Prisen på IP-telefoni styrtdykker

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. oktober 2003.


Et nyt produkt til IP-telefoni sparker nu døren ind til små og mellemstore virksomheder. Rambukken er et prisdyk på op til 85 procent i anskaffelsesomkostninger.

IP-telefoni til de små
Hvor IP-telefoni traditionelt har været sat i forbindelse med store virksomheder, giver et nyt produkt nu de små og mellemstore virksomheder mulighed for at komme med på bølgen for billige penge.
Produktet Call Manager Express, målrettet virksomheder med under 100 ansatte, som den amerikanske virksomhed Cisco står bag, er en lille softwareløsning, der bliver lagt oven i en almindelig router.
Anskaffelsesprisen uden telefoner: cirka 7.000 kroner. Det er en besparelse på omkring 85 procent i forhold til tidligere IP-telefoniløsninger fra selskabet.
Produktet er samtidig en simplere løsning, hvor der ikke skal foretages yderligere hardwareinvesteringer i f.eks servere, som til traditionel callmanager-software. IP-telefonerne slipper man dog ikke uden om, men i takt med udviklingen fås de nu til en stykpris på omkring 1.000 kroner.
Et sådan prisdump får konsekvenser på markedet lyder det fra flere observatører.
- Det kan ikke andet end at rykke ved den business-case alle virksomheder sidder og regner på, når de skal have udskiftet deres telefoniudstyr, siger seniorkonsulent Jesper Haumann, fra Devoteam.
For det er netop anskaffelsesomkostningerne, som for de små har været en af de helt store barrierer i valget mellem IP- og traditionel telefoni.

For dyrt
Et priseksempel fra konsulenthuset Netplan A/S illustrerer problemet med etableringsomkostningerne til IP-telefoni: For en virksomhed med 10-20 medarbejdere kan de for traditionel telefoni ligge på 10-20.000 kroner. En IP-telefoni-løsning ligger typisk på omkring 60-100.000 kroner.
- Det er de færreste af de små, som har kunnet få det til at hænge samme. Det har ganske enkelt været for dyrt i startomkostninger. Derfor er der her tale om en meget bemærkelsesværdig besparelse og en type produkt, der vil få stor indflydelse på markedet. Selvom der funktionsmæssigt er tale om en ‘light-version' af tidligere produkter, åbner det jo døren for de små virksomheder, så de kan komme med på IP-telefonibølgen uden den store økonomiske risiko. Vi har lavet et regnestykke for det nye produkt, hvor en 20 mands virksomhed kan spare 85 procent i forhold til tidligere anskaffelsesomkostninger på IP- telefoni, siger analytiker Torben Rune fra NetPlan.

Sparet service
De store virksomheder opnår primært besparelser ved IP-telefoni, fordi de slipper for udgifterne til tale mellem afdelinger spredt på forskellige lokationer. Dem har små virksomheder sjældent mange af.
Der ligger besparelserne primært i udgifterne til service og kabling.
Men bryder IP-telefoni for alvor igennem i de små og mellemstore virksomheder, kan de opnå samme besparelser som de store virksomheder.
- Det, der gør denne prismæssige udvikling så interessant, er, at den kan forstærke IP-telefoni-trenden. Hvis også små virksomheder alle skifter over til IP-telefoni, så kan de ringe til hinanden over nettet og dermed opnå samme type besparelser, som de store virksomheder med flere divisioner opnår, siger Torben Rune.
De seneste tal fra Forrester Research understreger dog, at det endnu har lange udsigter før al tale bliver afviklet som IP-telefoni. Analysehuset forudser år 2020 som året hvor 100 procent af al tale foregår over nettet.

Billedtekst:
- Hidtil har IP-telefoni ganske enkelt været for dyrt i startomkostninger. Derfor er der her tale om en meget bemærkelsesværdig besparelse og en type produkt, der vil få stor indflydelse på markedet, siger teleanalytiker Torben Rune om Ciscos prisdyk på IP-telefoni til små og mellemstore virksomheder.Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere