Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. juni 2004.
Århus amtsråd skal på tirsdag tage stilling til, om der skal postes yderligere 60 millioner kroner i de elektroniske patientjournaler, så den samlede regning lyder på 240 millioner kroner. En uvildig rapport har imidlertid rejst tvivl om det komplekse systems kvalitet. Det største problem er uacceptabelt lange svartider i integrationsplatformen, udviklet af Systematic, siger rapporten.
E-patientjournaler
Visionen er storslået. Det århusianske it-selskab Systematic er ved at udvikle "sundhedssektorens svar på SAP", siger selskabets administrerende direktør Michael Holm.
Indledningsvis skal det kæmpemæssige udviklingsprojekt give Århus Amt verdens mest avancerede elektroniske patientjournaler (EPJ). Til gavn for patienter, læger, sygeplejersker og økonomien.
Michaels Holms reference er til den store, kostbare softwarepakke, som majoriteten af verdens største koncerner bruger til styring af økonomi, personale produktion og meget andet.
Fællesnævneren hedder "fleksibilitet". I hjertet af tyske SAP ligger et komplekst "maskinrum", med et utal af parametre, der kan skrues på, så ethvert behov for ændringer og tilpasninger hurtigt kan honoreres. I hjertet på EPJ-systemet er der bygget et lignende maskinrum - den såkaldte integrationsplatform, EPJ-I. Platformen er navet i samspillet mellem de mange sundshedsfaglige moduler, som læger, sygeplejersker og laboranter bruger. Og med eksterne systemer såsom landspatientregistret.
Den store fleksibilitet, som er en lodret ordre fra Århus Amt, er også en nødvendighed for en internationalisering.
- Hvis man ikke har ambitioner om noget, der kan bruges uden for landets grænser, så kan man ikke lave sundhedsløsninger, siger Michael Holm.
"Andedam" er ikke tilstrækkelig, tilføjer han.
Den økonomiske byrde bliver for tung, hvis der ikke er mange om at bære.
Michael Holm har også en vision om, at systemet skal bruges som udviklingsbistand.
- Hvorfor skulle Danmark ikke kunne tilbyde et helt nyt hospitalssystem til genopbygning i Irak eller som ulandsbistand. Vi er jo meget humanitære i vores tankegang, siger Michael Holm.
Ifølge Michael Holm er Systematic-løsningen "langt fremme i skoene". År foran, hvad de store internationale spillere på sundhedsområdet, IBM og Oracle, byder på med deres integrationsplatform.
Fornem teoretisk, men...
En uvildig vurdering giver på sin vis Michael Holm ret i, at der er tale om enestående teknologi. Men blot teoretisk set. I praksis giver fleksibiliteten store problemer med svartider - performanceproblemer.
Bag vurderingen står EPJ-Observatoriet, dannet af Aalborg Universitet og konsulenthuset Mediq. Det meste af observatoriets drift er finansieret af Sundhedsministeriet, Amtsrådsforeningen og Hovedstadens Sygehusfællesskab. Danmark skal dækkes helt ind med elektroniske patientjournaler inden udgangen af 2005, lyder diktatet fra regeringen, men der er behov for nogen, der fra sidelinien kan følge processen og give gode råd. Det er observatoriets rolle.
EPJ-Observatoriet kan imidlertid også hyres til specielle opgaver, og det gjorde Århus Amt i forbindelse med, at EPJ-projektgruppen endnu en gang havde anmodet om flere millioner kroner. Projektet, hvis allerførste prislap lød på 50 mio. kroner, ser foreløbig ud til at ende på 240 millioner kroner, hvortil kommer de løbende årlige vedligeholdelsesudgifter. Amtet får dog et mere omfattende system med et stort ekstra modul - et patientadministrativt modul. Sundhedsstyrelsens længe efterlyste bud på en grundstandard for patientjournaler, G-EJP, har også bevirket kostbare, men helt nødvendige kursændringer.
Kort tidsfrist
EPJ-Observatoriets vurdering er baseret på interviews med en lang række personer. Den korte tidsfrist, som amtet gav, gjorde det ikke muligt at gennemføre faktiske test af hverken svartider eller funktionalitet, men amtet var enig i metoden, oplyser projektleder Knut Bernstein, EPJ-Observatoriet.
De interviewede personer peger på en lang række problemer, hvoraf visse synes af nærmest farceagtig karakter taget i betragtning, at udviklingsprocessen finder sted fra 1999 og frem. Det er for eksempel nødvendigt at indtaste data, som allerede er indtastet en gang i et andet modul, altså dobbeltarbejde og dermed en mulig fejlkilde. Der er heller ikke overenstemmelse i begrebsapparatet, på tværs af modulerne, hvilket giver yderligere problemer. Problemerne kan blandt andet henføres til svag projektstyring. Systematic er godt nok hovedleverandør, men amtet valgte at lade visser moduler udvikle af andre it-selskaber, og der blev ikke skåret igennem, så sammenhæng og entydighed blev sikret.
Den størst hæmsko
Værst er imidlertid, at den så stort tænkte integrationsplatform, ifølge observatoriet giver urimeligt lange svartider for de sundhedsfaglige moduler, der ligger ovenpå. Den ekstreme fleksibilitet æder for megen computerkraft.
Rapporten er blevet behandlet på politisk niveau, fulgt af en kommentar fra amtets EPJ-projektgruppe. Denne afviser en lang række af kritikpunkterne i en kommentar, der sår tvivl om relevansen af visse af interview-personerne og om sandheden i deres udsagn.
At personrelevansen drages i tvivl, undrer projektleder Knut Bernstein.
- Interviewpersonerne blev jo udvalgt i samarbejde med EPJ-projektgruppen, siger han.
Ligesom Århus Amt forsøger at få taget tænderne ud af EPJ-Observatoriets rapport, gør Systematic det.
- Vi har ingen problemer med svartider i det, vi står for, siger Michael Holm, administrerende direktør for Systematic.
Skæbnefællesskab
En iagttager, der ønsker at være anonym, karakteriserer imidlertid den samlede front med ordene: Amtet og Systematic er jo bundet af et skæbnefællesskab, hvis det ikke lykkes.
Skæbnefælleskabet blev indgået i 1999, eller på sin vis lang tid før. Århus-virksomheden Systematic er en højt respekteret virksomhed i området. En virksomhed, man er stolt af, og som fremhæves for evnen til at vinde store kontrakter fra Nato og fra det danske forsvar og for nærmest ekstrem professionalisme som it-hus.
I Århus Amt blev født en drøm om at få udviklet et avanceret elektronisk patientjournalsystem, der skulle dække alle amtets sygehuse. Amtet havde selv en kæmpe it-afdeling, og projektlederansvaret skulle være amtet. Men modulerne skulle udvikles udenhus, og amtet ønskede konkurrence mellem leverandører.
Først blev integrationsplatformen udbudt. Den vandt Systematic. Selskabet havde ingen særlig erfaring inden for sygehussektoren, men platformen var også mere et teknisk projekt end et sundshedsfagligt.
Dernæst blev modulerne udbudt. Her vandt Systematic opgaven med at udvikle medicinmodulet og modulet til rekvisition af ydelser såsom laboratorieprøver og svar. WM-data skulle stå for den helt centrale lægejournal, også kaldes notatmodulet. Århusianske B-data vandt billedmodulet, der gælder alle billeder, hvad enten det er røntgen, scanning eller noget helt tredje. Og Cap Gemini vandt booking-modulet.
Hele den administrative side, patientadministrationen, skulle håndteres af det system, som amtet i forvejen brugte. "Det grønne system", udviklet af det daværende Kommunedatas sygehuscenter, som senere blev solgt til it-giganten CSC.
Men lidt hen i processen skiftede amtet holdning. "Det grønne system" kunne ikke leve op til ambitionsniveauet, og de nye standarder fra Sundhedsstyrelsen var begrundelsen. Amtet ville derfor have udviklet sit eget patientadministrative system (PAS), og opgaven tilfaldt Systematic.
Uerfaren leverandør
Med valget af Systematic som den, der skulle levere allermest, satsede amtet på en leverandør, der stort set ingen erfaringer havde på sygehusområdet, i modsætning til konkurrenterne. Ifølge Systematics Michael Holm var det heller ikke nødvendigt.
- Der er ikke meget forskel på at udvikle et EPJ system og et system til søværnet til overvågning af de danske farvande. Man skal samle en masse informationer og præsentere dem overskueligt, siger Michael Holm, der tilføjer, at selskabet også ansatte nogle sygeplejersker for at få "domæneviden" i hus. Og så samarbejdede man tæt med udvalgte læger og sygeplejersker.
Specifikation af kravene til de forskellige moduler skete decentralt. Opgaver blev placeret på udvalgte afdelinger på udvalgte sygehuse. Og formålet var at få det optimale system på hvert område. Ikke at få sammenhæng og entydighed.
- Vi har alle sammen lært, at det er vigtigt, at nogen skærer igennem og koordinerer på tværs, siger Michael Holm.
It-chef degraderet
Amtet svigtede. Der blev ikke koordineret mellem specialer og mellem it-leverandører. Amtet har da også skiftet ud på projektlederpladsen. Amtets it-chef er degraderet til chefkonsulent - også som følge en en budgetoverskridelse i 2003 på godt 25 mio. kroner. Ny projektleder er Lars Gleerup, der er it-chef på Århus Sygehus, men frigjort for opgaverne.
Ifølge Lars Gleerup er problemerne, der har ramt udviklingsprojektet, helt typisk for denne størrelse af projekter.
- Men vi har ikke markante performance-problemer p.t. Vi har dog stadig fokus på svartiderne, fordi de er afgørende for, om brugerne vil bruge systemet, siger Lars Gleerup, der netop i disse dage får en ny, forbedret version af integrationsplatformen i hus. Ifølge ham står Systematic for 80-85 pct. af amtets EPJ-system.
En afdeling har imidlertid netop sat en stopper for fortsat afprøvning af notatmodulet - lægejournalen - i en særlig version, som overholder Sundhedsstyrelsens nye standard, kaldet G-EJP. Svartiderne var uacceptable.
Ifølge Lars Gleerup ligger svartidsproblemet ikke alene i integrationsplatformen.
- Vi skulle afprøve G-EPJ i klinisk praksis, og WM-data har simpelthen bygget en prototype af et system til at prøve det af på. Det er også programmeret på en måde, som afspejler tidsafgrænsningen, siger Lars Gleerup, der mener, at det er årsagen til svartidsproblemerne.
Det afvises imidlertid af WM-datas Martin Pedersen, afdelingsleder med ansvar for sundhedssektoren. Kodningen er i orden.
- Hvis man ser på historien i hele projektet, er der to store problemer. Det ene er integrationsplatformen, der har problemer med at performe specielt under fremsøgning af data. Det andet er, at man fra amtets side har været for sparsom med den organisatoriske forankring, siger Martin Pedersen.
Han forklarer, at pilotafdelingen ikke har sat en stopper for testen. Kun pauseknappen er trykket. Svartiderne er en af årsagerne, en anden er, at der er gået for lang tid mellem, at læger og sygeplejersker fik lært om G-EPJ standarden og igangsætningen af testen.
- Problemet er den enorme generalitet i integrationsplatformen. Designvalget der blev truffet. Man kan sige, at Århus Amt har fået dårlig rådgivning, siger Martin Pedersen.
En af de øvrige leverandører Cap Gemini, som står for booking-systemet, er ikke bekendt med aktuelle problemer med svartider for det modul. Men Ole Bach Andersen, der tegner Cap Gemini på dette område, oplyser, at selskabet på foranledning af amtet tidligere har undersøgt problemer med svartider.
Det vil lykkes
Amtets it-chef Lars Gleerup er ikke i tvivl om, at projektet bliver vellykket, når det bliver endeligt færdigt. Implementering af den allersidste delleverance forventes af være afsluttet medio 2006. I oktober i år forventes en mindre version af EPJ-systemet at været parat til installation på alle syghusafdelinger.
Der er andre, der ikke deler hans opfattelse. Iagttageren, der ønsker at være anonym, udtrykker det således:
- Projektet er ude af kontrol. De initiativer, der er taget på det sidste, genskaber ikke kontrollen over projektet.
Billedtekst: -Århus Amt ønskede fleksibiliten ud fra, at sygehuse er forskellige og afdelinger er forskellige. Der findes jo ingen lov for, hvordan man behandler en blindtarmsbetændelse, siger Michael Holm, administrerende direktør for amtets hovedleverandør, Systematic. Foto: Martin Dam Kristensen
boks: Amtets it-leverandører
Integrationsplatform: Systematic
Booking: Cap Gemini
Notat (lægejournal): WM-data
Medicin: Systematic
Rekvisition og svar (laboratorieprøver): Systematic
Billedmodulet (Røntgen, scanning, m.v.): B-Data (senere opkøbt af WM-data)
Ifølge Århus Amt står Systematic for 80-85 procent af EPJ-projektet.