Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. maj 2004.
Næste uges internationale CA-brugerkonference løber af stabelen efter kraftigt røre i CA's topledelse på grund af de amerikanske skattemyndigheders undersøgelser. Kunderne tager dog balladen med sindsro.
Mediestorm
Det er ikke nemt at være public relations-person hos Computer Associates (CA) i øjeblikket. Sanjay Kumar den tidligere CEO er nu Chief Software Architect, hvilket er en nykreeret stilling specielt til ham. Det skete efter, at flere topchefer fra CA havde erklæret sig skyldige i regnskabsfusk i januar. På det allersidste har CA forsinket kvartalsregnskabet efter at være kommet med reviderede regnskabstal.
Det betyder alt sammen, at den brugerkonference der åbner 22. maj i Las Vegas, vil have den temporære CEO Kenneth Cron som hovedtaler.
CA oplyser, at hovedemnet for hans indlæg vil være virksomhedens situation og reaktioner og konsekvenser her af.
Urolige amerikanere
Den anden hovedtaler, tidligere udenrigsminister Madeleine Allbright, aflyste sin deltagelse ved CA World med henvisning til personlige årsager. Hun er blevet erstattet af komikeren Bill Cosby.
Talskvinde for CA Amanda Lukianchuk, Vice President of Event Management, CA, siger:
- Bill Cosby vil bringe en velkommen dosis af humor og lethed til en it-verden, der er fuld af stress og trykket stemning.
Flere amerikanske kunder har udtalt til IDG's nyhedstjeneste, at man netop er meget urolig over begivenhederne og vil fokusere mere på CA's udredning heraf, end de tekniske nyheder, som CA vil introducere i næste uge. Det mener analysevirksomheden IDC kan være problematisk, da CA World netop er blevet brugt til at introducere nye teknologier og produkter fra CA og partnere. I år er det for eksempel proaktiv systemadministration, hvor teknologi fra søgemaskiner anvendes til at patruljere en virksomheds netværk.
Danske kunder er rolige
Uro over begivenhederne i de øvre luftlag hos CA gør sig langt fra gældende for de danske CA-kunder, som Computerworld har talt med. Her er det mere humor end mistro, der præger indstillingen til CA.
Erik Bræstrup, regionschef Ementor siger:
- Vi griner lidt, men begivenhederne har ikke påvirket vores relationer til Computer Associates.
Vagn Laursen, chefkonsulent i Undervisningsministeriet siger:
- Det har ikke haft nogen indvirkning på vores forhold til CA eller anvendelsen af deres produkter.
Computer Associates i Danmark er også selv helt rolig. CA oplyser, at der ikke har været nogen kundehenvendelser på grund af de turbulente forhold i den amerikanske del af CA, og de kunder, som man har talt med, har ikke været urolige over situationen.
Billedtekst: Ken Cron er midlertidigt CEO i Computer Associates. Hans opgave ved næste uges CA World er at berolige alt og alle. Computerworld er naturligvis med på konferencen sammen med en danske kunder og forhandlere.
Boks: Når krisen kradser
Det er en typisk amerikansk strategi at tie kriser ihjel.
Lektor Oluf Danielsen Institut for Kommunikation Roskilde Universitets Center siger:
- Der er flere måde at håndtere en krise på: Man kan nægte alt, man kan være ærlig, man kan tørre den af på tredjepart, og man kan ignorere den. For hvad er en krise egentlig? Er det, at en topchef går af, eller er det noget som direkte påvirker bundlinien? Dårlig pr er ikke en krise. At en chef forsvinder, påvirker ikke bundlinien direkte, og derfor kan man prøve at ignorere krisen.
Han fortæller, at den typiske amerikanske strategi er at tie sagen ihjel, men at det er en farlig strategi, hvis der virkelig er noget om sagen.
- Der skal kun en person til at lække informationer, før det hele revner, og så er man værre stedt end før. Det er der talrige eksempler på.
Han fortæller, at metoden med at tørre krisen af på en tredjepart er et lidt dansk fænomen.
- Hvis det er finansielle problemer, så kunne virksomheden for eksempel tørre det af på sine revisorer. Eller en anden relevant tredjepart. Derved forsvinder fokus fra virksomheden, siger han.
Boks: Danske kommentarer til CA-krisen
Computerworld har talt med flere virksomheder i den danske pr-branche, hvor der faldt kommentarer som:
- Det er klogt at gennemføre CA World, selv om der sikkert vil komme mange spørgsmål om finansskandalen fra publikum. CA World kigger fremad, og det er også præcist, hvad den nye ledelse kommunikerer ud. Havde man aflyst CA World, ville rygterne have fået megen ekstra næring.
En anden kommentar var:
- Jo hurtigere virksomheden kan kommunikere ærligt, når skandalen rammer, desto større er chancen for at ride mediestormen af. De første timer og dage kan være eneste chance for at komme på forkant. Virkeligheden er dog, at mange virksomheder reagerer med chok og dage med tavshed, som gøder jorden for yderligere spekulation og rygter.