Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. marts 2004.
Garvede logistikfolk fra Microsoft i Vedbæk fik store udfordringer hos Kims.
- Vi troede nærmest, at vi var verdensmestre, inden vi kom inden for hos Kims. I dag ved vi, at de, der tror, de er det uden at have prøvet en implementering, ikke aner, hvad de taler om.
Sådan lyder det i dag fra Microsofts Bjarne Schøn, der sammen kollegerne fik sig noget af en overraskelse hos Kims. Det var ikke så enkelt som ventet at få en logistik-løsning baseret på RFID-teknologi (Radio Frequency Identification) på plads.
- RFID-løsninger kræver utroligt meget tænkearbejde. Af Kims-projektet fik vi lært, hvor afgørende det vil være, at man kan levere noget, der nærmest er "out-of-the-box", altså nærmest grydeklart, fortæller Bjarne Schøn, der er afdelingsdirektør med ansvar for strategi og planlægning inden for leverancekæden (Supply Chain) hos Microsoft Business Solutions.
Både teoretisk og praktisk står Bjarne Schøn ellers rigtig godt rustet til at håndtere logistikopgaven. Han er selv HD i logistik og har haft chefposter på logistik/indkøbs-siden i flere virksomheder, herunder legetøjskoncernerne Hasbro og Brio. Og da han kom til Microsoft, havde han i tre år stået i spidsen for IBM's satsning på SCM.
- Jeg har haft fokus på området i 20 år, siger han.
Men RFID- teknologien bød på overraskelser.
- Vi havde undervurderet flere praktiske ting, såsom begrænsning for læseafstande. Vi fik problemer, fordi Kims-poserne er af aluminium, og det forstyrrede scanningen, ligesom der kommer forstyrrelse, hvis der er væske mellem mærke og læser, fortæller Bjarne Schøn.
Teknologien er knap moden
Det var også nødvendig med en nøje kortlægning af, hvilket udstyr, der blev brugt på lageret: hvilke transportbånd og hvilke infrarøde stregkodelæsere. Det hele forårsager elektriske forstyrrelser, som der skal tages højde for.
- Teknologien er ikke helt moden endnu, så man må bygge løsningerne på et relativt lavpraktisk niveau, siger Bjarne Schøn.
Han stræber efter, at Microsoft kan levere en samlet pakke med den nødvendige RFID-hardware og software, og hvor kunden kun skal købe sig et par timers supplerende konsulentydelse.
- Virksomheder som Kims har måske kun halvanden mand i it-afdelingen, og de har ikke kapacitet til at kunne håndtere en kompleks installation og skal heller ikke have det, siger Bjarne Schøn. toft