Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Af økonomiske årsager vælger flere virksomheder at bevare en del af den eksisterende analoge telefoni, når de begynder at benytte IP-telefoni.
Da Aalborg Tekniske Skole i begyndelsen af året gik over til en integreret fastnet/IP-telefoniløsning, var baggrunden for beslutningen klassisk: Den hidtidige omstilling kunne ikke længere vedligeholdes, hvorfor leverandøren, TDC, opsagde kontrakten. På den baggrund foretog uddannelsesinstitutionen en beregning af, hvor hurtigt forskellige løsninger kunne tjene sig hjem.
- Vi har syv eksterne afdelinger rundt om i byen, hvoraf vi betjener de fire via faste lejede linier. Her fandt vi frem til, at en investering i IP-telefoni, som gjorde det muligt at opsige abonnementerne på fastnettelefoni, kunne tjene sig ind på et år, siger it-chef Tage Petersen fra Aalborg Tekniske Skole
Det førte til, at skolen anskaffede en ny Unix-baseret central, der understøtter både IP-telefoni og fastnettelefoni. I dag benytter cirka 75 brugere i afdelinger ude i byen IP-telefoner, mens godt 200 eksterne brugere stadig benytter analoge fastnettelefoner ligesom brugerne i skolens hovedbygning. I alt har skolen over 700 ansatte.
Ballade på nettet
Når Aalborg Tekniske Skole ikke valgte en fuld serverbaseret IP-telefoniløsning, skyldtes det, at skolen havde prøvet et testanlæg af den type og var nået frem til, at den ikke var tilstrækkelig stabil.
- Vi er en uddannelsesinstitution. Det medfører, at der er lidt mere ballade på vores net end normalt. Derfor fandt vi en fuld serverbaseret løsning for satset, siger Tage Petersen.
Under testen med den serverbaserede løsning havde it-afdelingen etableret prioritering ved Quality of Service (QoS), så det var muligt at afsætte båndbredde specielt til IP-telefonien.
- Prioritering af datatrafikken er nødvendig, ellers får man udfald og hakkende lyd i samtalerne, som man kender det fra mobiltelefoner. Når man benytter IP-telefoni, er kravet, at netværket altid skal virke, siger it-chefen.
Opgav telefonkablerne
Den nye omstillingscentral har integration til kalender- og postsystemer samt forskellige efterspurgte telefonfunktioner: Således kan omstillingsmedarbejderne se, om en mobiltelefon, de er ved at stille igennem til, er optaget.
I forbindelse med omlægningen af telefonien gik skolen over til at benytte datakabler også ud til de analoge fastnettelefoner. Det viste sig nemlig, at TDC ejede de interne kabler ud til fastnettelefonerne, så det net besluttede man at opgive. Selve de analoge apparater besluttede skolen at udskifte for at have ensartede telefoner overalt.
For it-afdelingen har overgangen til integreret IP-telefoni/analogt fastnet betydet en forøgelse af arbejdsbyrden svarende til et halvt årsværk, fortæller Tage Petersen.
- I dag opretter vi numre og flytter telefoner. Det fik vi tidligere gjort af TDC, siger han.
Aalborg Tekniske Skoles integrerede telefoniløsning er leveret af Philips.