Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. marts 2004.
Ministeriet gik uden om samarbejdsudvalget, da det outsourcede it-drift og support.
Videnskabsministeriet står til en næse for en beslutning om at outsource it-drift og support. Tre fagforeninger har klaget over, at samarbejdsudvalget i IT- og Telestyrelsen i modstrid med retningslinierne ikke er blevet inddraget. Klagen er stilet til Centralrådet for statens samarbejdsudvalg.
- Ministeriet har brudt nogle ret centrale elementer i samarbejdsaftalen, siger sekretariatsleder Hans-Jørgen Møllegaard fra TAT, Foreningen af tekniske og administrative tjenestemænd. TAT har klaget sammen med Prosa og HK.
Fra fagforeningsside peges på, at en sådan sag er ekstra uheldig, idet Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling bør være en statslig rollemodel på it-fronten. I Prosa peger faglig sekretær Eva Birch Christensen på, at outsourcing erfaringsmæssigt går bedst, når medarbejderne inddrages.
- Derfor er det også forkert i forhold til, at det gælder offentlige midler. Så bør man sørge for, at outsourcingen sker bedst muligt, siger hun.
Outsourcing-aftalen, der skal i udbud i slutningen af 2004, gælder driften af pc'er med de generelle systemer som mail og tekstbehandling samt visse fagsystemer. Også support af de 650 ansatte i departmentet, IT- og Telestyrelsen, Forskningsstyrelsen og Statens Forsknings- og Uddannelsesbygninger er omfattet.
Klager over support
It-arbejdet, der tidligere lå decentralt, blev for et år siden placeret i afdelingen Koncern IT i IT- og Telestyrelsen, men afdelingen har fået meget kritik. Computerworld erfarer, at der har været skriftlige klager over supporten fra medarbejderside fra to af de fire organisationer. Lederne i en tredje organisation har klaget mundtligt. Bygningsorganisationen har ikke klaget, men it-mæssigt betjenes den fortsat af Undervisningsministeriet, som den tidligere var tilknyttet.
Ifølge Michael Henneberg, underdirektør i IT- og Telestyrelsen, har klagerne ikke spillet ind på beslutningen om at udlicitere.
- Jeg har heller aldrig været et sted, hvor man ikke har klaget over it-supporten, siger han.
Med rengøring og kantine
Den kommende outsourcing skal i stedet ses i forlængelse af de udliciteringstendenser, der er i staten, siger Michael Henneberg. Han nævner it på linie med opgaver som rengøring, viceværtservice og kantine, der allerede er outsourcet.
- Det er ikke en kerneopgave for os at drifte it, men at lave politikudvikling på it, siger Michael Henneberg.
Han tror ikke, at hands-on-erfaring med driften i Koncern IT er et plus for det ministerium, der står for teknologi.
Mette Søeborg Ahorlu, der har outsourcing som sit fagområde i analysefirmaet IDC, er enig.
- Det betyder ikke noget, at man har hands off. It-politik har ikke noget at gøre med at få en server til at køre eller fejlfinde hos en bruger, siger analytikeren, som synes, at ministeriet handler fremsynet ved at outsource.
Proceduremæssig fejl
Underdirektør Michael Henneberg beklager i øvrigt, at ministeriet har begået en proceduremæssig fejl ved ikke at indrage samarbejdsudvalget.
Udliciteringen berører 13 ansatte i IT- og Telestyrelsen, men de vil ifølge underdirektøren få en jobgaranti på 12 måneder hos den, der vinder udbuddet. Det indgår som et krav i udbudsmaterialet. Ministeriet har i forvejen outsourcet en del serverdrift til Siemens, oplyser Michael Henneberg.
Billedtekst:
- Det er ikke alene galt i forhold til de ansatte, at samarbejdsudvalget ikke tages med på råd, men også forkert i forhold til, at det gælder offentlige midler. Så bør man sørge for, at outsourcingen sker bedst muligt, siger faglig sekretær Eva Birch Christensen fra Prosa. Foto: Lars Svankjær