Hitman, Hugo og gangstere bag dansk spilboom

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.


IO Interactives internationale succes med action-spillet Hitman har skabt et væld af mindre, danske spilfirmaer, som står på tærsklen til international succes.

Det danske computerspilfirma IO Interactive (IOI) har solgt millioner af computerspil til pc'er og spilkonsoller verden over. Selskabets succes har skabt voldsom aktivitet i den danske spilbranche, hvor en lang række spilfirmaer står i kø for at følge op på Hitman-skabernes succes.
- Den danske spilbranche har fået vinger i kølvandet på IOI's internationale bedrifter. Hitman-spillene viser, at danske firmaer kan skabe gode spil. Derudover fik salget af IOI til den britiske spildistributør Eidos i begyndelsen af 2004 den etablerede del af it-branchen og potentielle investorer til at spærre øjnene op, siger Chris Mottes, der er administrerende direktør for Deadline Games og talsmand for spilbranchen herhjemme.
Spiludvikleren Media Mobsters kan blive den næste danske erhvervssucces i spilbranchen. Dets omsætning skyder hastigt i vejret, og selskabet fik i 2003 en distributionsaftale, som sendte pc-spillet "Gangland" ud i amerikanske og europæiske spilbutikker i begyndelsen af 2004.
- Vi har nået en milepæl i selskabets historie med vores første udgivelse. Vi har indtil videre solgt 200.000 eksemplarer af spillet, hvilket er ok, siger Adam Gregersen, en af selskabets tre stiftere.
Drøm om at sælge for 20 millioner
Han lyder dog ikke helt tilfreds. Det skyldes, at spiludvikleren havde sat næsen op efter endnu mere og drømte om at sælge spil for omkring 20 millioner kroner i 2004. Det kræver imidlertid, at butikkerne langer yderligere 100.000 Gangland-spil over disken inden årsskiftet, hvilket næppe er sandsynligt.
Media Mobsters har dog langt fra mistet modet, og det har da også gode muligheder for at kunne finansiere endnu et spil, da selskabet havde tjent udviklingsomkostningerne hjem, da det rundede 70.000 solgte eksemplarer.
- Vi har som målsætning at udgive vores spil på flere platforme, så vi kan nå ud til de mange Playstation 2- og Xbox-kunder, siger Adam Gregersen.
Media Mobsters koncentrerer sig dog i øjeblikket 100 procent om at få udviklet Gangland 2 til pc-platformen.
- Vi forhandler med en stor international distributør, så spillet kan komme meget bredere ud, end det er tilfældet med vores nuværende partner Whiptail Interactive, der ikke har aftaler med de helt store kæder, siger Adam Gregersen og forklarer, at det i spilbranchen handler meget om at få udgivet et spil, så de store distributører kan se, at man fremstiller produkter af høj kvalitet.
- Vi står stærkt rustet nu. Vi har været igennem vores første release, og vi er blevet rige på erfaring, som vi kan trække på, når Gangland 2 sendes ud til kunderne, siger han.
Deadline udskyder spil til 2005
Danmarks tredje store spiludvikler, Deadline Games, har også haft masser at juble over det seneste halvandet år. Selskabet har indgået en aftale med det store spilforlag Take-Two Interactive, som med blandt andet storsælgeren Grand Theft Auto i bagagen er en af branchens helt tunge drenge.
- Samarbejdet har enorm betydning for os. Vi har netop aftalt med Take-Two, at det skyder yderligere et tocifret millionbeløb i spiludviklingen, og at vi udskyder lanceringen af spillet til 2005, siger Chris Mottes, administrerende direktør for Deadline Games.
Deadline Games har tidligere haft succes med spiltitler som Mistænkt, Blackout og Globetrotter, men med den nye aftale satser selskabet hårdt på at tage skridtet ind i spiludviklernes superliga og skabe store titler, som også skal udkomme til Xbox og Playstation.
- Jeg vil endnu ikke løfte sløret for, hvad spillet hedder. Jeg kan kun sige, at det er et såkaldt triple-A-spil, som i stil lægger sig op ad titler som Grand Theft Auto, Mafia og Max Payne, siger direktøren.
Spil i den kaliber koster typisk mellem 20 og 50 millioner kroner at udvikle, og målsætningen for de store titler er som regel, at de skal sælge over en million eksemplarer, før det er en god forretning.
- Vi udskyder lanceringen, som ellers var planlagt til jul, fordi vi ikke vil risikere, at spillet drukner i de mange store spiltitler, som udkommer ved juletid Det drejer sig blandt andet om spil som Halo 2 og de nyeste FIFA-spil fra EA Games, siger Chris Mottes.
Hugo har det ikke så godt
Interactive Television Entertainment (ITE) hører ligesom IO Interactive, Media Mobsters og Deadline Games til blandt de største danske spiludviklere. ITE har udviklet en lang række spil, hvor skærmtrolden Hugo indtager den altoverskyggende hovedrolle.
Selskabet ejes af ventureselskabet Olicom og slider, til forskel fra de andre virksomheder i spilbranchen, med en anstrengt økonomi. Siden 1999 har det leveret det ene tocifrede millionunderskud efter det andet. Egenkapitalen er i samme periode gået fra et plus på 6,3 millioner kroner til et minus på 29,6 millioner kroner.
ITE tror dog stadig på en lys fremtid og har ændret fokus, så det nu primært satser på spil til spilkonsoller som Playstation 2 og Game Boy Advance. Derudover har det kastet sig ud i en stor satsning på spil til mobiltelefoner.
Masser af talent
Ud over de fire store spillere præges det danske spilmarked af en flok relativt nystartede virksomheder, som prøver at trænge igennem nåleøjet og få opmærksomhed fra spildistributører, venturekapitalister og andre med risikovillig kapital.
- Spilbranchen er stadig voldsomt underkapitaliseret. Det er meget vanskeligt at få danske ventureselskaber og investorer til at satse på spil, fordi branchen fortsat er relativ beskeden. Derudover bliver mange investorer skræmt væk, fordi markedet er ekstremt hitdrevet. IO Interactives succes trækker dog lidt i den anden retning, siger Chris Mottes.
På trods af de hårde vilkår har flere spilselskaber haft held til at tiltrække penge fra eksterne investorer. Det gælder eksempelvis Pink Floor, som udvikler interaktive spil og underholdning for teenagepiger. Mediekoncernen Egmont, som i sin tid også skød penge i IO Interactive, købte over halvdelen af selskabet i januar 2004.
Værd at satse på
I Århus har selskabet Runestone Game Development i to omgange fået overbevist investorer om, at dets kommende online-rollespil, Seed, er værd at satse penge på. I begyndelsen af året fik selskabet cirka en million kroner af Østjysk Innovation, og selskabet fik for nyligt tilført flere penge fra en ny investor og Østjysk Innovation endnu en gang.
- Vi er ikke helt i mål endnu, men vi har da dækket vores kapitalbehov frem til første kvartal 2005, siger Lars Kroll Kristensen, der står i spidsen for det århusianske spilfirma, som forventer, at online-rollespillet kommer på gaden i begyndelsen af 2006.

Billedtekst: Adam Gregersen (tv.), Benedict Ødmotland (th.) og Niels Chr. Majgaard stiftede MediaMobsters i maj 2000. I øjeblikket arbejder selskabet på pc-spillet Gangland 2 og et nyt spil, som skal udkomme til både pc og spilkonsol.

Toptekst: Den danske spilbranche er endnu lille og ung. Derfor har det kun været muligt at få regnskabstal fra halvdelen af firmaerne. Det gør det vanskeligt at kåre Danmarks dygtigste spilproducent ud fra den samme metode, som bruges i de øvrige brancheafsnit. Foretager man beregningen blandt de fem, vi har tal fra, topper Media Mobsters listen.

Toptekst: Hugo hitter
Interactive Television Entertainment (ITE), selskabet bag skærmtrolden Hugo, solgte alene i december 2003 50.000 kopier af dets fire Hugo-spil til mobiltelefoner.

Toptekst. Send aben videre
MediaMobsters udvikler også brætspil. De seneste to år er selskabet løbet med prisen "Årets brætspil" for spillet "Send aben videre". Adam Gregersen (medstifter af Media Mobsters) fortæller, at kerneforretningen er computerspil, men at det vil blive ved med at fremstille brætspil, hvis nogen i selskabet får en god idé.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere