Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
It-toplederne i USA og Europa mener, at innovation er det vigtigste parameter for vækst. De danske kolleger sparer udviklingskronerne og satser i stedet på et generelt økonomisk opsving.
Rådgivningsfirmaet Deloitte spørger hvert år lederne af de hurtigst voksende it- og teknologi-firmaer i Europa, USA og Danmark, hvilke faktorer der har størst positiv betydning for virksomhedernes vækst. De amerikanske og europæiske topledere er enige om, at vækst skal sikres gennem innovation og udvikling af nye produkter. Deloitte IT-Vækstbarometer 2004 viser imidlertid, at topcheferne i de hurtigste danske it-virksomheder er overbeviste om, at det er efterspørgslen i sig selv, der har den største positive betydning for virksomhedens vækst.
Det siger næsten hver tredje af de adspurgte ledere, mens kun 13 procent er enige med deres europæiske og amerikanske kolleger i, at det teknologiske forspring og de unikke produkter har størst positiv betydning.
Tilpasse sig markedet
For de fleste amerikanske og europæiske it-topchefer er innovation en vækststrategi i sig selv. Sådan er det ikke herhjemme, og det skyldes både forskelle i virksomhedskultur og markedsstruktur, mener Bo Eriksen, professor ved Institut for Organisation og Ledelse ved Syddansk Universitet.
- I USA og flere steder i Europa er mange it-virksomheder rendyrkede udviklingsvirksomheder, mens mange danske it-firmaer beskæftiger sig med service. Det betyder, at man langt hen ad vejen er tvunget til at tilpasse sig markedet i stedet for selv at fodre markedet med nye produkter, siger han.
Se resultaterne fra Deloitte IT-Vækstbarometer 2004 i Top 100-magasinet, som følger med dagens avis.