Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. marts 2004.
Tidligere topmand hos Accenture Thomas Hartwig har fået en formandspost hos et softwarefirma, der koster konsulenter dyrt.
Thomas Hartwig, der overraskende forlod topposten hos it-konsulentfirmaet Accenture i en alder af 53 år, er fortsat it-aktiv. Hartwig er bestyrelsesformand for Videlity Software. Endnu en bestyrelsespost i et it-selskab er blandt flere andre poster lige om hjørnet.
Videlity-posten leder imidlertid tanken hen mod "da fanden blev gammel, gik han i kloster...". Videlity, der har fokus på forsyningskæden, koster it-konsulenter masser af opgaver. At selskabets software nærmest er alt for nemt at implementere, var en tanke, der meldte sig hos Thomas Hartwig, da han blev kontaktet. En person fra en ret tung investorkreds ønskede den erfarne mand ind på bestyrelsesposten.
Videlity-konceptet stod i skærende kontrast til de tunge
systemimplementeringer, som havde forgyldt hans gamle arbejdsplads, Accenture.
- Jeg tænkte, at Videlity stod over for en overmåde stor udfordring, idet konsulentforretninger næppe ville være interesseret i at promovere det. Men der er faktisk en stor del forandringsledelse - change management - involveret, og det udgør jo også en konsulentforretning, siger Thomas Hartwig.
Videlity Software udvikler software til Supply Chain Management - til at koble en virksomheds systemer, processer og mennesker sammen med leverandørernes systemer, processer og mennesker.
- Hvis vi gør det rigtigt, har dette danske produkt en enorm fremtid. Det kan distribueres over internettet, og det adresserer et forretningsmæssigt område, der får mere og mere fokus.
Drukner i teknologiprojekter
- Baseret på mange års erfaring kan jeg sige, at det ikke nytter, når den teknologiske del af løsningen er for kompliceret. Man bruger for mange penge på teknologien uden at få nok ud af det forretningsmæssigt. Det hele drukner i teknologiprojekter, tilføjer Hartwig.
Der skal enkelthed til og "pay back" på kort tid, mener han.
- Videlity bruger en meget pragmatisk indgangsvinkel til det teknologiske. Man insisterer for eksempel ikke på at gå i dybden i ERP-systemerne online, men nøjes med periodisk at monitorere tilstandene.
Hans udlægning støttes af Lars Petersen, der har ansvaret for Grundfos' globale Supply
Chain. I sit forrige job hos Oticon indførte han Videlity-systemet.
- Systemet er simpelt, enkelt og lynhurtigt at gå til, siger han.
Læs side 24-26