Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. januar 2004.
Efter at IBM har tematiseret deres softwareafdeling, har administrationssoftwaren Tivoli fået yderligere en forretningsdrejning. Dertil taler IBM om konvergens mellem konsulentydelser og systemadministration.
Konvergens
Efter en lidt omskiftelig tilværelse er Tivoli blevet en del af IBM's nye tematiske softwareverden. Og rollen for Tivoli er i stigende grad forretningsmæssig styring af it-ressourcer. Både set i forhold til drift, og i forhold til forretningsmæssige processer.
- Der er ved at ske en total konvergens mellem styring af it og konsulentydelser. Det gør, at konsulentydelser er helt anderledes end for bare fem år siden. For at kunne styre en virksomheds forretning, skal man have tjek på dens it, og for at kunne det må der systemmanagement-værktøjer til, siger nordisk chef for IBM's Business Consulting Services Thomas Reenberg, der mener, at it i dag er en strategisk parameter for en virksomheds konkurrenceevne, og man derfor skal kortlægge de præcise relationer mellem it og forretning.
- Og for at kunne det skal man vide, hvad ens it-miljø består af. Ellers kan man ikke tage beslutninger om for eksempel outsourcing, siger han videre.
Forretning og it
- I dag sker ændringerne i it systemerne som knopskydning. Derfor må værktøjerne til systemadministration afspejle dette. Og fordeling af ressourcer er ekstremt vigtig i dag, hvor investeringer i it direkte kræves afspejlet i virksomhedens forretningsplan, mener Martin Grundtvig, Nordic Specialty Sales Leader Storage, Security & Automation.
Det betyder for ham, at det ikke længere er et spørgsmål om, at en virksomhed centraliserer al dens
systemadministration på et bestemt produkt.
- Tivoli har i dag mulighed for at være paraplysystem for alle en virksomheds administrationssystemer, idet data kan opsamles fra disse og bruges til den overordnede styring. I dag er det ikke et spørgsmål om enten eller med hensyn til systemadministration. Det er et spørgsmål om forretningsstyring, og her sameksisterer vi gerne med andre, siger Martin Grundtvig.
Billedtekst: Thomas Reenberg, nordisk chef for IBM's Business Consulting Services kalder relationen mellem systemadministration og forretningsrettede konsulentydelser
for total konvergens.