Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. marts 2004.
Microsoft forsyner mindre virksomheder med RFID-teknologien til styrkelse af logistikken.
Dannebrog kan viftes. Navision-udviklingsmiljøet i Vedbæk er målt, vejet og fundet så stærkt, at Microsoft har sat det danske center i spidsen for tidens nok varmeste teknologi i produktionsmiljøerne. Det gælder brugen af de små radiosenderchips, RFID (Radio Frequency Identification), som forventes at erstatte stregkoder som identitetsmærkning af produkter, kartoner og paller. Microsoft har desuden valgt den danske snackfabrikant Kims som sin spydspids-kunde på området.
- Det er også os i Vedbæk, der sætter den nødvendige forskning på området i gang hos Microsoft Research, siger Bjarne Schøn, afdelingsdirektør med ansvar strategi og planlægning af Microsofts satsning på software til Supply Chain. Området dækker blandt andet støtte til logistik-arbejdet internt i virksomheden og ud mod virksomhedens leverandører.
Teknologien er vigtig. For nylig har den amerikanske sundhedsstyrelse (U.S. Food and Drug Administration) anbefalet brug af radiomærkerne som våben i kampen mod forfalsket medicin. Verdens største supermarkedskæde Wal-Mart kræver fra årskiftet RFID-mærker på paller og papkasser fra sine 100 største underleverandører. Desuden kræver verdens største indkøber, det amerikanske forsvar, RFID-mærkning.
Alle de store leverandører af virksomhedssystemer (ERP - Enterprise Resource Planning), SAP, Oracle og Peoplesoft, taler da også højt om RFID-funktionalitet. Og IBM og Philips, der producerer radiomærker, har netop indledt et nært samarbejde om sådanne løsninger.
De små presser på
De store virksomheder står i første række som brugere.
- Men vi har allerede fået henvendelser fra fem kunder, der kører på Axapta eller Navision. Et selskab som Wal-Mart har utroligt mange små leverandører, og vore kunder siger, at de ved, at de ligger i "anden bane", siger Bjarne Schøn.
Ifølge ham vil der også være en klar tendens til, at leverandørgiganterne kræver, at deres mindre underleverandører skal løse problemet.
Niels Bo Theilgaard, udviklingsdirektør hos Microsoft med ansvar for software til Supply Chain Management, forventer, at EU's krav om, at alle fødevareproducenter pr. 1. januar 2005 skal kunne dokumentere fuld sporbarhed øger behovet for radiomærkerne.
- RFID-teknologien kommer stormende med en hastighed, der sjældent er set før. Mange sammenligner radiomærkerne med stregkoder, men her tog standardiseringen 15 år. Jeg er overbevist om, at radiomærke-standarderne kommer på plads hurtigere, siger Niels Bo Theilgaard.
RFID-funktionalitet kører allerede hos Kims på pilot-niveau, men integreres fuldstændigt i den kommende Axapta 4.0, der ventes på markedet om ni til 12 måneder, og efterfølgende kommer den til Navision. Microsofts brancheløsning til detailhandelen vil få radio-teknologien integreret i 2006.
Det højt respekterede analysehus AMR Research, der er fokuseret på ERP, betegner Microsofts entre på RFID-markedet som en god nyhed for mindre virksomheder. AMR-analytikeren Nigel Montgomery, der dækker Europa, mener, at softwaregigantens satsning sandsynligvis vil bidrage til at få presset prisniveauet ned.
Analyseselskabet IDC forventer, at køb af RFID-software, hardware og tjenester alene i USA vil vokse fra 53 millioner kroner (8,5 mio. dollars) i 2002 til 8 mia. kroner i 2008.
Boks:
RFID-teknologien modnes
RFID-teknologien (Radio Frequency Identification) er krympet så meget i størrelse og pris, at den begynder at tegne sig som et realistisk bud på stregkodemærkningens afløser. I de foregående år har teknologien grundet omkostningerne kun været anvendt til mærkning af dyre "produkter", såsom kvæg. Endnu ligger prisen dog på 3-4 kr. pr. radiomærke, og mærket skal ned på et ørebeløb, før det også er relevant som mærkning af billige enkeltprodukter og ikke blot paller.
I forhold til stregkoder rummer RFID mange fordele. Stregkoden skal for eksempel være inden for synsvidde for at kunne scannes, og scanningen sker tæt på. RFID-mærket kan scannes på afstand - også igennem papkartoner. Desuden kan chippen rumme langt flere informationer end stregkoden.
Et RFID-system består af tre dele. Hjertet af et RFID-mærke udgøres af en lille radiofrekvens-chip, som kan "læses" og i visse tilfælde også skrives på. Chippen aflæses af en radiomodtager/-sender med antenne. Det sker ved, at antennen transmitterer et signal, der aktiverer mærket, så det sender data tilbage til antennen.
Modtager/sender-enheder kan for eksempel være placeret over lagerporten, som lastbilerne bakker op til. Dermed er der pr. automatik fuldstændig registrering af, hvad der lastes ind og ud af porten.
Man installerer typisk flere "lytte-enheder" samlet for at sikre, at signalet kan opfanges, uanset hvilke elektriske forstyrrelser, der måtte forekomme i miljøet. Softwaren vil pr. automatik "rense" de opsamlede data, så dobbeltregistreringer fjernes, hvis flere scannere har "læst" samme chip.
Dagens RFID-mærker er tyndere end et hæfteplaster. Med tiden forventes RFID-mærker at kunne trykkes som en del af emballagen/produktet. toft
Boks:
Tema om ERP-moduler: Produktionsvirksomheder får en håndsrækning i den evige kamp om at optimere logistik og produktion. Microsofts danske udviklingscenter arbejder på at gøre moduler til Supply Chain Management så enkle og billige, at også mindre virksomheder kan være med. Danske Videlity Software har et relativt lavteknologisk produkt, der fokuserer på det helt afgørende tætte samarbejde med leverandører. SCM har betydning for konkurrenceevnen, derfor er dette modul i fokus i dette tema.