i moderne motorsport. Blandt disse er Microsofts ønske om, at partnerne specialiserer sig inden for bestemte områder.
- De partnere, der har succes, er de partnere, der specialiserer sig, og vi har netop lavet en analyse, der viser, at de partnere, der gør det, er dem, der tjener flest penge, siger Jesper Grønbæk.
Men netop fokuseringen kan komme til at betyde, at der vil være kompetenceområder, som man ikke længere mestrer, og det er baggrunden for, at et andet centralt tema er partnernes evne til at arbejde sammen.
- Når man vælgere at have klare kompetencer, så er det klart, at der er fravalg af andre kompetencer. Derfor er det også vigtigt, at partnerne finder andre partnere, der har kompetencer, hvor de ikke selv har det. Det er som et Formel 1-team, hvor der er specialister til at lave hver enkelt del - dæk, motorer, ophæng etc. Det er meget få partnere, der kan løfte hele opgaven, siger Jesper Grønbæk.

Vil øge omsætningen
Microsoft vil også bruge konferencen til at lancere det
nye partnersamarbejdsprogram RIO. Det nye samarbejdsværktøj skal gøre det lettere for partnere at finde hinanden, når de skal levere løsninger. Det kan være geografiske partnere, eller det kan være partnere med særlige kompetencer, der efterlyses.
- Vi ser langt flere forretningsmuligheder i Danmark, end vi har gjort tidligere. Og derfor har Microsoft i Danmark besluttet, at omsætningen skal øges betydeligt, og det kan vi ikke gøre uden gode medarbejdere og gode partnere. Derfor bruger vi også relativt mange penge på denne event, for vi vil gerne sikre os, at partnerne er motiverede og ved, hvor markedsmulighederne er. Det er også årsag til, at vi bruger analogierne fra motorsporten: Vi skal køre hurtigere og hurtigere, og vi skal forbedre alt, hvad vi laver, siger Jesper Grønbæk.
Der er tale om den største partnersatsning fra Microsofts side i Danmark, men Jesper Grønbæk vil ikke oplyse, hvor mange penge Microsoft har postet i projektet.
- Vi har investeret et stort beløb, men, det er det, vi synes, det er værd, siger han.
Microsoft deltager selv med omkring 100 medarbejdere ved arrangementet.

Billedtekst:
- Det er som et Formel 1-team, hvor der er specialister til at lave hver enkelt del - dæk, motorer, ophæng etc. Det er meget få partnere, der kan løfte hele opgaven, fortæller partnerchef Jesper Grønbæk fra Microsoft.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere