Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 26. august 2005.
Oracle Danmark har netop indviet et nordisk supportcenter til salg mod de små og mellemstore virksomheder i hele Norden.
Det skal være slut med Microsoft Business Solutions' dominans på markedet for virksomhedsapplikationer til små og mellemstore virksomheder. Den danske afdeling af Oracle har netop indviet nyt supportcenter, der skal hjælpe partnere i hele Norden med både at komme i kontakt med potentielle kunder og sikre de afsluttende salg.
- Vi skal være et kraftcenter for vores partnere, hvor vi sammen kan skabe mere salg, siger centrets leder, Karina Buch.
Hjemtagning
Tidligere blev regionen dækket fra Oracles callcenter i Dublin, Irland, men ikke mindst på grund af kraftigt lobbyarbejde fra Oracles danske direktør, Stig Jørgensen, og støtte fra den tyske Oracle-chef Rolf Schwirz er det lykkedes at få centret placeret i Danmark.
For den lokale placering har blandt andet talt, at Oracle i Danmark har haft problemer med at fastholde sine medarbejdere og rekruttere nye. Derfor skal centeret også gøre det lettere for Oracle at tilbyde de unge mennesker en egentlig karriereplan.
- Det er af stor betydning, at vi kan tilbyde de ansatte et spændende miljø, så vi kan fastholde dem i længere tid. Vi gør blandt andet meget ud af, at de føler sig som en del af et hold, og at medarbejderne i centret er lige så betydningsfulde som de store sælgere, der afslutter handlerne, siger Karina Buch.
Administrerende direktør for Oracle Danmark Stig Jørgensen ser især frem til et betydelig øget salg gennem partnere.
- Vi har i øjeblikket det antal partnere, som vi ønsker, i Danmark, så vi har så at sige lukket for tilgangen. Det, det nu handler om, er at få skabt noget forretning til de enkelte partnere, siger han.
60 procent af salget
Konsulenterne på centret skal gå sammen med partnere om at skabe de indledende kontakter til potentielle kunder inden for områder, som kan være udvalgt gennem dialog med partnerne. Men Oracle vil også selv være opsøgende over for partnere for at finde områder, der kan være med til at skabe nyt salg.
Operationen med at flytte supportfunktionen af salget til de små og mellemstore virksomheder "hjem" fra Dublin har man for to år siden også gennemført i Tyskland, og i dag er det op mod 60 procent af det samlede salg til små og mellemstore virksomheder, der går gennem centret. Helt så høje ambitioner har Stig Jørgensen ikke i begyndelsen, men han er ikke i tvivl om, at initiativet vil være en kæp i hjulet på Microsofts danske dominans.
- Det er helt klart et slag mod Microsoft. Vi vil ind og tage forretning fra dem, og jeg er sikker på, at partnerne vil finde ud af, at de kan bruge vores center til at skabe meget mere forretning, siger han.
I øjeblikket beskæftiger det pannordiske center 30 i megalokalet i Ballerup, men Oracle forventer, at flere kolleger snart kommer til.
Billedtekst:
- Det er helt klart et slag mod Microsoft.Vi vil ind og tage forretning fra dem, og jeg er sikker på, at partnerne vil finde ud af, at de kan bruge vores center til at skabe meget mere forretning, siger administrerende direktør for Oracle Danmark Stig Jørgensen.
Billedtekst:
- Vi skal være et kraftcenter for vores partnere, hvor vi sammen kan skabe mere salg, siger leder af Oracle nye supportcenter Karina Buch. Foto: Torben Klint