Helten er en slags testpilot

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. maj 2004.


Ydelsestest og systemadministration brugt til økonomisk styring af it-udgifterne er bare nogle af tendenserne inden for it-systemadministration. Samtidig skal øget automatisering og intelligens gøre den traditionelle systemadministration bedre og nemmere.

Fra at være et ren traditionel styring af it-hardware og software er systemerne til systemadministration ved at skifte rolle. Nu anvendes denne type software i stigende grad til forretningsmæssig styring af it-ressourcer, både set i forhold til drift, og i forhold til forretningsmæssige processer.
- Der er ved at ske en total konvergens mellem styring af it og konsulentydelser. Det gør, at konsulentydelser er helt anderledes end for bare fem år siden. For at kunne styre en virksomheds forretning, skal man have tjek på dens it, og for at kunne det må der systemmanagement-værktøjer til, siger nordisk chef for IBM's Business Consulting Services Thomas Reenberg.
Han mener, at it i dag er en strategisk parameter for en virksomheds konkurrenceevne, og man derfor skal kortlægge de præcise relationer mellem it og forretning.
- Og for at kunne det skal man vide, hvad ens it-miljø består af. Ellers kan man ikke tage beslutninger om for eksempel outsourcing, siger han.
I de senste par år er der kommet et supplement til den traditionelle systemadministration. Det kaldes BTO eller Business Technology Optimization. Det er virksomheden Mercury Interactive, der har fremdyrket denne nye kategori af software, som ifølge analysevirksomheden IDC er en af de hurtigst voksende softwarevirksomheder. Markedet for denne type software vurderes af IDC til at vokse med 14,9 procent om året.
Som alle rigtig gode ideer er den grundlæggende ide bag BTO simpel. Den går ud på, at man måler svartidene for transaktioner og opsamler disse centralt. Det svarer til en omdrejningstæller i en bil.
Det har man altid kunnet i de traditionelle systemadministrationssystemer, men Mercury Interactive har raffineret disciplinen og integreret den med forretningslogik.
For Mercury Interactive betyder det, at virksomheden kan vælge at teste de dele af it-systemerne, hvis ydeevne er vigtige for virksomhedens ydeevne. Her optages der transaktioner via en speciel software-optager.
Disse testtransaktioner kan så afspilles igen via automatik, og svartiderne måles. Det giver muligheder for at foretage belastningstest, så det kan sikres, at ydeevnen for et system nu også er den forventede. Der kan let foretages dimensionering af hardware af et givet system. Det kan spare udgifter til servere og softwarelicenser. Dertil kan man få forvarsler om potentielle systemproblemer, hvis svartiderne for testtransaktionene stiger.
Endelig er det muligt at være proaktiv i systemadministrationen, idet man jo har fået en svartids-advarsel, inden et system er gået 100 procent ned.

Kvalitetstankegang
Morten Oure, administrerende direktør i Mercury Interactive Danmark, siger:
- BTO begynder stille og roligt at blive et begreb. Specielt fordi vi kan dokumentere ydelsesforbedringer på i gennemsnit 400 procent på de 3.000 installationer, som vi har på verdensplan. Det er simpelthen resultaterne af at ydelsesteste systemerne og finde flaskehalse,
- Måske er it ved at være den sidste bastion for en kvalitetstankegang. I dag er BTO mere end bare ydelsestest og sund fornuft. Vi kobler discipliner som it-styring (it governance) til, hvor man direkte kan vurdere de økonomiske konsekvenser af en it-investering. Vi opfatter vores software som et strategisk lag oven på den traditionelle systemadministrationssoftware, siger Morten Oure.

BTO-konsulenten er dagens it-helt
Morten Oure er ikke urolig over de konkurrenter, der er på markedet. Danske Premitech har været på markedet inden for ren ydelsesmåling i nogen tid, og Veritas, der ellers har specialiseret sig i styring af lagringssystemer, er nu på vej ind på BTO-markedet.
- Piggybacking (at hoppe med på vognen, red.) er fint nok for os. Det kan kun være med til at uddanne markedet. For i dag er helten i it-miljøer BTO-konsulenten, og helte kan vi vel ikke få nok af, konstaterer Morten Oure.

Billedtekst:
- Måske er it ved at være den sidste bastion for en kvalitetstankegang, siger Morten Oure, administrerende direktør for Mercury Interactive Danmark

Boks:
Ydelsestest
Vi foretager alle en uformel ydelsetest, hver gang vi starter et program eller en transaktion. Men ægte ydelsestest, som er en del af BTO (Business Technology Optimization) anvender en central server til at opsamle informationerne om systemernes ydeevne.
De forskellige it-leverandører anvender så forskellige metoder til at levere disse data. Mercury Interactive anvender specielle registrerede testtransaktioner på klientsiden og kan dertil anvende applikationsagenter, hvis man er interesseret i ydeevnen for eksempel internt i en database.
Danske Premitech anvender en klient-agent, der er programmerbar, men ikke serveragenter. Veritas bruger derimod kun serveragenter. Både Premitech og Veritas anvender data fra den almindelige drift, hvor Mercury Interactive anvender specielle testtransaktioner, der er designet efter en virksomheds forretningslogik.
Premitechs og Veritas løsninger kan sammenlignes med omdrejningstælleren i en bil. Mercury Interactives løsning giver mulighed for at sætte omdrejningstællere overalt i motoren.
Man kunne for eksempel vælge at måle omdrejningerne for benzinpumpen, oliepumpen og ventilatoren, hvis det giver fornuft i forhold til de ydelsesinformationer, man er ude efter.
Hvis motorens omdrejningstal så går ned, ved man med det samme, hvor problemet ligger. Eller man kan tjekke, hvor meget motoren kan trække og finde svage elementer.

Boks:
40, 40, 20
Gartner Group påviser i en undersøgelse om servernedbrud, at 40 procent af nedbruddene skyldes applikationsfejl, 40 procent skyldes menneskelige fejl, de resterende 20 procent skyldes hovedsageligt strømsvigt.

Boks:
Hør på netværket
Naturligvis betyder open source også, at der kommer løsninger, som er så tilpas skæve, at ingen kommercielle virksomheder vil binde an med dem. En af dem er Peep Auralizer, der omsætter netværksaktiviteter til lyd, sådan at man direkte kan høre, om netværket har det godt. Gamle mainframe-folk kunne i hine tider se, om systemet havde det godt, bare ved at se mønstret på maskinens blinkende lamper, så konceptet er ikke nyt, men alligevel noget usædvanligt.
Computerworld ville gerne have bragt et lydbillede af Peep-programmet, men dets websted peep.sourceforge.net havde været nede i en uge ved redaktionens slutning. Måske har Peep her tudet for døve øren.

Boks:
Systemadministrationens traditionelle rolle
Traditionel systemadministration består hovedsagelig af tre ting: Identifikation af problem, udbedring af problemet og dets følger samt styring af forandringer i servermiljøet. Oprettelse af nye brugere eller ændringer i diskkonfiguration er typiske opgaver i denne sammenhæng.
Denne type software anvender administrationssoftware (agenter), der installeres på de systemer, som skal overvåges. Disse agenter afleverer informationer om status for de overvågede objekter og kan modtage instruktioner om aktioner, der skal foretages.
En agent kunne for eksempel rapportere om pladsmangel i en database, for at få besked om, at den skal få databasesoftwaren til at udvide databasefilerne.
Langt det meste server-isenkram kan rapportere de mest basale informationer via deres indlejrede SNMP-agent (Simple Network Management Protocol). For at tjekke de allermest basale systemfunktioner er agent-software derfor ikke nødvendig, men er at fortrække på grund af den bedre styring.
I mange tilfælde er det glimrende, at systemadministrationssoftwaren kan advisere om fejlårsagen, men softwaren fortæller ikke om de korrekte handlinger til at fjerne fejlen. Hvis en diskbackup for eksempel er fejlet, skal der eksistere en vurdering af konsekvenserne.
Måske er det livsnødvendigt, at der bliver taget backup af serveren, hvorfor den skal tages ud af drift. Måske skal backuppen bare rescheduleres, og den nye backup overvåges ekstra nøje.
Der findes software, der kan forudsige problemer med servere og lagringssystemer. Både CA og BMC har denne type software, men ofte kræves der ekspertviden for at fortolke resultaterne.
Hvis et stort ERP-system begynder at opføre sig underligt, skal der normalt ekspertviden til for at læse symptomerne og finde den rigtige fejlårsag. På dette område er der ved at komme videnbaserede systemer og dertil kommer redskaber som ITIL (IT Infrastructure Library), der er erfaringsbaserede regelsystemer. Begge dele hjælper med til at håndtere situationer, der ellers ville kræve ekspertviden.

Boks:
Gratis systemadministration
Der er flere open source projekter til systemadministration. Kigger man på de forskellige projekter på open source-webstedet www.sourceforge.net efter aktivitetsniveau, er Nagios (www.nagios.org) en af de mere aktive og satser i modsætning til flere andre af open source-systemerne også på applikationsovervågning. Dermed er Nagios i stand til at erstatte systemer fra de kommercielle softwareleverandører.
Systemet har en browser-baseret brugerskilleflade og har et komplet alarmsystem, der blandt andet kan sende sms'er ved alarmer.
Mindre komplet i applikationssammenhæng, men lige så aktivt brugermæssigt er Webmin (www.webmin.com), der mere er et traditionelt værkstøj til overvågning og styring af enheder i netværk.
Også Big Brother (bb4.com) falder i denne kategori. Der eksisterer en kommerciel udgave af programmet med flere egenskaber.
Disse programmer er populære, da de alle kender Linux og andre open source-programmer som MySQL og Apache og dermed er med til at drive omkostningerne endnu længere ned ved at anvende open source software.
De bruges tilmed i professionelle driftsmiljøer, idet Steria i Danmark anvender Big Brother i deres service-tilbud.
Men der er også gratis software fra de kommercielle serverleverandører, idet alle servere normalt kommer med administrationssoftware. Den er naturligvis bedst til at administrere fabrikantens servere, men systemerne har så mange funktioner, at de sagtens kan bruges til administration af servere, lagringssystemer og styresystemer. Men ikke applikationer. Det kræver systemer som Nagios, der har deciderede softwareagenter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere