Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. februar 2004.
- Jeg er den klassiske publisher-type, siger IDG Danmarks nye administrerende direktør Søren Queitsch, der overtager posten som administrerende direktør på mandag.
På papiret ligner det en vanskelig opgave at skulle fylde fodaftrykkene efter IDG Danmarks mangeårige direktør, Preben Engell, som den 1. marts lægger rorpinden i hånden på Søren Queitsch.
Men den 37-årige mediemand, der forlader en stilling som kommerciel direktør på fagbladet Ingeniøren til fordel for jobbet som øverste chef for IDG, der blandt andet udgiver Computerworld og PC World, ryster ikke på hånden.
- Jeg skal ikke være en klon af Preben Engell. Jeg er en klassisk publisher, mens Preben er en industrimand, en it-mand, siger han.
Med valget af Søren Queitsch har IDG fået en leder med erfaring inden for arbejdet med flerstrengede mediestrategier, altså hvor informationer og viden formidles via aviser, magasiner og online, men også på kurser, konferencer og seminarer.
På Ingeniøren har han netop afsluttet arbejdet med at skrue en ny forretningsstrategi sammen, der skal lancere Ingeniøren med nyt layout og nye sektioner. Han forlader virksomheden, netop som frugterne af arbejdet skulle høstes.
- Men jeg har ikke fravalgt Ingeniøren. Jeg har tilvalgt IDG. Danmark er et lille land, så jeg kan ikke lade sådan en chance gå fra mig. Hele bladbranchen har haft det hårdt de seneste par år, men nu peger alle pilene den rigtige vej. Vi når formentlig aldrig op i de omdrejninger, vi oplevede i slutningen af 90'erne, men opsvinget er begyndt. Virksomhederne er gået fra at være bundliniefikseret til at være topliniefikseret. Der kan ikke skæres mere, og du kan ikke spare dig til vækst, siger Søren Queitsch.
Fornuftig og risikovillig
It-branchen er egentlig ikke Søren Queitschs naturlige territorium. Han forventer dog hurtigt at lære branchen og dens aktører at kende og ser frem til at repræsentere IDG ved officielle lejligheder. IDG har en naturlig førsteplads, når det gælder formidling af viden om it, mener han. Selv er han klar til at lytte.
- Man skal have store ører og en lille mund. Det er i hvert fald min ambition, smiler Søren Quietsch.
Han er på mange måder en self made man med en uafsluttet HD-uddannelse og en række eksaminer fra Insead-akademiet i bagagen.
- Jeg har min erfaring fra mediehuse, der på mange måder ligner IDG. Jeg har en pragmatisk tilgang til tingene. Sund fornuft tilsat kalkuleret risiko. Det, tror jeg, betegner mig meget godt, siger han
Han ser en stor fordel i IDG's forankring i det internationale miljø med netværket af IDG-virksomheder rundt om i verden.
- Det netværk forventer jeg mig meget af. Det er jo ikke sikkert, man får alle de gode ideer selv.
Billedtekst:
Store ører og en lille mund. Det er min ambition at være sådan, siger Søren Queitsch, IDG Danmarks nye administrerende direktør. Foto: Torben Klint