Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. april 2005.
Microsoft tilbyder sine partnere en bred vifte af muligheder for at komme endnu tættere på kernen i Axapta og Navision.
KERNEKOMPETENCER Partnere til Microsofts forretningssystemer Axapta og Navision har masser af muligheder for at pakke deres produkter endnu tættere på kernen af de to fortrinsvis danskudviklede forretningssystemer. En række større og mindre partnere har allerede opnået succes med udvikling af moduler til eksempelvis Axapta og Navision.
- Vi opfordrer vores partnere til først og fremmest at udvikle brancherettede vertikaler og kan rent forretningsmæssigt hjælpe partnerne meget langt, siger den danske partnerchef i Microsoft, Jesper Grønbæk.
Microsoft har blandt andet en "global solution finder", hvor partnere kan se, hvilke firmaer der har udviklet hvilke løsninger til Microsoft Business Solutions (MBS). Dermed kan partnerne også få overblik over eventuelle konkurrenter på eller i nærheden af deres markeder.
Men muligheden for at komme tættere på MBS stopper ikke her.
Ny platform
Globalt har Microsoft peget på 14 forretningsområder, hvor der er behov for standardplatforme, som andre partnere kan købe og udvikle specifikke løsninger ud fra. Tre af disse platforme er allerede færdige og på markedet. Den ene - en life science-platform i Axapta til den farmaceutiske industri - er udviklet af en dansk virksomhed, Thy Data Center. De øvrige områder, hvor der er behov for nye platforme, er blandt andet rumfart, detailhandlen, det offentlige, beklædning og high tech-virksomheder.
- Thy Data Centers platform gør det lettere for andre partnere at udvikle løsninger til eksempelvis den farmaceutiske industri, fordi det grundlæggende arbejde med de forretningsmæssige processor og overholdelse af forskellige standarder allerede er gjort. Her behøver partnerne ikke opfinde den dybe tallerken igen og igen, forklarer MBS-gruppeleder i Danmark Thomas Parbst.
Han understreger dog, at det sjældent er danske firmaer, der byder ind på teknologiplatforme til MBS.
- Danmark er trods alt et lille land, og vi taler om et globalt program, så det er begrænset, hvad der kommer fra Danmark, siger han.
Thy Data Center har dog allerede fået den første kunde til sin platform, en amerikansk partner, og Thomas Parbst gør opmærksom på, at der ligger gode kommercielle muligheder i at udvikle platforme.
- Men man skal gøre op med sig selv, hvilken type partner man ønsker at være. Det kræver betydelige udviklingsmuskler at kunne påtage sig sådan en opgave, og man skal salgsmæssigt også være klædt på til at håndtere den, siger han.
Flere lagre
Også en anden nordjysk MBS-partner har arbejdet tæt på kernen i MBS. Det er Targit, der har udviklet et business intelligence-interface, som man i dag kan købe som del af Axaptas standardpakke. Det er helt integreret i Axapta og fremtræder for kunden som ethvert andet modul i systemet.
En tredje mulighed er, at Microsoft overtager partnerens produkt og gør det til en del af MBS. Der er eksempelvis sket med MW Data, hvor stifteren, Mogens Würgler, for flere år siden gjorde opmærksom på, at der var et behov for håndtering af lagre på mange lokationer. Microsoft kunne hurtigt se pointen og hyrede konsulenter fra MW Data til at udvikle de ønskede faciliteter, der nu giver royalties til den lille Viborgpartner, hver gang MBS sælger en licens.
- Det kan være et springbræt for partnerne til at komme i forbindelse med andre partnere - regionalt, men også internationalt, siger Thomas Parbst.
Billedtekst:
- Vi opfordrer vores partnere til først og fremmest at udvikle brancherettede vertikaler og kan rent forretningsmæssigt hjælpe partnerne meget langt, siger den danske partnerchef i Microsoft, Jesper Grønbæk (forrest).
- Men man skal gøre op med sig selv, hvilken type partner man ønsker at være. Det kræver betydelige udviklingsmuskler
at kunne påtage sig sådan en opgave, og man skal salgsmæssigt også være klædt på til at håndtere den, siger MBS-gruppeleder i Danmark Thomas Parbst.