Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. februar 2004.
Meget tyder på, at truslen fra det "ydre rum" får erhvervslivets it-sikkerhedsansvarlige til at rykke tættere sammen. De søger i stigende grad ekspertbistand hos hinanden i kampen mod det onde.
Sådan er tendensen i hvert fald flere steder i udlandet. I USA har de sikkerhedsansvarlige fra firmaer som e-auktionsstedet eBay, Bank of America, Microsoft og Oracle således taget initiativ til at få dannet et globalt råd, "Global Council of Chief Security Officers". Her skal man blive klogere på, hvorledes man hjælper hinanden og andre mod trusler fra den virtuelle verden.
I England er de it-sikkerhedsansvarlige i 10 organisationer med et samlet it-budget på over 110 mia. kroner gået sammen i foreningen Jericho Forum. Blandt medlemmerne ses BBC, BP, ICI, regeringen og Royal Mail.
Dette område er erklæret leverandørfrit, og forleden aften fik jeg begrundelsen derfor.
- It-leverandørerne har i årevis fortalt os, hvilket behov vi havde for sikkerhedsprodukter. Det har været løsningerne, der har "drevet" os. Nu vil vi brugere sammen blive klogere på de reelle behov, og så fortæller vi leverandørerne, hvad vi vil have.
Det var Royal Mails David Lacey, ansvarlig for det britiske postvæsens it-sikkerhed og risikostyring, der fortalte mig om Jericho. Jeg var så heldig at have den gråhårede it-mand ved min side under en middag.
Galoperende konsulentregninger
Lacey repræsenterede en sand guldgrube af viden. Desværre også af den kategori, som straks blev fulgt af sætningen "og det, må du bestemt ikke citere mig for." Galoperende konsulentregninger hørte til i den kategori.
Men han kunne også fortælle, at en gruppe fremtrædende amerikanske it-direktører for nylig havde fået Microsofts Bill Gates og Oracles Larry Ellison til stille op på et gruppemøde.
- Det handler om at stå sammen, så man i højere grad kan diktere, sagde min gode sidemand.
- Brugere ønsker at samarbejde, mens leverandører vil konkurrere, tilføjede han.
Spørgsmålet er dog, om det ikke bliver sammenslutninger af kunder, der bliver it-leverandørernes og it-konsulenternes største konkurrent. For sikkerhedsfolk er ikke de eneste, der rykker sammen.
Herhjemme har vi for eksempel set, at en snes it-direktører fra landets største organisationer, har dannet et strategisk netværk under brugerorganisationen Dansk IT's paraply. Hverken it-leverandører eller it-konsulenthuse er budt indenfor. Og i Dansk IT bebudes, at der er flere netværk på vej.
I magasinet Computerworld CIO, som blev udgivet for nylig, kunne man også læse om nytten i at hente erfaringer hos hinanden, mens
leverandører blev holdt fem skridt fra livet. Et par opkald til kolleger i netværket kan let spare de første 20 konsulenttimer, lød det.
Selvforskyldt bagslag
Der kan ligge flere årsager til, at brugerne i højere grad søger råd hos hinanden. Ikke alene finder de høj it-mæssig kompetence repræsenteret, men også forretningsmæssig kompetence. Og kollegerne står i samme situation, nemlig med fødderne dybt plantet i en hverdag, der skal fungere, i stedet for med hovedet i en utopisk virksomhedsmodel, der skal spille efter de seneste management-partiturer.
Men jeg er heller ikke i tvivl om, at it-branchen er ramt af bagslag. De it-ansvarlige er efterhånden blevet forbandet over, at hver ny teknologi skaber nye problemer, som der skal endnu nyere teknologi til at løse. Men værre for branchen er nok, at man ser flere og flere tilfælde, hvor selv den allerhøjest placerede direktør ikke tøver med at kritisere både de traditionelle it-leverandører og it-konsulenter blandt andet for utroværdige løfter og ublu priser. De røde mærker efter sådanne lussinger tager længe om at forsvinde.