Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Det er muligt at opnå pæne væksttal i elektronikbranchen uden hele tiden at lancere ny teknologi. B&O Telecom går efter kunder, der vil beholde deres forbrugerelektronik i længere tid.
B&O Telecom, som topper Top 100-listen over producenter af teleudstyr, er et eksempel på, at man kan klare sig udmærket inden for elektronik-, tele- og it-produktion uden at lancere nyheder hvert kvartal.
- Vi går efter kunder, der vil have noget, der virker. Populært sagt er der to yderpunkter inden for produkter: Discount-produktet, der holder få måneder, og de produkter, der stadig er i brug om ti år. Den sidste gruppe produkter er der en betydelig gruppe kunder til - også blandt de unge, siger direktør Torben Ballegaard Sørensen fra Bang & Olufsen.
Det betyder også, at B&O med deres telefoner ikke går efter den gruppe, der altid bare må have den nyeste teknologi.
- Vi tror ikke, at vores kunder vågner om morgenen og spørger, hvilke nye faciliteter de nu kan få deres telefon til at yde, siger Torben Ballegaard Sørensen.
Men selvom B&O ikke går efter at være først med det nyeste, betyder det ikke, at man ikke skal forvente nyheder fra den kant.
- Vi mener stadig, at der er plads til at udvikle telefoner, der kan indgå i hjemmet på hidtil usete måder. Det er vores ambition at introducere mindst en radikal ny model hvert andet-tredje år, siger direktøren.
Minus til plus
Inden for telefoner gør Bang & Olufsen først og fremmest i designermodeller. Heraf er de fleste baseret på trådløse forbindelser via DECT og paralleller til denne teknologi, der er i brug andre steder i verden. B&O Telecom vendte i sidste regnskabsår forrige års underskud på 2,5 millioner til et overskud på 25 millioner kroner. Det gjorde selskabet dels ved at sælge flere telefoner i B&O-butikkerne, dels ved at begrænse omkostningerne ved at flytte en del af produktionen til Malaysia.
B&O Telecom har især haft fremgang med sine trådløse telefoner i USA og i Storbritannien. Tallene skal dog tages med et vist forbehold. Teleområdet har forbedret sin rentabilitet, men det er nu integreret i B&O's samlede forretning.
Det er også mod det amerikanske marked, at selskabets seneste telefonnyheder henvender sig. Det drejer sig om en telefon, der kan håndtere to indgående linier, hvilket anvendes i stigende grad i amerikanske hjem, og om trådløse telefoner til de frekvenser, der benyttes i USA. Herudover har selskabet introduceret et par hovedsæt.
Fra 1. juni sidste år blev aktiviteterne i B&O Telecom samlet i hovedselskabet, således at selskabets telefoner nu udgør en produktlinie blandt Bang & Olufsens samlede udbud af multimedie-produkter.
- Samspillet mellem telefonerne og vore øvrige produkter er et af de vigtige argumenter for at vælge dem. Det appellerer til kunderne, at de kan betjene B&O-anlægget fra deres telefon, og at de kan føre numre, der er kodet ind i en af vores telefoner, over i en af vore andre modeller, siger Torben Ballegaard Sørensen.
Toptekst: Bananen
Mange kunder har tilsyneladende et mere personligt forhold til B&O's produkter end til så meget andet forbrugerelektronik. Det medfører, at nogle af produkterne har kælenavne som denne Beocom 2, der i daglig tale ofte kaldes "bananen".