Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. oktober 2004.
Jyske Bank fyrer PeopleSoft som leverandør. Dermed mister amerikanske PeopleSoft en af sine få store kunder og står endnu svagere i Danmark, hvor selskabet har svært ved at få fodfæste.
Jyske Bank skrotter de HR- og indkøbssystemer, som den har købt af PeopleSoft, verdens næststørste leverandør af virksomhedssystemer. Dermed har PeopleSofts ambitioner om at trænge dybere ind på det danske marked lidt et alvorligt knæk, da Jyske Bank var en af selskabets tre store danske kunder. De to andre er TDC og Danske Bank.
It-direktør Klaus O. Skjødt fra Jyske Bank vil ikke løfte sløret for, hvorfor Jyske Bank smider det amerikanske selskab på porten eller hvad, der skal erstatte softwaren fra PeopleSoft.
- Jeg vil ikke kaste med mudder, men det er korrekt, at vi udfaser PeopleSoft-produkterne, siger Klaus O. Skjødt.
PeopleSoft har hidtil leveret den software, som har holdt styr på Jyske Banks HR-funktioner. Det vil sige alt fra tidsregistrering til bestilling af kurser. Derudover har PeopleSoft leveret et indkøbssystem til banken. Heller ikke hos PeopleSoft ønsker marketingdirektør Bendt Jørgen Storch at forklare, hvorfor de to virksomheder nu opgiver samarbejdet.
Alt for kort levetid
Tabet af Jyske Bank er en alvorlig bet for
PeopleSoft, som har vanskeligt ved at få foden inden for på det danske marked for virksomhedssystemer (ERP), som domineres af SAP og Microsoft Business Solutions.
- Tabet af Jyske Bank som kunde er meget uheldigt for PeopleSofts danske forretning. Det er ikke mere end tre-fire år siden, at banken investerede i HR-systemet. Det er en alt for kort levetid for et standardsystem, siger konsulenten Herbert Nathan, som rådgiver virksomheder om ERP-systemer.
Charles Møller, ph.d., lektor ved Institut for Marketing, Informatik og Statistik på Handelshøjskolen i Århus, følger det danske ERP-marked tæt og bakker Herbert Nathan op.
- PeopleSoft har, i modsætning til andre steder i verden, meget svært ved at få fodfæste i Danmark. Deres markedsandel er stort set ikke eksisterende. Den situation bliver jo langt fra forbedret, når det nu mister en så markant kunde som Jyske Bank, siger han.
Han mener også, at al virakken om ærkekonkurrenten Oracles fjendtlige overtagelsesforsøg af PeopleSoft og sidste års køb af konkurrenten J.D. Edwards smitter negativt af på PeopleSoft i Danmark og gør det svært for amerikanerne at kapre nye kunder.
Knas med supporten?
Herbert Nathan offentliggjorde i august rapporten "ERP i Danmark 2004", hvor kunderne kritiserede leverandørerne for at oversælge og mangle kompetencer. Flere kunder mente, at PeopleSofts salgs- og serviceorganisation ikke overholdt indgåede aftaler. Kunderne kritiserede også PeopleSofts supportorganisation.
Computerworld har talt med flere PeopleSoft-kunder, blandt andre TDC, Orange og Tupperware, og ingen af dem har planer om at følge i hælene på Jyske Bank og droppe
PeopleSoft som leverandør.
- PeopleSofts HR-modul holder styr på 16.000 ansatte hos TDC, og det har kørt godt siden 1999. Der har indimellem været lidt problemer med kundesupporten, men jeg tvivler på, at det har været værre end med andre ERP-systemer, siger Torben Pedersen, afdelingschef i koncern HR, strategi og processer i TDC.