Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. januar 2004.
Mange it-chefer har fået mere at skulle have sagt og øget budget. Men flere melder om øget pres og flere krav.
Mange af landets it-chefer har fået mere at skulle have sagt. Det siger de i en undersøgelse, foretaget af brugerorganisationen Dansk IT. Flere af dem har fået øget it-budgetterne i en tid, der ellers er præget af nedskæringer. Og flere har fået reference til den administrerende direktør end for to år siden.
It-chef Finn Schulz, hvis arbejdsplads, selskabet Rezidor SAS Hospitality, leverer tjenester til SAS Radisson-hotellerne, hører til blandt dem, der har fået større indflydelse. Han forklarer det med, at kampen om kunderne i stigende grad føres med it som våben og få steder i så udpræget grad som i rejsebranchen.
- Branchen har altid satset meget på it - tænk blot på de store reservationssystemer Amadeus og Galileo, som rejsebureauerne bruger. I dag er det imidlertid også slutbrugerne, der via nettet selv booker, og på det marked sker udviklingen hurtigere, siger Finn Schulz.
Han nævner blandt andet installationen af trådløs internetadgang på SAS-hotellerne som eksempel på it som konkurrencefremmende middel. Den trådløse adgang er foreløbig installeret på 10.000 ud af de i alt 29.000 hotelværelser verden over, og undersøgelser viser, at kunderne påskønner servicen.
Større ledelsesforståelse
I alt deltog 54 it-direktører og it-chefer i undersøgelsen fra Dansk IT, og af disse siger 30, at deres arbejde i dag primært er af strategisk karakter, herunder rådgivning af ledelsen.
- Der er større ledelsesforståelse for, at it er en væsentlig faktor i et hvilket som helst projekt, og at det er nødvendigt at involvere it-chefen i alle projekter på et tidligt tidspunkt, svarer én af de it-ansvarlige på spørgsmålet om, hvorledes jobbet har ændret sig over de sidste par år.
- Jeg har fået et væsentligt større ansvar, og det er en spændende ledelsesudfordring, skriver en anden.
Der er også meldinger om en ledelse, der er blevet mere professionel - mere krævende og med mindre tolerance over for fejl, forsinkelser og budgetoverskridelse.
20 af de 54 siger i øvrigt, at deres indflydelse på virksomhedens overordnede it-strategi er stigende, og ingen melder om, at den er faldende.
Hvorvidt Dansk IT's undersøgelse tegner et repræsentativt billede af den samlede situation kan ikke siges. Men hvis den holder stik, så adskiller forholdene sig herhjemme fra flere amerikanske undersøgelser. I USA synes afmatningen at have plukket fjerene af mange it-chefer. It-ansvarlige er presset tilbage i primært tekniske roller. I den danske undersøgelse har kun fem af de 54 en sådan rolle.
Færre i it-afdelingerne
Men it-chefernes afdelinger er typisk en smule mindre end for to år siden, hvilket kan ses i sammenhæng med, at 40 ud af de 54 melder om, at opgaver er outsourcet.
De to faktorer, der kan være den klareste temperaturmåler for betydningen af it-afdelingen, er dog budget og reference.
Trods afmatningen og den deraf følgende ekstra omkostningsbevidsthed har kun 17 af de 54 it-ansvarlige fået skåret deres budgetter. Flest, nemlig 21, har fået flere penge i løbet af de sidste par år.
Flere har også fået direkte reference til den administrerende direktør - en reference, som længe har været efterlyst. Den klassiske reference er til økonomichefen, idet de allerførste opgaver, som man brugte it til, var bogholderiet og regnskabet.
Mens 28 it-chefer for to år siden refererede til den administrerende direktør, er det i dag 34. I samme periode er referencen til økonomichefen faldet fra 13 til ni. Blandt de andre referencer nævnes koncernfinansdirektøren, sekretariatschefen, koncerndirektøren og organisations- og personalechefen.
Dansk IT's undersøgelse repræsenterer imidlertid langt fra blot lutter lagkage.
- Vi presses langt mere af krav fra mange sider, og der er større ledelsesopmærksomhed. På den ene side er det fint. På den anden side stærkt belastende, skriver en it-ansvarlig.
En anden udtrykker situationen således:
- Der bliver stillet stadig større krav til ROI (Return on investment, red.), hvilket medfører længere forberedelsestid til de enkelte projekter og samtidig færre igangsatte projekter end tidligere. Jobbet bliver dermed mere administrativt end teknisk.
For den pågældende er budgettet også beskåret, og der er sagt farvel til it-folk. Hverdagen er blevet mere "tung og besværlig", men alt i alt er personen dog ganske godt tilfreds med sit job.
En tredje synes ikke om ændringen:
- Jobbet er blevet klart mere stressende. Der er dårligere kommunikation med den øverste ledelse og dårligere informationer om forventninger og prioriteringer.
Billedtekst:
- It spiller en større rolle end tidligere, og udviklingen skal ske hurtigere end tidligere, siger it-chef Finn Schulz, Rezidor SAS Hospitality, som en af forklaringerne på, at de it-ansvarlige melder om øget indflydelse på det strategiske plan.
Boks:
Fanget i en blindgyde
Der er it-chefer, som mener, at de er fanget i en blindgyde - at de ikke får tilstrækkelige chancer for at gøre videre karriere på deres arbejdsplads. Nogle af dem mener, det kan skyldes, at forretningens udbytte af at have en it-afdeling sjældent måles.
Dansk IT's fagråd for IT og Ledelse har gennemført en mindre rundspørge blandt medlemmer, og halvdelen af de udspurgte kunne fortælle, at de ikke blev målt. I fagrådet diskuteres p.t., om man skal få udarbejdet en metode til en sådan måling. Begrundelsen for en måling er, at den vil give synlighed. Uden synlighed er det dels svært at få ekstra ressourcer, dels svært at avancere til andre områder.
Opgaven som it-chef kan være vanskelig, især i forbindelse med indførelsen af et omfattende system, påpeger formanden for fagrådet, kontorchef, cand. scient. pol. Lars Rosenborg, BG Bank.
- Noget, der virkelig har kostet it-chefer livet, er SAP-projekter (virksomhedspakke fra tyske SAP, red.). Det er nok sket, fordi de har taget det som en teknisk opgave, og de har skubbet på for at få forretningsprocesserne strømlinet. It-chefer har dermed fået alle territoriekampene på skødet, dels mellem den centrale del af koncernen og de decentrale og dels de decentrale hinanden imellem, siger Lars Rosenborg og tilføjer:
- Hvis man ikke parallelt med den tekniske implementering af SAP også udvikler virksomhedens forretningsprocesser og organisation, så går det galt. toft