Uvidende sælgere koster kunder i kanalen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. februar 2005.


Elektronik ryger ud i de danske butikker og videre til forbrugerne i et tempo som aldrig tidligere. Men det kan være svært for kunderne at få den nødvendige vejledning.

Der er behov for en kraftig uddannelsesindsats over for medarbejderne i butikkerne.
Det mener formanden for Brancheorganisationen ForbrugerElektronik (BFE), Lars Kirstein Andersen, som også er nordisk direktør for B&O. Når forbrugere mister overblikket på grund af dårlig vejledning, vil de udskyde eller måske helt aflyse deres køb, påpeger han.
- Kunderne får i dag ikke den vejledning, de har brug for, fordi medarbejderne til tider ikke ved mere om produkterne end kunderne. Med den strøm af nye elektronikprodukter, vi ser i øjeblikket, er det næsten umuligt at følge med - både som ekspedient og som forbruger, siger han.
Lars Kirstein Andersen peger på, at det - desværre - ikke er attraktivt nok at gøre karriere i detailbutikker, der sælger it eller forbrugerelektronik:
- Der mangler incitamentsordninger, der gør det muligt for de unge mennesker også at tjene penge. I dag er den gennemsnitlige ansættelsestid i en av-forretning otte måneder. Det er alt for kort tid og betyder, at der er alt for meget medarbejderuddannelse, der går tabt.
BFE har allerede lanceret en portal rettet mod forbrugerne med beskrivelse af de nyeste elektroniske produkter - en portal, som er lavet i samarbejde med blandt andet Dansk Handel & Service (DHS) og en række førende producenter.
Lars Kirstein Andersen er især glad for samarbejdet med DHS, og det er også på den baggrund, at han ser frem til et eventuelt fælles uddannelsesudspil.
- Nu har vi fået samarbejdet op at stå, og der er en stor interesse fra begge parter om at få løst det her problem, og jeg er sikker på, at vi nok skal finde en løsning, siger han.
Nødvendigt initiativ
Formanden understreger, at indsatsen er nødvendig, og at det i sidste ende kan koste virksomhederne - både producenterne og detailleddet - indtjening.
- Den elektroniske udvikling går så hurtigt, og produkterne er så avancerede, at kunderne hurtigt mister overblikket. Og kunder, der har mistet overblikket, tør ikke handle og vil i første omgang udskyde deres køb, eller måske helt droppe det, siger han.

Billedtekst:
- Den elektroniske udvikling går så hurtigt, og produkterne er så avancerede, at kunderne hurtigt mister overblikket, siger Lars Kirstein Andersen, der er formand for Brancheorganisationen ForbrugerElektronik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere