Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. april 2004.
De fleste køber sig til sikkerhedstjenester, når det gælder fysisk sikkerhed. Nu ses tendensen også ved it-sikkerhed.
Outsourcing af it-sikkerhed tjener sig usædvanligt hurtigt hjem. Besparelser på mellem 25 og 40 procent af budgettet til it-sikkerhed er ikke usædvanlige, og nogle sparer endnu mere. En af hovedårsagerne er dog, at kommunikationsstrategien ofte ændres i samme hug.
- Man udskifter typisk brugen af de dyre, faste lejede kredsløb med internettet, fortæller forretningsudviklingschef Jesper Sobol, Ementor.
Firmaet håndterer den sikkerhedsmæssige drift for 70 større kunder, hvoraf de fleste er offentlige. Ifølge Jesper Sobol ses kunder, der har sparet 50 procent af budgettet til it-sikkerhed. Allermest sparer firmaer, der kommunikerer meget over grænser.
Besparelserne mærkes, for it-sikkerhed koster dyrt. Fra små virksomheder høres ofte, at sikkerheden koster op mod 15 procent af det samlede it-budget. For de store ligger tallet på fem til ti procent af it-budgettet.
Økonomi- og Erhvervsministeriet er blandt dem, der har sparet stort på at outsouce sikkerheden. Ministeriet, der er kunde hos TDC IT Sikkerhed, har foreløbig sparet 30-35 procent. På Computerworlds konference, ROI-Forum IT-sikkerhed, i tirsdags oplyste it-chefen, Martin Niels Pedersen, at man forventer at opnå endnu større besparelser.
Dyre firewalls
Ministeriet har også lagt datatrafikken over på internettet, men det er især nedlæggelsen af flere lokale firewalls, der tæller i ministeriets regnskab. Disse firewalls, der beskytter bagvedliggende systemer mod indtrængen via internettet, er dyre i licenser og i overvågning.
Salgschef hos TDC IT Sikkerhed, Kim Høse, ser en kraftigt stigende tendens til, at driften af it-sikkerheden overlades til andre, hvad enten det sker hos kunden selv eller hos sikkerhedsleverandøren.
For blot et år siden havde TDC kun ganske få kunder på området. I dag står koncernen for driften hos godt 30 kunder, mens omkring 50 kunder lader TDC selv være vært (host) for driften af it-sikkerheden.
Plaster på såret
For TDC udgør outsourcingopgaverne også et plaster på såret, for telekoncernen er den store taber, når faste, lejede linier nedlægges.
Kim Høse fornemmer, at der er stærkest pres på at få "hostet" sikkerhedsopgaven, men sikkerhedsfirmaet, Esec, der udelukkende overvåger firewall-trafik, har en anden opfattelse.
- De fleste vil gerne have, at "låsen" sidder i egen "dør", siger Ole Schmitto, der står i spidsen for Esec.
Firmaet er i øvrigt underleverandør til TDC på visse opgaver, og rådgiver Ementor. Esec, der overvåger firewalls hos 70 kunder, har forretningsforbindelser med både TDC og Ementor.
At outsourcing af overvågning og andre sikkerhedområder vinder frem forklarer Ole Schmitto også med, at det kan være svært for kunderne at have tilstrækkelig ekspertise indenhus og økonomi i 24-timers firewall-overvågning.
Outsourcing er dog ikke en relevant løsning for alle, og blandt dem, der har fravalgt det, ses udstillings- og konferencecentret Bella Center.
- Vores kunder forventer, at vi kan håndtere ændringer meget hurtigt, siger Bella Centers it-chef Lars Tølle.
- Processer bliver normalt noget "tungere" og "længere", hvis man outsourcer. Men hos os meddeler een kunde måske om morgenen, at der skal "streames" ud på internettet, og om eftermiddagen kan der være en anden kunde, der ønsker en meget kompleks sikkerhedsstruktur i netopsætningen. Og det er ikke altid noget, der meddeles i god tid, tilføjer it-chefen.
Læs side 10
Billedtekst:
- Man outsourcer dels på grund af økonomien, dels fordi det er svært selv at opnå tilstrækkelig kompetence internt, siger Kim Høse, salgschef hos TDC IT Sikkerhed.
Foto: Hans Juhl