Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 1. oktober 2004.
Sharp har i over et år søgt efter danske partnere, men it-leverandørens etiske krav til partnerne har besværliggjort processen.
Det er ikke ligetil at gå ud og finde forhandlere, hvis man også ønsker at forhandlerne kan leve op til et sæt af etiske krav. Det er konklusionen hos Sharp i Danmark, der nu i over et år intensivt har ledt efter partnere til Sharps nye strategi. Kravene om at have orden i kundeaftalerne har allerede betydet, at Sharp har sagt farvel til to forhandlere, oplyser direktør Torben Lund Rasmussen.
- Det er kendt fra medierne, at der er konkurrenter, der ikke oplyser alt om indholdet af en leasingaftale til kunden, siger han med henvisning til blandt andet Hundested Kommune og Kommunernes Landsforening, der for nyligt advarede om blandt andet urimelige leasingaftaler, som kan risikere at koste de godtroende kunder millionbeløb at komme ud af.
Måske retssag
- Vi synes, det er et forkert udgangspunkt, og vi er ikke interesserede i at indgå aftaler med forhandlere, selv om de kan love både stor omsætning og store indtjeningsmuligheder, siger Torben Lund Rasmussen.
De to forhandlere som Sharp har skilt sig af med siden Torben Lund Rasmussen satte sig i direktørstolen for godt et år siden, har efter den nye direktørs opfattelse ikke kunnet leve op til Sharps nye krav. Men han vil ikke uddybe forholdet, da det stadig er usikkert, om Sharp bliver slæbt i retten som følge af fyringerne.
Men det er da også lykkedes Sharp at finde passende partnere. Tre ny er kommet til, så det samlede antal i Danmark er oppe på ni.
- Vores målsætning er en organisk vækst, og vi forventer at have mellem 12 og 15 partnere inden udgangen af 2006, siger Torben Lund Rasmussen.