Elbiler beskyldes ofte at være charmeforladte.
Selvom de er kvikke og økonomiske i drift, er de typisk et flygel tungere end deres fossildrevne forgængere, mens oktan-romantikere kan savne den buldren og rysten som kun en håndfuld eksploderende cylindre kan levere.
Men med ID.Buzz lykkedes det faktisk ellers snusfornuftige Volkswagen at gøre det umulige. Det at tage det charmerende folkevognsrugbrød og peppe det op med 2020’er look (og dimensioner), fik selskabet skabt ’Årets bil 2023’.
Godt to år efter bedriften er selskabet tilbage med en overhaling efter opskriften ’mere af det hele’: ID.Buzz GTX.
Her er mere plads og mere power. Spørgsmålet er dog, hvorvidt her også er mere charme.
En oppustet sag
Selvom ID.Buzz ligner og måler det samme som en varevogn – særligt i den længere ’Lang’ udgave, er den bygget omkring den samme platform som koncernens øvrige elbiler. Man får derfor også samme batterier, ladeevner, motorer og opbygning som biler som ID.3, ID.4 og ID.7.
Det siger ikke så lidt om, fleksibiliten ved de eldrevne platforme, at de kan skaleres i den grad. Med den længste akselafstand på 3,24 meter er bilen næsten fem meter lang og giver god plads til syv eller seks, mens den kortere ID. Buzz er nemmere at navigere i byen med sine godt 4,7 meter.
Begge biler nyder dog godt af en ret kompakt venderadius på lidt over 11 meter. Ikke noget man forventer i denne størrelse biler.
Hvad man heller ikke forventer, er hvor langt man egentlig er placeret fra forruden, når man sætte sig på førersædet. Det er en reminder om, at Buzz er bygget omkring en platform, hvor der indlejret en vis afstand mellem front og forsæde.
Af samme grund er der heller ikke tænkt på at skabe en hel flad lasteplads bag de sæderækkerne, hvilket vil drille dem, som håber på at bruge Buzz mere som varevogn end personbil. Men med op til 2,1 og 2,47 kubikmeter plads bag forreste sæderække, er der nu alligevel gode odds for, at det hele kommer med.
Den største ulempe ved Buzzens platform er, at denne nyttelast er for lav til en bil, som har ambitioner om at bijobbe som varevogn. Ud over føreren kan der kun lastes omkring 500 kilo, hvilket hurtigt bliver for lidt i takt med at sæderne fyldes op med fuldvoksne mennesker. Helt håbløst bliver det, hvis de også skal have bagage med.
Så må man alternativt ty til en trailer, for der kan trækkes op til 1,2 tons på krogen. Her skal det også bemærkes, at man med al sandsynlighed skal invester i det store trailerkørekort, da den samlede vægt hurtigt kommer over de 3,5 tons.
Magelige og rummelige forhold
Men hvis vi nu dropper missionen med at få revl og krat med og i stedet hylder minimalismen og nøjes med det fornødne.
Så vil man glædes over, at man i ID.Buzz, både kort og lang, får oceaner af plads, luft og lys omkring – særligt med det store panoramaglastag installeret.
Som fører glædes man over at de særlige GTX-sæder er både komfortable og velpolstrede, at selve betjeningen fungerer igennem en store 15 tommer skærm og en glimrende heads-up display, der assisterer et lille, men effektivt instrumentbræt.
Styringen af visse ting, såsom ruder og sidespejle er som i de øvrige MEB-biler ikke lige intuitivt, men det lykkedes da til sidst.
Jeg glædes til gengæld over, at VW’s effektive kørselsassistenter er med, og bidrager til at gøre de lange køreture overskuelige.
Mægtig familieraket
Dagens test-emne er den mest hidsige ID.Buzz, du kan opdrive, den korte variant med GTX-pakken og dennes 340 hestekræfter og firhjulstræk.
Det gør den til en af de kvikkeste varevogne nogensinde. Sandheden er dog, at det ikke siger det store – nul til 100 på 6,5 sekunder giver ikke det store sug i maven, mens en dødvægt på over 2,5 tons betyder, at den vil kæmpe med at vende, når vejen gør det.
Selve køreoplevelsen kan mere betegnes som værende frisk, men ID.Buzz’ forhenværende kvaliteter som yderst letkørt bil forbliver.
Men, men, hvis du har bare lidt snusfornuft i dig, vil du bemærke, at grundmodellen med sine 286 hestekræfter er lettere og næsten lige så kvik, mens der ikke barberes 5-10 procent af den i forvejen ikke særlige lange rækkevidde.
Her loves nemlig kun 419 kilometers mellem ladepauserne, mens den snusfornuftige grundmodel tilbyder 455 kilometer. Hvad angår den lange model, giver grundmodellen hele 470 kilometers rækkevidde, da den er velsignet med et 86 kWh batteri i stedet for 79 kWh.
Begge dele kan dog lade fra 10 til 80 procent på 26 minutter, hvilket er ganske tjept.
En stor storcharmør
Få biler tilbyder plads og luft som en ID. Buzz – og ingen gør det med tilnærmelsesvis samme charme og ydelse som ID.Buzz GTX.
Realiteten er dog, at GTX-ydelsen aldrig bliver rigtig sportslig eller dynamisk – noget som dimensionerne og vægten ganske enkelt ikke tillader.
Samtidig bliver forhold såsom manglende lasteevne og kort rækkevidde bestemt ikke afhjulpet af, at der en proppet 50 hestekræfter ekstra i bilen
Merprisen på 50.000 kroner fra en ’Style’ til en ’GTX’ variant bliver derfor ikke rigtig til at anbefale. Omvendt ser den reviderede drivlinje med 286 heste til en lige så revideret pris fra 389.995 kroner mere lokkende og storcharmerende ud end nogensinde.