Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 29. oktober 2004.
Siebel vil fremover sælge dele af CRM-softwaren gennem partnere. Komponentsalget skal være med til at tidoble omsætning.
Selv om man er størst, kan man godt blive endnu større. Det er Siebels ambition efter at grundlæggeren Tom Siebel er trådt tilbage som CEO, og Mike Lawrie, der tidligere var global salgsansvarlig i IBM, har sat sig i hans stol.
- I øjeblikket omsætter vi for godt én milliard dollars, men vi skal i løbet af en årrække omsætte for 10, siger Siebels europæiske marketingdirektør Neil Morgan.
Forudsætningen for den målsætning er blandt andet tal fra Gartner og IDC, der viser, at markedet for kundestyringssystemer, CRM, er det hurtigst voksende softwaremarked. Og strategien for at nå målet er tre-strenget.
Uddanne partnere
Dels forventer Siebel at få fat i de små og mellemstore virksomheder med deres ASP-løsning, CRM onDemand, dels forventer Siebel fortsat at sælge massivt af det samlede CRM-system til først og fremmest store virksomheder. Men den helt store vækst ligger, ifølge Neil Morgan, i muligheden for at sælge særlige Siebel-komponenter.
- Det har vi ikke gjort før, men vi vil sammen med partnere tilbyde kunderne, at de kan få enkelte komponenter af vores CRM-system, så hvis en implementering af vores e-handelsmodul er fordelagtig, så kan partnerne foreslå den, frem for, at de skal købe hele pakken, siger han.
Salget skal altså fortsat gå gennem partnere, og Siebel håber at kunne uddanne dem til at se fordelene ved at sælge komponenter fra Siebel.
Det er først og fremmest IBM og konsulenthuse som Accenture og Deloitte, som Siebel håber vil tage komponentsalget til sig.
Ikke imponeret
Chefanalytiker Bill Clough i analysefirmaet IDC er dog ikke imponeret over Siebels strategi.
- Det er en udvikling, vi har set de seneste år. Tidligere solgte firmaerne, det vi kalder big bang-applikationer, hvor kunderne købte kæmpesystemer, der tog år at implementere og kostede 100 millioner af kroner, men siden er tendensen gået mod at sælge software, der er lettere at implementere eksempelvis ved hjælp af moduler, så Siebels initiativ kan vel siges at komme en lille smule sent, siger Bill Clough.
- Men det er ikke urealistisk, at Siebel kan tidoble omsætningen. De vil over årene få millioner af kunder, der plugger sig ind på services, som kommer fra Siebel, siger han.
Billedtekst:
- Fremover kan kunderne købe dele af vores CRM-system, siger europæisk marketingdirektør for Siebel, Neil Morgan.