Portræt med SAS

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. november 2004.


Mette With Petersen har netop sat sig i chefstolen for Business Objects' danske afdeling, der nu skal ud af mørket og ind på førstepladsen i markedet for business intelligence.

Om fem år vil den dominerende danske leverandør af business intelligence i Danmark hedde Business Objects (BO). Det er i hvert fald ambitionen for den nytiltrådte direktør for den danske afdeling.
Og sigtekornet er rettet ind på SAS Institute, der i dag er den ubestridte leder på det danske marked - og i øvrigt altid har været det.
Netop det historiske faktum, at SAS Institute altid har ligget nummer et er et af de bedste argumenter fra Mette With Petersens side, når hun skal forklare, hvordan BO bliver den nye etter.
- SAS havde den rigtige timing og har gjort det fantastisk på det danske marked, men når man er nummer et, så er der jo ikke mere at opnå. Det er bedre at være nummer to, så har man hele tiden noget at gå efter. Det vigtige er viljen og evnen og troen på, at det kan lade sig gøre, siger hun.

Uudnyttet potentiale
Når it-firmaer praler med, at de er størst, bruger de ofte forskellig målestok, der netop passer til deres forretningsmodel, men Mette With Petersen er ikke bange for at sige, at det er målt på omsætning, at BO vil banke SAS Institute af banen. SAS Institute har en årlig omsætning i Danmark på godt 340 millioner kroner.
- Vi vil være størst målt på omsætning. Og det er slet ikke urealistisk. Der er et stort uudnyttet potentiale på det danske marked. SAS er først og fremmest gået efter de helt store firmaer, og der er ikke brugt så mange kræfter på de mindre. Det er der, vi vil sætte ind, fordi der i dag findes en række løsninger, der dækker deres behov, og så kan vi komme med en prisstruktur, som jeg tror vil være interessant, siger hun.
Der er dog ingen konkrete tal for, hvor stort markedet for BI i de mindre danske virksomheder er, men BO-direktørens antagelse støttes af analysehuset IDC.

Kigger i den forkerte retning
I SAS Institute i Danmark ryster de på hovedet og ikke i bukserne over over BO's aggressive indtog på det danske marked. SAS peger blandt andet på, at Business Objects vil bruge telefonsælgere og salgskonsulenter - en strategi, der ligger langt fra jakkesættene i SAS Institute.
- Overgå SAS i Danmark inden for fem år - det kan jeg love dig, at de ikke gør. No way! siger marketingdirektør i SAS Institute Jim Nielsen.
Han mener, at Business Objects har teleskopet rettet i den forkerte retning, og at truslen for BO snarere vil komme fra Microsoft og Cognos end fra SAS.
- Der er ingen tvivl om, at især Business Object og Cognos får svedeture - og sikkert tærsk - af Microsoft. Det er jo den simple rapportering og simpel OLAP-analyse, som de tre kæmper om. Min vurdering er, at Business Objects især vil kæmpe mod Cognos, og de er altså begge er oppe mod Microsoft, siger han.
Mette With Petersen ser netop forskellen på de to strategier som afgørende for BO's succes.
- Vi vil sælge 100 procent gennem partnere, hvor SAS står for salget selv. Det bringer os meget bedre ud på markedet og kan sætte os i forbindelse med forhandlere, der er eksperter inden for netop deres vertikaler, siger hun.

Det vil jeg vædde på
Business Objects arbejder også med planer om at bundle branchespecifikke løsninger med ERP-systemer som Navision, Axapta eller SAP, hvilket ifølge Mette With Petersen også vil sikre en hurtigere udrulning af BO's produkter på det danske marked.
Mette With Petersen lader sig ikke dupere af afvisningen fra SAS. Hun tør godt vædde på, at Business Objects har den største omsætning på business intelligence om fem år.
- Jeg er sportsmand, og jeg er kommet for at vinde, men det er jo ikke sikkert, at de vil vædde inde i Købmagergade (hvor SAS' danske afdeling bor, red), siger hun.
Og deri har hun ret.
- Væddemål hører til den kategori af ting, som man ikke kan vurdere, så jeg vil ikke vædde. Det er en fantastisk ambition og et godt sigtekorn, men de kommer aldrig til at slå os, siger Jim Nielsen.
Mette With Petersen er dog langt fra enig i, at SAS' position ikke kan trues.
- Man skal være meget varsom med at sige, at der ikke er noget at gå efter, for der kan ske mange ting, siger hun.

Billedtekst:
Den nyudnævnte direktør for Business Objects i Danmark, Mette With Petersen har indstillet sigtekornet på SAS Institute og vil om fem år være den største spiller på business intelligence markedet.
Foto: Hans Juhl




IT-JOB

Octocube Games ApS

Online Programmer

Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S (SKI)

2nd level IT-supporter

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Service Line Specialist – EPS – SAP
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere