Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. februar 2005.
Elektronik ryger ud i de danske butikker og videre til forbrugerne i et tempo som aldrig tidligere. Men det kan være svært for kunderne at få den nødvendige vejledning.
Der er behov for en kraftig uddannelsesindsats over for medarbejderne i butikkerne.
Det mener formanden for Brancheorganisationen ForbrugerElektronik (BFE), Lars Kirstein Andersen, som også er nordisk direktør for B&O. Når forbrugere mister overblikket på grund af dårlig vejledning, vil de udskyde eller måske helt aflyse deres køb, påpeger han.
- Kunderne får i dag ikke den vejledning, de har brug for, fordi medarbejderne til tider ikke ved mere om produkterne end kunderne. Med den strøm af nye elektronikprodukter, vi ser i øjeblikket, er det næsten umuligt at følge med - både som ekspedient og som forbruger, siger han.
Lars Kirstein Andersen peger på, at det - desværre - ikke er attraktivt nok at gøre karriere i detailbutikker, der sælger it eller forbrugerelektronik:
- Der mangler incitamentsordninger, der gør det muligt for de unge mennesker også at tjene penge. I dag er den gennemsnitlige ansættelsestid i en av-forretning otte måneder. Det er alt for kort tid og betyder, at der er alt for meget medarbejderuddannelse, der går tabt.
BFE har allerede lanceret en portal rettet mod forbrugerne med beskrivelse af de nyeste elektroniske produkter - en portal, som er lavet i samarbejde med blandt andet Dansk Handel & Service (DHS) og en række førende producenter.
Lars Kirstein Andersen er især glad for samarbejdet med DHS, og det er også på den baggrund, at han ser frem til et eventuelt fælles uddannelsesudspil.
- Nu har vi fået samarbejdet op at stå, og der er en stor interesse fra begge parter om at få løst det her problem, og jeg er sikker på, at vi nok skal finde en løsning, siger han.
Nødvendigt initiativ
Formanden understreger, at indsatsen er nødvendig, og at det i sidste ende kan koste virksomhederne - både producenterne og detailleddet - indtjening.
- Den elektroniske udvikling går så hurtigt, og produkterne er så avancerede, at kunderne hurtigt mister overblikket. Og kunder, der har mistet overblikket, tør ikke handle og vil i første omgang udskyde deres køb, eller måske helt droppe det, siger han.
Billedtekst:
- Den elektroniske udvikling går så hurtigt, og produkterne er så avancerede, at kunderne hurtigt mister overblikket, siger Lars Kirstein Andersen, der er formand for Brancheorganisationen ForbrugerElektronik.