Er tiden moden til portaler?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. september 2004.


Tema: Portaler har tidligere været markedsført som den Næste Store Ting, der ville effektivisere virksomheder. Computerworld ser
nærmere på, hvordan Enterprise Portaler og markedsportaler
opbygges og anvendes, samt hvilke udfordringer der er i markedet.

Allerede inden dotcom-boblen brast, blev portaler markedsført som den Næste Store Ting. Den ville effektivisere virksomheder, gøre al nødvendig information tilgængelig for medarbejdere blot med et enkelt muse-klik. Hvordan er status på portal-området i dag?
oversigt
Ordet portal er i dag blevet en bred betegnelse, der dækker over flere forskellige ting. I starten var det internettet, der ved hjælp af websites som Altavista og Yahoo gjorde portalbegrebet kendt. Her er der, ved siden af søgefaciliteten, velordnede kategorier som nyheder, sport, erhverv osv., hvor brugeren kan finde hvad som helst ved at klikke sig frem.
Siden blev enterprise portaler et buzzword, som enhver anstændig marketingafdeling hos it-leverandørerne strøede ud over deres glittede brochurer. Med enterprise portaler ønsker man at samle den vigtige information fra forskellige interne it-systemer i en samlet, ensartet brugergrænseflade, så de ansatte ikke skal bruge for meget tid på at søge efter informationer i forskellige systemers uensartede brugergrænseflader. Via virksomhedens intranet leverer portalen den nødvendige information, som medarbejderne skal bruge til deres arbejde.
Gevinster
Det er dog ikke kun på intranettet, at enterprise portalerne har deres berettigelse. Portalerne kan åbnes for omverdenen, så virksomhederne kan tilbyde kunder og leverandører adgang til dele af virksomhedens it-systemer. Det kan ske via et extranet, hvor kun udvalgte kunder og samarbejdspartnere har adgang eller via internettet, hvor alle har adgang til udvalgte informationer.
Ideen er, at kunder og leverandører selv kan hente og opdatere informationer, så virksomhed, kunder og leverandører alle sparer tid. Enterprise portalen skulle gerne skabe en win-win-situation.
Endelig er der typen af portaler, der er kendt som markedspladser, hvor indkøbere og leverandører tilbydes en elektronisk markedsplads af en tredjepart. Af hjemlige eksempler finder vi eksempelvis Gatetrade.net samt Den Offentlige IndkøbsPortal (DOIP).
Begge portaler blev lanceret med store ambitioner, men måtte siden nedjustere forventningerne. Gatetrade, der står bag driften af DOIP, gik i solvent likvidation i slutningen af juni i år og blev først reddet da investeringsselskabet Consolidated Holding købte det i starten af juli. Ikke umiddelbart et godt tegn for markedsportalerne, men de nye ejere er fortrøstningsfulde.
Markedet i dag
Consolidated Holdings fortrøstninger underbygges af markedsanalyser, der viser, at der er et marked for portaler; både for enterprise portaler og deciderede markedspladser.
En undersøgelse fra Jupiter Research sidste år viste, at 80 procent af de adspurgte virksomheder enten havde eller planlagde at have en virksomhedsportal, som de ansatte kunne anvende.
49 procent sagde, at de havde kundeportaler, mens 25 procent havde portaler for deres leverandører.
En undersøgelse fra Gartner sidste år baseret på svar fra 620 it-chefer, viste, at enterprise portaler var den tredje vigtigste prioritet hos it-cheferne, kun overgået af sikkerhed og systemintegration. Her kan man endda diskutere, hvornår man taler om systemintegration, og hvornår man taler om portaler, da en af de vigtigste funktioner for portaler er at integrere funktioner og data fra flere forskellige systemer.
Teknologien bag portaler
De fleste eksisterende portaler er bygget med gammelkendt, eksisterende web-teknologi, men analytikere og leverandører forventer, at web-services og remote portlets i fremtiden vil blive en vigtig byggeklods for portaler. De nyligt godkendte standarder WSRP og JSR 168 ses som et vigtigt skridt på vejen.
Nogle leverandører mener, at ved at anvende webservices til at integrere portalen med backend-systemerne, vil portalmarkedet få en uimodståelig tiltrækningskraft.
- Webservices har simplificeret integrationsarbejdet for virksomhederne, og det kan spare mange penge, så der er en umiddelbar ROI (Return Of Investment), når du introducerer en portal, udtalte Thomas Schaeck, der er chefarkitekt for IBM's portalløsning WebSphere Portal Server og formand for den tekniske komite, der udarbejder WSRP-standarden, forleden.
Han bakkes op af Ashish Larivee, direktør for Product Marketing, Novell:
- Evnen til at integrere applikationer ved hjælp af webservices er, hvad der giver enterprise portalerne styrke.
Leverandørernes optimistiske syn på portaler som vidundermidlet, der integrerer it-systemerne og effektiviserer arbejdsgangene, bliver neddæmpet lidt af analytikerne. Sandy Rogers, IDC's direktør for webservices og integration software, siger:
- Der er visse sikkerhedsbegrænsninger i forbindelse med at anvende portalerne til at udføre alle forretningsprocesser, så de første webservice-baserede portaler vil blive brugt til at samle og præsentere information, ikke til at udføre forretningsprocesser.
Dermed refererer hun til, at man formentlig ikke vil udføre deciderede transaktioner ved hjælp af webservices.

boks:
Markedsandele
For det nordiske område ser fremtiden lovende ud for virksomhedsportalerne. IDC forudser en vækst på 20 procent. I år 2008 forventes markedet for services (planlægning, implementering, vedligehold, undervisning) i forbindelse med virksomhedsportalerne at være på cirka 900 milllioner dollars.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere