Sikkerhed øverst på 2004-dagsordenen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. januar 2004.


Næsten to ud af tre it-chefer giver sikkerhed karakteren "meget vigtig", og området distancerer sig i vigtighed fra de øvrige.

Hver eneste time tjekker de centrale servere hos Vester Kopi via internettet, om der er kommet ajourføringer til sikkerhedssoftwaren.
- Vi er specielt sårbare, fordi vi modtager stort set alt arbejde pr. e-mail, siger it-chef Mads Frederiksen fra Vester Kopi, der har 185 ansatte i ti afdelinger landet over.
Firmaet, der håndterer næsten alle opgaver, som har med kopiering og print at gøre, er blot et ud af mange eksempler på, at det ikke kun er de store banker, som er livrædde for, at systemerne går ned.
Også hos Vester Kopi udgør it halspulsåren, og derfor står it-sikkerhed øverst på Mads Frederiksens dagsorden for 2004 - nøjagtig som året før. Og han står langt fra alene.
33 ud af 54 it-direktører og -chefer, der har deltaget en dagsorden-rundspørge, som Dansk IT står bag, betegner området som "meget vigtigt". Det er altså to ud af tre, og intet andet område scorer så højt. Næst på listen er optimering af drift, portaler/internet og standardisering. Men for disse områder er det kun en ud af tre, der giver karakteren "meget vigtig".

Øget centralisering
Optimering af driften har i flere år stået højt på dagsordenen. Ifølge flere af de it-chefer, som Computerworld har talt med, sker der en øget centralisering, for at få kompleksiteten mindsket, og en øget standardisering. Det gælder også infrastrukturen.
- Jo mere vi har standardiseret, jo færre ressourcer skal bruges til vedligeholdelse og til at skabe sammenhæng - kompatibilitet, siger it-chef Knud Erik Nielsen fra firmaet T.a.c., der udvikler it til drift, styring og overvågning af bygninger. Selskabet, hvis koncernhovedkontor ligger i Malmø, har så forskelligartede kunder som DR-huset i Ørestaden og Bangkoks nye internationale lufthavn.
- Hvis der findes et standardprodukt, der kan løse vores opgave, vælger vi det. Og vi vælger det, som sælges af flest, så én leverandør ikke får hold på os. Det har vi nemlig dårlige erfaringer med, siger Knud Erik Nielsen.
En anden it-chef, der ønsker at være anonym, kan fortælle, at det er slut med, at hvert datterselskab kører sin individuelt tilpassede virksomhedspakke. Alle skal køre på samme software, der placeres centralt, og hardwaren, der bruges decentralt, standardisereres. En meget væsentlig årsag til et opgør med den it-mæssige decentralisering ligger i informationskvaliteten. Standardisering er afgørende for at få det hurtige overblik og det rette beslutningsgrundlag både hvad angår kvalitet og konsistens.

Viden ved hånden
Behovet for at have viden og værktøjer tæt på de enkelte medarbejdere er årsagen til, at punktet portaler/intranet scorer højt. De gamle løsbladssystemer har aldrig rigtig fungeret godt, hverken for kvalitetspolitik, personalepolitik eller andre områder. Dertil kommer, at det er bøvlet for medarbejdere og ledere at få tjekket data på tværs af systemer. Nu samles den nødvendige information på nettet, og de relevante medarbejdere adviseres på e-mail, når der er sket ændringer i materialet.
Hos Løgstør Rør udgør kvalitetsstyringsprogrammet det første projekt, fortæller it-chef Arne Due Byriel. Den nuværende håndbog har 100 abonnenter, men for adskillige af dem er kun en lille del af det samlede materiale relevant, og portalløsningen gør styringen langt mere smidig for virksomheden, der har flere selskaber i udlandet.

It i alt fænger ikke
De it-ansvarlige kunne krydse af på i alt 25 områder i den dagsorden-undersøgelse, som Dansk IT stod bag. Efter områderne, der figurerer på Top 10-listen, ses blandt andre e-learning (it-baseret undervisning), e-business, mobile arbejdspladser, omorganisering af it-funktionen og CRM-systemer.
Den absolutte bundskraber blev området pervasive computing - et begreb, der dækker, at it indbygges i alt - fra maskineri til tøj. Det er et område, som er meget i vælten, og som regeringen har bevilget mange midler, men foreløbig synes behovet for teknologien ikke at være stort.
- Det er noget, der ligger langt ud i fremtiden, siger den ene af de to it-chefer, der kalder pervasive computing for "Vigtig". It-chefen er fra en produktionsvirksomhed.
At outsourcing heller ikke har høj prioritet på dagsordenen for 2004 skyldes måske, at 40 ud af de 54 it-ansvarlige svarer ja til, at opgaver allerede er helt eller delvist outsourcet.
Men blandt områderne, som undersøgelsen ikke dækker, nævnes flere som vigtige. Telefoni via internettet (IP-telefoni) fremhæves, ligesom muligheden for at teste sig selv i forhold til andre - såkaldt benchmarking. Og fra offentligt hold nævnes for eksempel elektronisk sags- og dokumenthåndtering.
Poul Kure Hansen, it-chef i køletransportfirmaet Frigoscandias danske datterselskab, har sin helt personlige ønskeliste, som han ikke selv kan gøre noget som helst ved.
- Jeg ville ønske, at brancheorganisationerne satte sig sammen og fik defineret XML-standardspecifikationer for transportbranchen. Vi har omfattende datakommunikation med samarbejdspartnere og kunder, og det ville hjælpe meget med et standardudvekslingsformat for vor type dokumenter, siger Poul Kure Hansen.

Effektivisering i fokus
Men de it-ansvarlige er stort set enige om en ting. I år 2004 er det effektivisering af virksomhedens kerneopgaver gennem øget it-anvendelse, som er i fokus. 47 ud af de 54 siger, at den faktor er styrende for it-afdelingens handlinger i 2004. Ønsket om at skabe bedre kunde/borgerservice tæller også en del.
Men it-afdelingerne ses ikke i udpræget grad som lokomotiver for at få vundet markedsandele og få skabt konkurrencefordele. Kun 13 siger, at den faktor bliver styrende for handlingerne.

Boks:
Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev foretaget af organisationen Dansk IT blandt de 148 medlemmer af organisationens it-chefpanel. 54 svarede. Tilsammen tegner svarerne sig for arbejdspladser med 77.000 ansatte og næsten 100 mia. kroner i omsætning. 17 ud af de 54 repræsenterede offentlig administration og offentlig service. Ni blandt de resterende svar kom fra fremstillingsvirksomheder, seks fra handel & service og fire fra finans & forretningsservice.
Dansk IT er med sine over 6.000 medlemmer landets største brugerorganisation på området. toft




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere