Rejsekortet lugerud i plastikkortene

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. september 2004.


Om seks år kan vi rejse fra Sundby til Struer på et elektronisk rejsekort. Men kortet skal på længere sigt kunne bruges til meget mere end at betale for rejser, hvis det står til selskabet bag.
rejsekort
Rejsekortet, der efter planen skal erstatte abonnementskort og papklippekort, er et kontaktløst chipbaseret kort. Det fungerer ved, at kortet føres hen over en kortlæser ved på- og afstigning. Systemet registrerer så selv, hvor lang rejsen har været, og hvad den skal koste.
De første spadestik bliver taget i hovedstadsregionen i 2006, og det forventes, at rejsekortet vil kunne bruges i hele landet inden 2010.
I følge Rejsekort A/S, som står bag etableringen af det landsdækkende system, er der tale om et potentielt meget stort forretningsområde, også så længe rejsekortet kun fungerer som rejsekort. Hvis det samlede antal rejser, der foretages hvert år, blev betalt med rejsekort, vil tre millioner rejsekort give over en milliard transaktioner om året. Dobbelt så mange, som der foretages med Dankort.
Allerede i udbudsbekendtgørelsen fremgik det, at løsningen skal indeholde mulige udvidelser af forretningsområdet, som for eksempel køb i kiosker på stationer. Det kunne eksempelvis være en løsning, hvor kortet kunne bruges som et mere generelt betalingskort på linie med Dankortet. En tendens der ses mange steder i udlandet, hvor man er længere fremme med hensyn til at samle flere funktioner i et kort.
I følge Niels M. Clemmensen, administrerende direktør i Rejsekort A/S, er det kun et spørgsmål om tid, før vi ser den samme udvikling i Danmark.

Opløbsfasen
Syv virksomheder blev prækvalificeret til at levere systemet, og af dem havde tre afgivet tilbud ved fristens udløb 26. april i år.
- Vi sidder lige nu i intensive forhandlinger med de tre tilbudsgivere, og det er nogle meget omfangsrige og kvalificerede tilbud, vi har fået. Det, vi søger, er en udbyder, der kan levere en totalløsning, siger Niels M. Clemmensen.
At der fortsat foregår forhandlinger efter at tilbuddene er afgivet skyldes, at der er tale om "udbud efter forhandling" i henhold til EU's forsyningsvirksomhedsdirektiv. Ifølge Rejsekort A/S vil det blive besluttet, hvem der bliver den endelige leverandør af rejsekortsystemet inden årets udgang.
- Vores interesse lige nu er et landsdækkende og velfungerende rejsekort, og naturligvis at få det udbredt til flest mulige. Efterfølgende ligger der så nogle absolut spændende forretningsmæssige perspektiver, siger Niels M. Clemmensen uden dog at ville komme nærmere ind på, hvad de specifikke områder kunne være. At nævne én mulighed frem for andre, ville ifølge Niels M. Clemmensen kunne tolkes som en favorisering af en af tilbudsgiverne frem for en anden.

bokse:
Rejsekortet kort
Rejsekortet er et såkaldt kontaktfrit chip-kort (SmartCard) på størrelse med et Dankort. Det er kendetegnet ved at indeholde en "elektronisk pung" (e-pung), der bruges til at betale rejser med.
Rejsekortet aflæses elektronisk når det holdes nær en kortlæser.
Ved rejsens start tjekker man ind ved en kortlæser, og systemet trækker et acontobeløb fra kortets e-pung. Når rejsen slutter, tjekker man ud. Systemet beregner så, hvad rejsen har kostet, og modregner dette i acontobeløbet. Hvis man glemmer at tjekke ud, beholder Rejsekortet hele acontobeløbet. Kilde: Rejsekort A/S

I London hedder det elektroniske rejsekortsystem Oyster og har eksisteret i halvandet år. I dag er der over to millioner Oyster-card-brugere og flere hundrede tusinde rejsende bruger kortet dagligt. Systemet er installeret i 6.000 busser, på 255 undergrundsstationer, på 28 nationale togstationer og ved 2.300 billetsalgssteder. Billedet viser det engelske kort og en håndholdt kortlæser af den type, konduktører udstyres med.

Om Rejsekort A/S
Rejsekort A/S, der står bag etableringen af det landsdækkende rejsekortsystem, er stiftet den 18. august 2003 af HUR, DSB, Ørestadsselskabet, Storstrøms Trafikselskab, Vestsjællands Trafikselskab, Vejle Amts Trafikselskab og Nordjyllands Trafikselskab.

De tre konsortier, der har budt på rejsekortsystemet, er:

East-West Denmark: Et selskab der er ejet af Accenture og Thales e-Transactions CGA og med samarbejdsaftaler med TDC, DMdata og KHR arkitekter.

TranSys Danmark: Et selskab ejet af Cubic Transportation Systems Ltd. og EDS Danmark A/S og med Siemens, SETEC og Cowi som underleverandører.

Unisys: Er allieret med Banetek Konsortium (Per Aarsleff, Petri & Haugsted, Kemp & Lauritzen og Atkins Danmark), Scheidt & Bachmann, Wayfarer Transit Systems, Jacob Jensen Design, MVA, Groupe Systra, 1stFrontstore A/S, Microsoft, Gemplus, Courseware A/S og Rambøll Danmark.

Billedtekst:
Niels M. Clemmensen administrerende direktør i Rejsekort A/S har tidligere været direktør i Forsvarskommandoen, hvor han var en af hovedpersonerne bag danmarkshistoriens største IT-projekt, DeMars (Dansk Forsvars Management- og Ressourcestyringssystem)
Foto: Steen Brogaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere