Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. november 2004.
Kunder savner stadig deres mails, efter opdatering hos Tiscali for mere end 14 dage siden. Virksomheden forsøgte at imødegå spidsbelastninger grundet spam, men det resulterede i en fejl og efterfølgende massiv belastning af interne mailservere.
Tiscali blev i juni måned tildelt en pris for at være den internetvirksomhed med den bedste kundeservice. Men det er alligevel kunderne selv, der skal tjekke virksomhedens driftsstatus på nettet, hvis de ikke modtager deres mails. Hvis man ringer til Tiscalis kundeservice, kan man få den samme melding over telefonen - der bliver arbejdet på at løse problemet.
- Vi lavede en opdatering den 9. november, men vurderede, at det ikke var nok. Vi har nu opdateret både servere, diskplads og netværkskapacitet, og i de test, vi har foretaget, er hovedparten af mails kommet igennem på den ønskede tid, siger Serge Lupas, chef for Tiscali i Danmark.
William Krogh, der ejer et lille reklamebureau, var en af dem, der undrede sig over, at han ikke modtog mails, han vidste var afsendt.
- Normalt får jeg omkring 50 mails om dagen, og pludselig fik jeg kun 10. Det begynder at blive bedre, men jeg mangler stadig mange mails, som jeg ved mine kunder har sendt, siger han.
Men det, der bekymrer ham mest, er de mails, han slet ikke ved, om han burde have modtaget.
På Tiscalis hjemmeside forsikrer man sine kunder om, at der ikke er gået mails tabt. Hvis en mail ikke kan afleveres til modtageren, får afsenderen den retur.
Problemet er bare, at der er en risiko for, at "afvisningen" aldrig når afsenderen. Afhængig af sikkerhedsindstillinger kan returmailen blive opfattet som spam og blive afvist. Indstillingerne afgør, om den havner i slettet-bakken eller bliver afvist totalt. Når mailserveren har forsøgt i fem dage uden succes, giver den op, og hvis returmailen ikke har nået afsenderen, er den væk.
- Vi har haft en stor pukkel af forsinkede mails, men den begynder at blive mindre. Vi har håndteret problemet, siger Serge Lupas.
Han forsikrer, at puklen senest er væk i dag fredag.
Serge Lupas vil dog ikke afvise, at der kan være mails, der er forsvundet mellem afsender, modtager, og Tiscali.