Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.
Optur. Apples succes det sidste år er svær at komme udenom. Selskabet sælger mange bærbare computere, men det er musikafspilleren ipPod, der trækker det tunge læs.
Det er ikke kun de danske æbleavlere, der jubler over rekordhøst. Steve Jobs og Apple er som genfødt, efter en periode med nedgang.
Virksomhedens aktier har siden december sidste år mere end fordoblet deres værdi, og firmaet hentede sit største overskud gennem ni år i fjerde kvartal.
Det hænger blandt andet sammen med, at Apple solgte 500 procent flere musikafspillere end samme kvartal året før. Den lille hvide globale tordensucces, iPod, stod i regnskabsårets sidste kvartal for en omsætning på 3,3 milliarder kroner og var dermed det af Apples produkter, der solgte allerbedst.
- Selvom vi selvfølgelig havde store forventninger til hele vores musik-forretningsenhed, så blev vi nok alligevel temmelig overraskede, hvor godt det egentlig gik. Hvis vi kigger to kvartaler tilbage blev der på verdensplan solgt 800.000 iPods, og i sidste kvartal over to millioner, siger Kenneth Nielsen, der er direktør for Apple Danmark.
Han betegner salget som en overrumplende succes.
Det er ikke kun salget af den bærbare musikafspiller, der går godt. Både PowerBooks og iBooks går også som varmt brød. Salget af PowerBooks i fjerde kvartal stod for over en sjettedel af den samlede omsætning på 14,3 milliarder kroner og et overskud på 638 millioner, og de to produktlinier tilsammen udgør over halvdelen af Apples samlede salg.
- Selvfølgelig er der en afsmitning fra det store salg af iPods, men der er ikke gået tid nok endnu til, at vi kan lave en reel historik på det. Det er klart min opfattelse, at hvis kunderne først bliver glade for designet, så kommer de tilbage efter mere, siger Kenneth Nielsen.
Apple produkterne har en høj signalværdi, og den danske direktør mener, at det øgede salg hænger sammen med, at flere og flere bekymrer sig om, hvilke signaler de udsender, når de åbner deres bærbare computer.
Apple har nemlig fået øje på en udvikling, der råber på bærbare computere. Der er mange mennesker, der efterhånden foretrækker en computer, som fylder mindre og kan tages med under armen. Hvad enten det så drejer sig om studerende, konsulenter eller bare hjemmebrugere, der ikke ønsker at have en stor, stationær computer.
I Danmark gør Apple ikke det store væsen af sig, og det er ifølge Kenneth Nielsen med fuldt overlæg.
- Hvis man ser på nogle af vores store nabolande, så bliver der reklameret meget mere, men kundegrundlaget er også større. I Danmark har vi valgt at bruge pengene på at blive set der, hvor vi allerede er i forvejen. Jeg føler mig ikke overbevist om, at marketing er måden at fange vores målgruppe på. Der er ikke nogen tvivl om, at vi har en loyal kundegruppe i kreative kredse, siger han.
Som dansker kan man så bare sidde tilbage med en lile rest malurt i bægeret. Selvom det går fremragende for Apple i Danmark såvel som resten af verden, har vi endnu ikke fået muligheden for at købe musik online i musikbutikken Itunes, der ellers er meget populær i de lande, hvor dørene er slået op. Senest har Grækenland, Italien, Belgien, Luxembourg, Holland, Finland, Spanien og Portugal fået deres egne Itunes-butikker på nettet.
Kenneth Nielsen udtalte tidligere i år, at han godt forstod interessen, men at de ikke talte om fremtidsplanerne, før de var klar til at lancere noget.
Billedtekst:
En succes. Den lille globale tordensucces, Apples musikafspiller iPod, stod i regnskabsårets sidste kvartal for en omsætning på 3,3 milliarder kroner. Dermed var den det af Apples produkter, der solgte allerbedst.
Billedtekst:
Strikware. Apples kunder er loyale og særdeles glade for produkterne. Derfor begyndte Apple i starten af december at sælge strikkede sokker i seks skrappe farver til at værne iPod-musikafspilleren mod den bidende vinterkulde.
Billedtekst:
Med på vognen. Det er ikke kun salget af den bærbare musikafspiller, der går godt. Både iBooks og PowerBooks (billedet) sælger også som varmt brød i øjeblikket.