Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 16. september 2005.
Motorsportens elite er det gennemgående tema ved dette års store "Microsoft Partner Kick Off". Vi har meget at lære af motorsportens elite, siger den danske partnerchef.
TURBO
Allerede når de 800 Microsoft-partnere træder ind i Odense Congress Center til dette års Partner Kick Off, vil de vide, at det handler om fart. I centerhallen har Microsoft nemlig bygget et helt start- og pit-område, som vi kender det fra verdens førende racerbaner. Der er rigtige racerbiler, teknikere, computere og den særlige lugt af benzin, olie og sved der pibler ud gennem den brandtætte racerdragt.
Ikke blot er der rigtige biler og rigtige mekanikere - også de rigtige kørere vil være at finde omkring deres dyrebare køretøjer. Både Jan Magnussen, Ronnie Bremer og Casper Elgaard fra den danske motorsportselite kigger forbi i Odense og fortæller partnerne om de helt specielle udfordringer, som racersporten byder på. Noget som partnerchef i Microsoft Danmark Jesper Grønbæk tror, partnerne kan få stor glæde af.
- Vi har valgt motorsporten som tema, fordi vi vil søge inspiration blandt motorsportens elite, hvor konkurrencen er drønende hård, og hvor man øger og synliggør sine kompetencer hele tiden. Man arbejder i teams og i netværk af specialister, og man får vredet det sidste ud af kørerne og af maskinerne, så man altid er foran konkurrenterne, siger han.
Fokusering og netværk
Konferencen har en række hovedtemaer, som Microsoft ønsker at slå fast på baggrund af de exceptionelle krav, der stilles i moderne motorsport. Blandt disse er Microsofts ønske om, at partnerne specialiserer sig inden for bestemte områder.
- De partnere, der har succes, er de partnere, der specialiserer sig, og vi har netop lavet en analyse, der viser, at de partnere, der gør det, er dem, der tjener flest penge, siger Jesper Grønbæk.
Men netop fokuseringen kan komme til at betyde, at der vil være kompetenceområder, som man ikke længere mestrer, og det er baggrunden for, at et andet centralt tema er partnernes evne til at arbejde sammen.
- Når man vælgere at have klare kompetencer, så er det klart, at der er fravalg af andre kompetencer. Derfor er det også vigtigt, at partnerne finder andre partnere, der har kompetencer, hvor de ikke selv har det. Det er som et Formel 1-team, hvor der er specialister til at lave hver enkelt del - dæk, motorer, ophæng etc. Det er meget få partnere, der kan løfte hele opgaven, siger Jesper Grønbæk.
Vil øge omsætningen
Microsoft vil også bruge konferencen til at lancere det
nye partnersamarbejdsprogram RIO. Det nye samarbejdsværktøj skal gøre det lettere for partnere at finde hinanden, når de skal levere løsninger. Det kan være geografiske partnere, eller det kan være partnere med særlige kompetencer, der efterlyses.
- Vi ser langt flere forretningsmuligheder i Danmark, end vi har gjort tidligere. Og derfor har Microsoft i Danmark besluttet, at omsætningen skal øges betydeligt, og det kan vi ikke gøre uden gode medarbejdere og gode partnere. Derfor bruger vi også relativt mange penge på denne event, for vi vil gerne sikre os, at partnerne er motiverede og ved, hvor markedsmulighederne er. Det er også årsag til, at vi bruger analogierne fra motorsporten: Vi skal køre hurtigere og hurtigere, og vi skal forbedre alt, hvad vi laver, siger Jesper Grønbæk.
Der er tale om den største partnersatsning fra Microsofts side i Danmark, men Jesper Grønbæk vil ikke oplyse, hvor mange penge Microsoft har postet i projektet.
- Vi har investeret et stort beløb, men, det er det, vi synes, det er værd, siger han.
Microsoft deltager selv med omkring 100 medarbejdere ved arrangementet.
Billedtekst:
- Det er som et Formel 1-team, hvor der er specialister til at lave hver enkelt del - dæk, motorer, ophæng etc. Det er meget få partnere, der kan løfte hele opgaven, fortæller partnerchef Jesper Grønbæk fra Microsoft.