God forretning at vælge det sikre

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.


Det er muligt at opnå pæne væksttal i elektronikbranchen uden hele tiden at lancere ny teknologi. B&O Telecom går efter kunder, der vil beholde deres forbrugerelektronik i længere tid.

B&O Telecom, som topper Top 100-listen over producenter af teleudstyr, er et eksempel på, at man kan klare sig udmærket inden for elektronik-, tele- og it-produktion uden at lancere nyheder hvert kvartal.
- Vi går efter kunder, der vil have noget, der virker. Populært sagt er der to yderpunkter inden for produkter: Discount-produktet, der holder få måneder, og de produkter, der stadig er i brug om ti år. Den sidste gruppe produkter er der en betydelig gruppe kunder til - også blandt de unge, siger direktør Torben Ballegaard Sørensen fra Bang & Olufsen.
Det betyder også, at B&O med deres telefoner ikke går efter den gruppe, der altid bare må have den nyeste teknologi.
- Vi tror ikke, at vores kunder vågner om morgenen og spørger, hvilke nye faciliteter de nu kan få deres telefon til at yde, siger Torben Ballegaard Sørensen.
Men selvom B&O ikke går efter at være først med det nyeste, betyder det ikke, at man ikke skal forvente nyheder fra den kant.
- Vi mener stadig, at der er plads til at udvikle telefoner, der kan indgå i hjemmet på hidtil usete måder. Det er vores ambition at introducere mindst en radikal ny model hvert andet-tredje år, siger direktøren.
Minus til plus
Inden for telefoner gør Bang & Olufsen først og fremmest i designermodeller. Heraf er de fleste baseret på trådløse forbindelser via DECT og paralleller til denne teknologi, der er i brug andre steder i verden. B&O Telecom vendte i sidste regnskabsår forrige års underskud på 2,5 millioner til et overskud på 25 millioner kroner. Det gjorde selskabet dels ved at sælge flere telefoner i B&O-butikkerne, dels ved at begrænse omkostningerne ved at flytte en del af produktionen til Malaysia.
B&O Telecom har især haft fremgang med sine trådløse telefoner i USA og i Storbritannien. Tallene skal dog tages med et vist forbehold. Teleområdet har forbedret sin rentabilitet, men det er nu integreret i B&O's samlede forretning.
Det er også mod det amerikanske marked, at selskabets seneste telefonnyheder henvender sig. Det drejer sig om en telefon, der kan håndtere to indgående linier, hvilket anvendes i stigende grad i amerikanske hjem, og om trådløse telefoner til de frekvenser, der benyttes i USA. Herudover har selskabet introduceret et par hovedsæt.
Fra 1. juni sidste år blev aktiviteterne i B&O Telecom samlet i hovedselskabet, således at selskabets telefoner nu udgør en produktlinie blandt Bang & Olufsens samlede udbud af multimedie-produkter.
- Samspillet mellem telefonerne og vore øvrige produkter er et af de vigtige argumenter for at vælge dem. Det appellerer til kunderne, at de kan betjene B&O-anlægget fra deres telefon, og at de kan føre numre, der er kodet ind i en af vores telefoner, over i en af vore andre modeller, siger Torben Ballegaard Sørensen.

Toptekst: Bananen
Mange kunder har tilsyneladende et mere personligt forhold til B&O's produkter end til så meget andet forbrugerelektronik. Det medfører, at nogle af produkterne har kælenavne som denne Beocom 2, der i daglig tale ofte kaldes "bananen".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere