Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. november 2004.
pedalkraft: Det lille konsulenthus Facteo håber på succes med konceptet "de grønne konsulenter". Et koncept, der frem for alt kræver gode lårmuskler hos medarbejderen.
De fleste forbinder konsulenter med skarpe jakkesæt og store firmabiler. Cykelhjelm og mountainbikes ligger længere nede på associationslisten. Ikke desto mindre er de tohjulede en stor del af hverdagen for it-konsulenterne hos Facteo. Siden maj 2004 har konsulenthusets medarbejdere stillet de firhjulede forurenere i garagen. Selskabets 35 kunder nås med pedalkraft og offentlig transport, og Facteo vælger på den konto at kalde sig for landets første grønne konsulenter. Ifølge partner Martin Birch var der to ting, der motiverede til konceptet.
- Kunderne er ikke vilde med gebyrer af nogen art, og kørselsgebyret, hvor man ikke får noget håndfast for pengene, er absolut ingen undtagelse.
Men det var især konsulenthusets placering midt i København, der lagde kimen til ideen.
- Vi blev mere og mere irriterede over, at det aldrig er til at parkere, og at det generelt er håbløst at komme frem og tilbage i bil, hvis man har kontor i hovedstaden. Så vi stak hovederne sammen, skrottede bilerne og blev til de grønne konsulenter. Det er godt for miljøet, godt for vores kunder og godt for os, siger en tilfreds Martin Birch.
Cola-uafhængige
Facteo har fokus på især hovedstadsområdets små og mellemstore virksomheder. Direktøren beskriver kunderne som virksomheder, der har brug for lidt af det hele inden for it. Facteo er specialiseret i open source, web- og sikkerhedsløsninger. Selskabet har foreløbig tre ansatte, og Muppet-frøen Kermits sang om, hvor hårdt det er at være grøn, preller af her.
Efter en kort ahem... "indkøringsperiode" har alle ifølge Martin Birch taget cykel-ideen til sig.
- De er stadig så unge og uspolerede, at de ikke har noget imod lidt frisk luft, og de bliver gladere og i bedre form i stedet for usunde og afhængige af cola, siger han.
Men hvad siger kunderne til, at konsulenterne ruller op til døren på en Raleigh i stedet for bag rattet på en Rover?
- Kunderne synes, konceptet er en god ide, og de sparer penge på kørselsgebyret. Når solen skinner, er der ikke nogen, der lægger mærke til det, men når det øser ned, og vores konsulenter dukker op og er lidt fugtige, så kommer de anerkendende nik.
Selvom det ligger i overvejelserne at udvide det grønne koncept til andre dele af forretningen, er det endnu ikke kommet videre end til skrotningen af bilerne, og der er intet religiøst forhold til el-sparepærer eller genbrugsprinterpapir i selskabet.
- Det grønne koncept er en del af det, vi står for, men vi er ikke blevet fanatiske. Der er heller ikke nogen grund til at spille mere hellig end højst nødvendigt. Hvis alle vores kunder lå på Møn, tror jeg ikke de grønne konsulenter var blevet en realitet.
Billedtekst:
Kunderne siger ikke noget til, at Martin Birch og hans kolleger ruller op til døren på en Raleigh i stedet for i en Rover.