Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Næsten hver anden ny computer er bærbar. Prisfaldet på maskinerne er en del af forklaringen på succesen. Men husk på, at en bærbar stadig koster tre-fire gange mere at holde kørende end en stationær, lyder rådet fra formanden for Dansk IT.
Over de seneste år er salget af bærbare computere på det nærmeste eksploderet. I første halvår af 2004 udgjorde de 40 procent af det samlede salg af computere, og det er en forøgelse på mere end en femtedel siden samme periode i 2002.
Anders Elbak der er Research Manager hos IDC Nordic, mener, at tendensen til, at stadig flere vælger en bærbar løsning frem for en stationær, er noget, der vil fortsætte.
- I dag får man relativt meget mere computer for pengene, end man gjorde for bare få år tilbage. Men den store markedsandel hænger også helt klart sammen med, at prisen er faldet så drastisk, siger Anders Elbak.
Ud over prisen er øget mobilitet en væsentlig grund til de bærbares succes.
- Der er klart gevinster forbundet med bærbare løsninger. Det er positivt, når medarbejdere i virksomhederne har muligheden for at gøre deres arbejdsliv mobilt, siger Per Buchwaldt, it-direktør i advokatfirmaet Bech-Bruun Dragsted og bestyrelsesformand i Dansk IT.
Når det gælder privatpersoners lyst til bærbare skyldes det både bekvemmelighed, funktionalitet og mobilitet, mener Anders Elbak, IDC.
- Det handler ikke kun om at kunne bruge maskinen i toget eller på en café. Inden for hjemmets fire vægge giver det en mulighed for at slippe bindingen til et skrivebord. Man kan have computeren liggende i en skuffe og finde den frem, når man har brug for den. Hvis man for eksempel har trådløst netværk, kan man jo ligge på sofaen og komme på nettet, og man behøver ikke indrette et decideret kontor. Jeg tror, mange mennesker er trætte af se på den klassiske cremefarvede skærm, som vi alle kender så godt, siger Anders Elbak.
En smule malurt
Per Buchwaldt mener, at det ikke nødvendigvis kun er positivt at mobile enheder vinder indpas i virksomheder. Der er ifølge hambetydelige udfordringer forbundet med, at medarbejderne eksempelvis kan logge på et internt netværk fra deres bærbare computer, hvad enten det er hjemmefra eller fra deres kontor.
- Det er meget vigtigt, at i hvert fald virksomheder gennemtænker it-sikkerhedsprocedurerne, og at medarbejderne er opmærksomme på, hvad der for eksempel ligger af software på maskinen. Det er heller ikke nogen hemmelighed, at bærbare computere lever et mere udsat liv end stationære maskiner. Det betyder, at de har brug for væsentlig mere support, og det skal også kunne udføres på distancen, siger Per Buchwaldt. Han vurderer, at omkostninger forbundet med en bærbar computer i forhold til en stationær er tre-fire gange større. Og at det - ud over den øgede support - hænger sammen med, at prisen for en high-end bærbar computer stadig er højere, end for en tilsvarende stationær.
God investering uden alternativer
I forsikringsselskabet Topdanmark har man gennem mange år brugt bærbare computere. Mere end halvdelen af firmaets maskinpark udgøres i dag af bærbare enheder.
- Vi har helt enkelt ikke haft et valg, for vores medarbejdere i felten skal kunne komme på vores interne netværk og derfra beregne præmier og andre opgaver for vores kunder, så deres maskiner er udstyret med GPRS, siger Niels Lillemose, it-direktør i Topdanmark.
Medarbejderne logger på det interne netværk via en VPN-forbindelse, og det giver ifølge it-direktøren den nødvendige sikkerhed. Desuden giver det mulighed for, at virksomheden kun har en version af deres beregnings-software, som de har liggende centralt. Ud over at give en øget sikkerhed i forhold til løbende at skulle opdatere mange versioner af den samme software, har det også givet en økonomisk bonus.
- Det har været en virkelig god investering. Vores medarbejdere kan give det rigtige tilbud med det samme og behøver ikke fortælle kunderne, at de ringer tilbage. På bundlinien har det helt enkelt givet mere salg, siger Niels Lillemose.
Boks:
Det er småt med de store implementeringer af mobile enheder, men det vil ifølge Fujitsu Siemens ændre sig i 2005.
For hardwareproducenter som Fujitsu Siemens har de sidste tre år været hårde. Den økonomiske nedtur betød, at markedet svandt i omegnen af 30 procent.
Der er ifølge CEO Bernd Bischoff en række barrierer for de helt store implementeringer. Eksempelvis sikkerhed men også roamingtariffer, der skal betales, når udstyret bruges i marken. Desuden er der behov for differentiering i kampen mod giganter som IBM, HP og Acer.
Boks:
Taiwanske Acer forklarer deres succes på det danske marked med den brede produktlinie.
Notebooks siger noget om ejeren og har et personligt præg. Det er ifølge Walter Deppeler, Vice President i Acer EMEA medvirkende til, at virksomheden har så stærk en position på markedet. Bærbare enheder bruges til meget forskelligt, og den brede produktlinie gør det muligt at identificere ens behov.
Acer Danmark er en af de afdelinger, der gør det godt. Acers danske markedsandel inden for bærbare computere er steget fra fem procent i første halvår af 2002 til 17 procent i samme periode af 2004. Til sammenligning har de på verdensplan syv procent. mun
Virksomheden har blandt andet satset hårdt på tablet-pc'erne, som endnu ikke har fået en varm velkomst, men dog er solgt til eksempelvis sygehuse. lø