Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. marts 2004.
Udgiften til radiomærkerne overgår udbyttet, men Microsofts tre andre SCM-moduler giver bonus.
Når Microsofts pilotprojekt hos snackfabrikanten Kims ophører om et halvt år, siger snackproducenten samtidig farvel til de hypermoderne radiomærker. De kommer ikke til at ersatte stregkoderne, fordi mærker af RFID-typen (Radio Frequency Identification) stadig er alt for dyre.
Kims beholder imidlertid de resterende tre SCM-moduler (Supply Chain Management) fra Microsoft - moduler, som Kims har prøvekørt for softwaregiganten. Den støtte, som modulerne giver ved planlægning, produktion og håndtering af problemer, vil Kims ikke undvære.
- Hvis en produktionsvirksomhed har rimelig styr på produktion og logistik, er der ikke meget at hente endnu, forklarer Kims teknologichef Jesper Toubøl, der har ansvaret for it- og produktionstekniske investeringer samt produktudvikling.
- Men den dag, hvor man kan stå i et hjørne af lageret og få at vide, nøjagtig hvad der er på lageret, så begynder det at batte, tilføjer teknologichefen med henvisning til, når radiomærkerne bliver så billige, at de er på alle poser og kasser.
Parat til kravet
Hans chef, fabriksdirektør Knud O. Hansen, tror, at det under alle omstændigheder bliver grossister og detailkæder, der høster de allerstørste fordele af radiomærkerne. Ikke producenterne. Men han begrunder engagementet i pilotforsøget med, at Kims dermed har høstet erfaringerne med den nye mærkningsteknologi, så man står godt rustet, den dag kunderne begynder at kræve den type mærkning.
- Ingen har dog rejst kravet endnu, men jeg fornemmer de følger RFID-forsøget med interesse.
Foruden Microsofts SCM-team har også Aston Business Partner haft en central rolle i forsøgsprojektet. Aston installerede et Axapta-system hos Kims i 2003, og RFID spiller direkte sammen med Axapta.
Kims har nu kørt med radiomærkerne, der koster godt fire kroner stykket, i tre måneder. Den høje pris betyder, at det er pallerne, der fokuseres på. RFID-mærket limes på en af de papkasser, som placeret i øverste lag på pallen. Mærket læses efterfølgende af sender/modtagerudstyr placeret under loftet forskellige steder på lageret og ved porten ud til lasterampen, hvor lastbilerne bakker op.
Sideløbende bruges det "gamle" stregkodesystem, som man altså vender tilbage til.
- Det vil være naivt at sige, at radiomærkerne ikke kommer. Spørgsmålet er blot med hvor stor hast. Men der mangler stadig internationale standarder, og det vil være hårdt for en producent som os, hvis Dansk Supermarked kræver en type RFID, Coop en anden og så videre, siger teknologichef Jesper Toubøl.
Yderligere tre SCM-moduler
Ud over RFID-teknologien har Microsoft og Aston også installeret softwaregigantens tre andre produkter på SCM-området:
• Event Management/Exception Handling: Varsler de relevante personer for eksempel pr. SMS eller e-mail, når der opstår afvigelser fra planerne. Det kan for eksempel gælde produktionen, kvalitet eller forsinkelser i leverancer.
• Demand Planning: Samarbejdssoftware til planlægning af produktionens størrelse på baggrund af salgsprognoser fra sælgerne og salgsdirektørens overordnede skøn.
• Microsoft Business Network. Et billigt alternativ til EDI (Electronic Data Interchange). Handelsdokumenter og advis udveksles elektronisk, eventuelt blot pr. e-mail. Alligevel har man "garanti" for, at informationerne når frem til rette it-system, så der kan handles direkte på dem.
Bedre overvågning
- Vi kan se, at Event Management har gjort os bedre til at overvåge vores forretning. Vi er på forkant, når der sker uventede ting, for eksempel, hvis en leverandør ikke får leveret til tiden, siger Jesper Toubøl.
Han vil dog ikke karakterisere softwaren som noget, der har givet en sand "aha"-oplevelse, men medarbejdere aflastes for selv at tjekke konstant, og derfor vil brugen blive udbygget.
Produktionsplanlægningssoftwaren, Demand Planning, har resulteret i, at leveringssikkerheden er blevet endnu større, oplyser teknologichefen.
Stærkt EDI-alternativ
Alternativet til EDI, Microsoft Business Network, karakteriserer han således:
- En EDI-transaktion mellem os og en forretningspartner koster mellem 10 og 15 kroner. Her har vi stort set samme fordele med sikker transport og sikker modtagelse, og det er stort set gratis. Microsoft opkræver ikke transaktionsomkostninger.
Foreløbig køres netværket dog kun op mod en leverandør og en kunde.
At få den nye software i hus har ikke repræsenteret en større omvæltning, fordi man er Microsoft-vant. Toubøl sammenligner det med, når man køber nye sko. Størrelsen er den samme som altid, men skoen skal lige gås til.
Billedtekst:
RFID-scannere er placeret under loftet, og radiomærkerne er placeret på en af kasserne i det øverste lag. Foto: Kims
Billedtekst:
- Microsoft stillede med praktikere, der havde en nærmest ekstrem forståelse for, hvad der kan gøres for mellemstore virksomheder, når det gælder Supply Chain Management, siger Kims teknologichef Jesper Toubøl.
Boks:
Bedste SCM-team
Kims teknologichef Jesper Toubøl har kun ros til Microsofts evne til at arbejde på Supply Chain-området.
- Selskabet stiller med praktikere, der har en nærmest ekstrem forståelse for, hvad man kan gøre for mellemstore virksomheder, siger Jesper Toubøl.
I Microsoft-udviklingscentret i Vedbæk holder udviklingsdirektør Niels Bo Theilgaard sig heller ikke tilbage med ros til sine folk.
- Teamet siger spar to til, hvad der findes i Norden og måske i hele Europa, siger udviklingsdirektøren, som har været på fisketur blandt landets mest garvede folk inden for logistik og indkøb.
Vedbæk-centret har en central rolle i udviklingen af Microsofts SCM-satsning. I januar var det danske team således 14 dage på Microsoft-hovedkontoret i Redmond for at informere blandt andre Bill Gates samt Microsofts forskere i dybden om arbejdet med SCM og om perspektiverne på området.
- Bill Gates sluttede den sidste gennemgang af med ordet "fantastic". Efter sigende er det ikke hver dag, man hører ham bruge det ord, fortæller Niels Bo Theilgaard.
Det var i øvrigt også danskerne, der fandt det italienske produkt, som nu danner grundlag for Microsofts Demand Planner. toft